logoooo

رفتارهای دوگانه با بخش تجارت و صادرات باید حذف شود

درحالی که قرار بود در راستای حمایت از صادرات و کاهش اتکای کشور به درآمدهای نفتی 10درصد از منابع بانکی به بخش صادرات تخصیص بیابد در عمل فقط6/0درصد از منابع دراختیار بخش صادرات قرارگرفته است. با این حال همین6/0درصد هم به صورت کامل به بخش صادرات نداده اند.

این‌ها بخشی از صحبت‌های محمدحسین روشنک،رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی و رئیس اتحادیه صادرکنندگان و اتحادیه واردکنندگان خراسان رضوی درآستانه‌ی سفر هیئت دولت به مشهد است. فردی که به عنوان چهره ماندگار تولید و صادرکننده نمونه کشور تاکید دارد که باید به بخش تجارت به عنوان یک حوزه‌ی تخصصی نگاه شود و افرادی که دراین بخش به کارگمارده می‌شوند، متخصص حوزه‌ی بازرگانی باشند. در ادامه گفتگوی فراخبر را با وی می‌خوانید:

  • هیئت دولت تا چند روز دیگر سفرش به مشهد شروع می‌شود. تجار وکارآفرینان چه انتظاراتی از این سفر دارند؟

خواسته تجار خراسان بخش عمده‌ای با خواسته بخش بازرگانی کشور مشترک است. بخشی هم با توجه به موقعیت و مسایل استان مربوط به مسایلی است که باید در حوزه خراسان رضوی رسیدگی شود. با این حال یکی از مطالبات تجارخراسانی همان طورکه آقای آل اسحاق تاکید کردند این است که نباید بازرگانی در حاشیه صنعت قرار بگیرد.بر این اساس خواسته تجار کشور و خراسان تقاضا دارند مدیریت بخش بازرگانی از جنس تجارت باشد.علت این مسئله هم این است که اگر تجارت در حاشیه بخش‌های صنعت،کشاورزی و معدن قرار بگیرد این مسئله باعث می‌شود تا تمامی این چهار بخش درآینده دچار چالش‌های جدی شوند.علت هم مشخص است یکی از ارکان توسعه و پیشرفت تجارت می‌باشد مسئله‌ای که نشان می‌دهد اگر می‌خواهیم به توسعه برسیم باید تجارت در متن و نه در حاشیه باشد.

  • شما درجلسات مختلفی به عنوان رئیس اتحادیه صادرکنندگان از بعضی تفاوت‌هایی که بین بنگاه‌های اقتصادی گذاشته می‌شود انتقاداتی را مطرح کرده اید.لطفا موضوع را بیشتر توضیح دهید و اگر در این خصوص از مسئولان اقتصادی که به مشهد می‌آیند انتظاراتی دارید،آن‌ها را بیان کنید؟

حرف بازرگان و تجار این است که این چه تدبیری است که کارت بازرگانی تاجری که بیش از 7بار صادرکننده نمونه کشوری شده و ارزش برند صادراتی شرکتش با وجود ضرباتی که در دولت گذشته بر آن آمد هم اکنون حداقل 50 میلیون دلار تخمین زده می‌شود،به این بهانه که تاجر است مدت اعتبار کارت بازرگانی او نباید بیش از یک سال باشد، اما فردی که یک سوله تقریبا خالی داشته و در بخش‌های دیگری تحت عنوان تولید فعالیت می‌کند،باید 5 ساله باشد. آیا این شکستن اعتبار بخش تجارت نیست؟ آیا دولت اعتقاد داردکه باید بخش بازرگانی در حاشیه قرار بگیرد؟ علاوه بر این متاسفانه بانک‌ها برخلاف نظر مجلس شورای اسلامی در دولت قبل و این دولت با برداشت اشتباه از بخشنامه بانک مرکزی از بخش تجارت 4تا 5درصد سود بیشتری برای تسهیلات دریافت می‌کنند و دلیل آن را هم داشتن کارت بازرگانی از بخش تجارت عنوان می‌کنند. این در حالی است که اگر همین فرد یک سوله خالی در یکی از بخش‌ها داشته باشد می‌تواند با پروانه بهره برداری راکد 4تا 5درصد ارزان‌تر تسهیلات دریافت کند. در این جا این سوال مطرح می‌شود که آیا این کار با ایجاد عدالت در بنگاه‌های اقتصادی همخوانی دارد؟ چرا فردی از بانک توسعه صادرات سوال نمی کند که این چه اقدامی است؟ مشخص است که وقتی از یک بازرگان اظهارنامه دریافت می‌کنیم، تسهیلاتی را که می‌خواهد برای بخش صادرات است با این حال این بانک بدون توجه به این مسئله از صادرکننده سود اضافه‌تر دریافت می‌کند. براین اساس انتظار می‌رود مسئولان اقتصادی در سفر به مشهد به این مسئله رسیدگی کرده و این تبعیض را در راستای توسعه صادرات غیرنفتی که از ارکان اقتصاد مقاومتی است، برطرف کنند.

  • درحوزه تسهیلات بانکی تجارو صادرکنندگان از دولت چه مطالباتی دارند؟

براساس قانون برنامه توسعه قرار بود تا حدود 10درصد از تسهیلات بانکی به بخش صادرات تخصیص بیابد، اما در عمل کمتر از6/0درصد از تسهیلات بانکی به بخش صادرات تخصیص داده شد. این در حالی است که همگی به خوبی می‌دانیم یکی از بخش‌های مهم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب در اسفند ماه 92 ابلاغ کردند،تقویت صادرات غیرنفتی است. حال سوال اینجاست که آیا مقاومت بانک‌ها در تخصیص تسهیلات به بخش صادرات در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است؟ جالب اینجاست که همین6/0درصد تسهیلاتی هم که گفته می‌شود به بخش صادرات داده شده است در دولت قبل به صورت دستوری بخشی از آن صرف مصارف غیر صادراتی شده است.

دراینجا این سوال مطرح است که صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات چه اقداماتی برای توسعه صادرات غیرنفتی انجام داده اند.چرا باید وقتی تاجری بخواهد از بانک توسعه صادرات وام بگیرد باید 5درصد سود اضافه‌تر بدهد؟آیا این مسئله رقابت پذیری کالاهای صادراتی ایران را تحت تاثیر قرار نمی دهد؟براین اساس از هیئت دولت تقاضا داریم تا به این مسئله ورود پیدا و بررسی کند که صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات چه اقداماتی برای توسعه صادرات انجام داده اند.این تقاضا را هم داریم که در راستای توسعه صادرات این سود اضافه‌ای که از صادرکنندگان برای پرداخت تسهیلات دریافت می‌شود،حذف شود.

  • در حوزه‌های دیگر چه مطالباتی دارید؟

درحوزه مالیاتی هم اکنون این انتظار وجود دارد که بخش صادرات را از هرگونه مالیاتی معاف شود.در واقع هر چند قانون گذار صادرکننده را از مالیات معاف کرده اما در عمل این مسئله رعایت نمی شود. انتظار داریم با توجه به اهمیت خراسان رضوی درتوسعه صادرات غیرنفتی مسئولان اقتصادی در سفر به مشهد بحث معافیت صادرات از مالیات را به صورت ویژه‌ای بررسی کرده و در عمل صادرات را از مالیات معاف کنند.

جدول مهمترین مطالبات تجار و بازرگانان از هیئت دولت

 یکسان شدن مدت اعتبار کارت بازرگانی بخش تجارت با سایر بخش‌ها
یکسان شدن سود تسهیلات بانکی بخش تجارت و صادرات با سایر بخش‌ها
پرداخت مطالبات چند ساله صادرکنندگان از محل جوایز صادراتی
اختصاص اعتبار خاص مخصوص حمل و نقل ریلی و جاده‌ای برای بازارهای هدف صادراتی خراسان رضوی
اختصاص اعتبار و بودجه مشخص برای انتقال گمرک از داخل شهر به محلی مناسب و دارای امکانات ضروری
تسریع در صدور پروانه تولید بدون کارخانه(برندینگ) در راستای توسعه صادرات
جلوگیری از صدور بخشنامه‌های غیرقانونی و خلق الساعه در خصوص ممنوعیت ویا محدویت صادرات کالاهای ساخته شده
جبران خسارت صادرکنندگان که بر اثر محدودیت و ممنوعیت‌های صدور کالا دچار خسارت شده اند
افزایش سهم صادرات از تسهیلات بانکی
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}