logoooo

ضرورت تعریف شاخص‌های رتبه‌بندی کارآفرینان، با هدف حمایت و فرهنگ‌سازی

📌نشستی به همت تشکل‌های زیر مجموعه اتاق بویژه کانون کارآفرینان خراسان رضوی با عنوان «نسل جوان و نقشه راه کارآفرینی» با هدف انتقال تجربه بین نسلی و به بهانه هفته جهانی کارآفرینی در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.

👤محمدحسین روشنک، رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی بیان کرد: کارآفرینی یک مسیر دشوار و توامان لذت‌بخش است. اگر جوانانی که قدم در این راه می‌گذارند به هدف خود ایمان داشته و همه فراز و فرودها را برای رسیدن به آن به جان بخرند؛ نتیجه هم شیرین خواهد بود.

🔸باورمندی یک مولفه مهم برای تاب‌آوری در فضای کسب و کار است که موانعش پُرشمار هستند.

🔺مسئولان بعضا با افتخار از توقف واردات کالای مشابه به کشور سخن می‌گویند و آن را اقدامی در جهت حمایت از تولید عنوان می‌کنند در حالی که حمایت واقعی باید بر توانمندسازی بخش مولد ما متمرکز باشد، چنانکه محصول ایرانی، در بازارها داخلی و خارجی توان پیشی گرفتن از رقبا را پیدا کند و اگر چنین شود؛ تولید پایدار خواهد شد؛ در غیر این صورت محدودیت و ممنوعیت، کیفیت‌بخشی و رقابت پذیری را خلق نخواهد کرد.

🔸رتبه‌بندی کارآفرینان، با هدف ارائه مشوق‌های موثر در این حوزه، فرهنگ‌سازی در این عرصه و حمایت از ظرفیت‌های موجود، از موارد ضروری است و تشکل‌های متولی بخش خصوصی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید این مهم را با تعریف شاخصه‌ها و ابزارهای سنجش معتبر، به انجام برسانند.

🔺یکی از نهادهایی که مانع برای فعالان اقتصادی ایجاد می‌کند، تامین اجتماعی است که به اشکال مختلف موانعی را برای بنگاه‌های اقتصادی رقم می‌زند و با وجود پیگیری‌های متعدد در مراجع مختلف و ستادهایی که به بهانه حل مشکلات بخش اقتصاد تشکیل شده‌اند، باز همان رویه‌های قبلی تداوم پیدا ‌می‌کند.

🔸طبیعتا هر وعده‌ای که در حمایت از کارآفرینی مطرح می‌شود، باید متمرکز بر حل مشکلات در این بخش‌ها باشد.

⭕️ ضرورت فرهنگ‌سازی برای تقویت استفاده از کالاهای تولید داخلی

👤رضا حمیدی، عضو هیئت مدیره کانون کارآفرینان خراسان رضوی اظهار داشت: متاسفانه نگاه غالب آن است که کالای خارجی، با هر سطح کیفیت بر محصول داخلی و تولید ایرانی ارجح است و خرید آن به عنوان یک مزیت برای افراد تلقی می‌شود. این نگرش، یک مانع بزرگ بر سر کارآفرینی است که در عرصه تولید و صنعت سرمایه گذاری کرده و فعالیت دارد.

🔸فرهنگ‌سازی و آشنا کردن جامعه با ظرفیت‌ تولید داخلی، نگرش‌های موجود را دستخوش تغییر می‌کند و میان تولیدکننده و مصرف‌کننده، اعتمادی را شکل خواهد داد.

🔺اگر بخش تولید در داخل تقویت شود، بازار ما از محصولات خارجی بی‌نیاز می‌شود و حتی بازارهای جهانی را هم می‌توان فتح کرد، منوط به آنکه متولیان و تصمیم‌سازان بدانند که حمایت را چطور و کجا تخصیص دهند تا بیشترین اثرگذاری را ایجاد نماید.

🔸من به عنوان صاحب یک برند و بنگاه اقتصادی، تلاش کردم تا نیروی کار خودم را نسبت به اهمیت آنچه که تولید می کند،واقف کنم. اگر او هم دلیل تلاش روزانه خود را پای یک دستگاه صنعتی بداند، قطعا خروجی خط تولید بسیار باکیفیت‌تر خواهد بود. اثرات این رویکرد را از نزدیک تجربه کرده و به نسل جوان هم توصیه می‌کنم.

🔺اشتغالزایی نه فقط رسالت و وظیفه نهاد متولی آن در بخش دولتی که وظیفه بخش بزرگی از جامعه و به ویژه نسل جوانی است که آینده اقتصاد کشور بر دوش تلاش‌های آن‌ها استوار است.

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}