logoooo

خط آهن خواف-هرات روی ریل آزمایش| فرصتی که تهدید می‌شود

بازار گزارش می‌دهد؛
خط آهن خواف-هرات روی ریل آزمایش| فرصتی که تهدید می‌شود

ضرورت تامین زیرساخت‌ها

محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار اظهار می‌کند: راه‌آهن خواف ـ هرات که تا ایستگاه «روزنک» افغانستان رسیده ظرفیت مناسبی برای انتقال کالاهای صادراتی به شمار می‌رود؛ اما درباره این مسیر هم چند نکته وجود دارد.

نخست اینکه هنوز ظرفیت‌های گمرک «شمتیغ» به طور کامل برای این خط آهن مهیا نشده است و دوم اینکه واگن‌ها برای انتقال کالاهایی مثل سیمان مناسب است اما درباره مواد غذایی و سوخت نمی‌توان روی این مسیر حساب کرد.

متأسفانه در حوزه حمل‌ونقل ریلی و صادرات از این طریق به کشورهای همسایه به دلایل مختلف ازجمله کمبود واگن و یا نقص در زیرساخت‌ها با مشکلات فراوانی روبرو هستیم اما با همه این‌ها، اگر زیرساخت‌های گمرکی این مسیر تکمیل شود، بی‌شک در بهبود روند تبادلات کالایی اثرگذار خواهد بود.

مسیر ترانزیتی جاده‌ای و مرز دوغارون همواره در طی سال‌های گذشته مهم‌ترین شریان انتقال و صادرات کالا به افغانستان بوده است که هنوز مشکلات آن حل‌نشده است.

راه‌آهن خواف – هرات راهی بسیار مطمئن و مقرون‌به‌صرفه برای صادرات کالا به افغانستان است، ما متأسفانه ظرفیت بهره‌برداری از این مسیر هنوز برای تجار فراهم نشده است.

به نظرم وقت آن رسیده که به برخی از کاستی‌ها پایان داد زیرا کمبود واگن صادراتی و یا موانع بر سر راه صادرات ریلی موضوع امروز نیست و حدود دو دهه است که این مشکل ادامه داشته و هنوز حل‌نشده است. اگر گمرک و زیرساخت‌های راه‌آهن خواف مهیا بود شاید در این شرایط بیشترین کمک را به بخش صادرات می‌توانست داشته باشد.

 

مسیر ارزان و مقرون‌به‌صرفه

هادی نبی زاده، رئیس هیئت اجرایی اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز درباره اهمیت و آخرین وضعیت تجارت با این کشور همسایه گفت: افغانستان نخستین هدف صادراتی خراسان رضوی است و بیشتر این صادرات توسط بخش خصوصی انجام می‌شود؛ اما تحولات سیاسی در آن کشور طی سال گذشته بر صادرات این بخش اثر گذاشته است.

اگرچه رئیس‌جمهور سابق افغانستان و قبل از روی کار آمدن طالبان تمایل چندانی به احداث این خط آهن نشان نمی‌داد و تعلل بسیاری در احداث این پروژه وجود داشت اما باقدرت رسیدن طالبان به دلیل اوضاع شکننده امنیتی و بی‌ثباتی حاکم در این کشور این پروژه مهم مسکوت ماند.

با راه‌اندازی این خط آهن، صادرات ما و به‌خصوص ترانزیت کالایی ما بسیار رشد خواهد کرد؛ چون کالاهایی که باید به سمت چابهار و بندرعباس بروند یا از آن‌طرف به افغانستان وارد شوند، مسیر ارزان‌تر و مناسب‌تری خواهند داشت و رشد و صادرات ترانزیتی بیشتری پیدا خواهیم کرد.

افغانستان یک ظرفیت مغتنم برای اقتصاد کشور و به‌ویژه خراسان رضوی به شمار می‌رود و بخشی از ظرفیت‌هایی که امروز در عرصه تولید و صادرات خراسان رضوی شکل‌گرفته، در پیوند با تعاملات تجاری و اقتصادی دو کشور است اما در حال حاضر به دلایل مختلف طالبان تمایل بیشتری برای تأمین کالا از کشور پاکستان نشان می‌دهد و کاهش تعرفه‌های صادراتی برای کالاهای پاکستانی در مقایسه با کالاهای ایرانی خود گواه این مدعاست.

21 اردیبهشت 1402

🖇برای مشاهده متن کامل این خبر در وبسایت، به لینک زیر مراجعه کنید :

tahlilbazaar.com/x3SJ4

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}