logoooo

 مسیر ترانزیتی در دست‌انداز تحریم

بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت تمام‌شده کالا

محمدحسین روشنک به بازار گفت: متأسفانه قیمت مواد اولیه افزایش چشمگیری داشته است و لذا این موضوع قیمت کالاهای صادراتی را افزایش داده و لذا هنگامی‌که حمل‌ونقل گران هم به آن افزوده شود لذا قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی از صادرکننده گرفته می‌شود.

آزادسازی واگن‌ها و واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی در طی چند سال گذشته موجب شده تا دست بسیاری از شرکت‌های خصوصی برای دریافت اجاره و هم‌چنین دلالی باز شود و لذا این موضوع درنهایت به گرانی و افزایش اجاره واگن‌های صادراتی منجر شده است.

در حال حاضر برخی شرکت‌هایی که در حوزه تأمین واگن هستند، از صادرکنندگان به ازای هر واگن ۳تا۴هزار دلار دریافت می‌کنند این هزینه به‌غیراز هزینه‌هایی است که بر اساس مسافت جابه‌جایی بار باید صادرکنندگان پرداخت کنند دریافت این مبلغ غیررسمی بوده و در هیچ جایی ثبت نمی‌شود.

20 سال قبل که قانون اخذ ۱۰ درصدی عوارض از ناوگان خارجی تصویب شد کشتیرانی آزاد بوده و ایران دچار تحریم نشده بود و در اکثر مراکز کشورها کشتیرانی ما می‌توانست به حمل بار بپردازد.

آن زمان برای تشویق بازرگانان به حمل بار با وسایل نقلیه ایرانی، اخذ ۱۰درصد عوارض از ناوگان خارجی لحاظ شد اما هم‌اکنون در اکثر مسیرها برای حمل بار ایرانی به خاطر تحریم‌ها مجبورند فقط از ناوگان خارجی استفاده کنند و همان ابتدا باید ۱۰درصد از کرایه حمل را پرداخت کنند لذا این وضعیت قیمت تمام‌شده کالا را افزایش داده و درنهایت به ضرر مصرف‌کننده است.

13 تیر 1402

برای مشاهده متن کامل این خبر در وبسایت، به لینک زیر مراجعه کنید :

www.tahlilbazaar.com/news/229292/مسیر-ترانزیتی-در-دست-انداز-تحریم-عوارض-دولتی-بار-ناوگان-ایرانی

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}