logoooo

تجارت رونق گرفته است

براساس لایحه بودجه ۹۴ که یکشنبه گذشته تقدیم مجلس شد، درآمد گمرک در سال آینده ۱۳/۵ هزار میلیارد پیش‌بینی شد و این درحالی است که این میزان در بودجه ۹۳ حدود ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود.در همین حال مسعود کرباسیان، رییس کل گمرک درآمد ۸ ماه گمرک در امسال را با احتساب ضمانت‌ها تاکنون ۸هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده که رشد ۱۳۰ درصدی هم برای درآمدهای گمرک در سال آینده پیش‌بینی شده است. وی پیش‌بینی می‌کند تا پایان سال درآمدها از رقم در نظر گرفته شده فراتر رود و رشد قابل‌توجهی داشته باشد.


برهمین اساس، کارشناسان و فعالان بخش تجارت نیز معتقدند درآمد گمرک به این رقم پیش‌بینی شده خواهد رسید ضمن اینکه درآمد بالای این نهاد دولتی نشانگر رونق و رشد تجارت در کشور است که به‌طور قطع همانطور که هدفگذاری و پیش‌بینی رشد تجارت کشور مطرح است بنابراین درآمد گمرک هم از این طریق افزایش می‌یابد.عضو اتاق بازرگانی ایران عملکرد گمرک را رو به بهبود دانست و گفت: اگرچه هنوز هم در مواردی دچار ضعف‌هایی است اما گاهی عملکرد موسسات، سازمان‌ها و اداره‌ها در حوزه گمرک به اسم گمرک اصلی تمام می‌شود که عملکرد بازدارنده‌ای برای تجارت دارد. محمدحسن روشنک به صمت گفت: اما با این حال باز هم تاجران نسبت به قبل رضایت بیشتری در این حوزه دارند چرا که فعالیت‌های گمرک بهبود بیشتر و نظم بهتری پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه درآمد گمرک حاصل تجارت کشور است، تصریح کرد: گمرک که خلاق و مبدا درآمد نیست، بلکه در صورتی درآمد گمرک افزایش می‌یاید که تجارت کشور رونق بگیرد و در آن صورت خود به خود درآمد هم بالا می‌رود. به گفته روشنک، اگر امسال وضعیت درآمدی گمرک بهتر شده نشان از بهبود حوزه تجارت خارجی کشور دارد که امیدواریم این روند در امسال و سال‌های آتی گسترش یابد. چون گمرک که نمی‌تواند نرخ‌ها را تغییر دهد بنابراین براساس واردات و صادرات درآمد کسب می‌کند. رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد گفت: امیدواریم واردات در بخش مواد اولیه و ماشین‌آلات و صادرات هم در بخش کالاهای ساخته شده و سرمایه‌ای قوی، پویا و گسترده شود تا بتوان به رقم پیشنهادی درآمد گمرک در سال ۹۴ دست یافت چون در حقیقت پیش‌بینی رشد تجارت خارجی کشور است.

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}