logoooo

وجود ٢٠٧ سند همکاری بین ایران و تاجیکستان

به گزارش قدس خراسان آنلاین، نشست شورای مشترک کارآفرینان ایران و تاجیکستان در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد و محمد حسین روشنک، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان اظهار کرد: ما با تاجیکستان یک فرهنگ و یک زبان را داریم و به این افتخار می‌کنیم که مردم کنار هم با هم زندگی می‌کنند.

در سفر رئیس‌جمهور تاجیکستان به ایران و در حضور رئیس‌جمهور ایران توافق نامه‌ای بین اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی و صنعت تاجیکستان امضا شد و به استناد آن باید مجمع کارآفرینان را تشکیل می‌شد و این اولین مجمع شورای کارآفرینان ۲ کشور است. این حرکت یک حرکت بین‌المللی و پابرجاست.

ماموریتی به ما محول شد و ما اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان و شورای کارآفرینان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تاجیکستان را تشکیل دادیم و امروز توانستیم این ماموریت را به سرانجام رسانده و اولین مجمع شورای کارآفرینان دو کشور ایران و تاجیکستان را در محل اتاق مشهد برگزار کنیم که سالانه این مجمع ادامه پیدا می‌کند. برنامه شورای مشترک توسعه زیر ساخت‌های اقتصادی است که به طبع مسائل فرهنگی را با خود همراه خواهد داشت.

 

لازم است یک بار برای همیشه موضوع استانداردهای کالا بین ۲ کشور تعیین تکلیف شود به این معنا که ایران استانداردهای کالایی تاجیکستان و تاجیکستان استانداردهای کالایی ایران را بپذیرد و به رسمیت بشناسد. اگر کالایی استاندارد مقبولی در تاجیکستان دارد، باید در ایران پذیرفته شده و بالعکس. این مساله یکی از معظلات ما است و در این خصوص ایراداتی گرفته می‌شود. سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان و وزارت امور خارجه باید این مساله را که که ناشی از عدم اطلاعات دو طرف هست را پیگیری کنند و بحث استاندارهای کالا میان ایران و تاجیکستان یکبار برای همیشه تعیین تکلیف شود.

 

 حجم قابل توجهی کالا به دلیل کمبود واگن روی دست صادرکنندگان مانده است

حجم قابل‌توجهی کالا برای تجارت به آسیای میانه وجود دارد اما به دلیل کمبود واگن یا بازار سیاه واگن روی دست تجار مانده است این مساله مشکلات زیادی برای صادرکنندگان ایجاد کرده است. وقتی وسیله نباشد این پیگیری‌ها بی نتیجه است چهار سال قبل در همین زمان مشکل واگن حل شد اما امروز آن شعار کجاست؟

از سازمان صنعت معدن و تجارت استان به عنوان سازمان متولی امر تجارت می‌خواهیم موضوع حمل و نقل جاده‌ای و ریلی را جدی گرفته و این مساله را از دیگر سازمان‌ها مطالبه کند. چرا که حجم قابل توجهی از کالا برای صادرات به کشورهای آسیای میانه وجود دارد که دلیل کمبود واگن یا بازار سیاه واگن روی دست صادرکنندگان مانده است و این امر در افزایش میزان صادرات مانع ایجاد می‌کند.

 

ضرورت لغو رویداد بین ایران و تاجیکستان

شورای کارآفرینان و اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان باید برای بحث ویزا کاری کنند و وقتی می‌گویند ما یک ملت هستیم باید تجار، گردشگران و مردم بتوانند از اینجا به تاجیکستان و تاجیکستان به ایران به راحتی سفر کنند و باید در جلسه شورای مشترک کارآفرینان دو کشور همه دست اندرکاران پیگیری کنند تا مشکل ویزا حل شود.  اعضای شورای کارآفرینان ایران و تاجیکستان لازم است پیگیری لازم را انجام دهند تا دیگر هیچ مشکلی در تردد تجار بین ۲ کشور شکل نگیرد و روادید بین 2 کشور لغو گردد.

 

امضا تفاهمنامه تسهیل و توسعه مراودات اقتصادی

کاظم شیردل، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: سفر هیأت تاجیکی به ایران از پنجشنبه هفته گذشته به دعوت اتاق بازرگانی ایران انجام گرفته است و تاکنون این هیأت به شهرکرد، اصفهان و مشهد سفرهایی کرده‌اند.

در این سفرها، بازرگانان تاجیکستانی ضمن بازدید از ظرفیت‌های مختلف اقتصادی هر شهر و مناطق اطراف آن با بازرگانان و فعالان اقتصادی آن منطقه نشست‌هایی را برگزار کردند تا ظرفیت‌های یکدیگر را شناسایی و برای تسهیل و توسعه مراودات اقتصادی تفاهمنامه‌هایی امضا کنند.

امروز نیز در سفر هیأت فعالان اقتصادی تاجیکستان به مشهد، گفت و گوی ۶۰ شرکت خصوصی خراسان رضوی با اعضای این هیأت انجام می‌گیرد تا در خصوص موارد مختلف روابط اقتصادی به تفاهم‌هایی دست یابند.

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}