logoooo

دنباله‌ آبِ چاهِ عمیقِ ارزهای ۴۲۰۰ تومانی کجا رفت؟

ارز 4200 تومانی

معمولا فاصله چاه عمیق با مزرعه زیاد است؛ لذا وقتی موتور چاه عمیق را روشن می‌کنند، چند ساعت طول می‌کشد تا آب به مزرعه برسد، زمانی هم که موتور چاه عمیق را خاموش می‌کنند مسلما کشاورزان بخوبی می‌دانند جریان آب چاه، چند ساعت بعد از خاموش شدن موتور چاه عمیق متوقف می‌شود.

🔸حال سوال اینجاست، چگونه دنباله ارز ۴۲۰۰ تومانی که معمولا باید شش ماه ادامه می‌داشت و در اختیار مردم می‌بود، یک شبه پایان یافت و تاثیر تورمی عظیمی در همه کالاها حتی کالاهایی که با ارز آزاد وارد یا تولید داخل داشت، گذاشت؟

🔸اکنون واقعا باید مشخص شود

🔸همانگونه که ذکر شد، اگر آب را از چاه ببندید، سه تا چهار ساعت طول می‌کشد تا آبی که در مسیر جاری بوده است، تمام شود؛ چطور قیمت کالاهایی که ارز ترجیحی می‌گرفتند، یکباره در بازار افزایش یافت؟
مگر این طور نیست که دولت در اردیبهشت میگفت انبار کالاهای اساسی پر است؟ (که یقینا کالاهایی هم روی آب و در مسیر ایران نیز بوده‌اند و ضمن اینکه تا چند ماه کالا در مسیر تولید تا بازار قرار داشته است.)
واقعا نباید مشخص شود کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰تومان وارد کشور شده بودند، الان کجا هستند؟

🔸معمولا شش یا هفت ماه زمان لازم است تا یک کالا از زمان ثبت سفارش تا ورود به کشور، به دست مصرف کننده نهایی برسد، این یعنی یک یا دو بار در سال، ثبت سفارش کالا برای واردات امکان پذیر است.

🔸تخصیص ارز ۴۲۰۰تومانی برای واردات کالاهایی مانند روغن و نهاده‌های دامی در اردیبهشت ماه حذف شد؛ اگر همان آخرین زمان ثبت سفارش با قیمت ارز جدید صورت گرفته باشد، با توجه به موجودی انبارها و محل‌های تولید و بازار، تأثیر ارز آزاد بر بازار کالاهای اساسی، باید دست کم هفت یا هشت ماه خود را بعد نشان می‌داد. به عبارتی، روند توزیع اقلام اساسی با ارز جدید باید از دی ماه به بعد، در بازار ملموس می‌شد، اما نه تنها این موضوع محقق نشد، بلکه از فردای روز حذف ارز ترجیحی، اقلام اساسی در بازار براساس ارز نیمایی محاسبه شد و باعث گردید همه کالاها حاصل ارز ۴۲۰۰ تومانی و ۲۸ هزار تومانی گران شود.

🔸همانگونه که گفته شد سؤال اینجاست کالاهایی که پیش از این با ارز ترجیحی وارد کشور شده بودند، اکنون کجا هستند؟ وزیر جهاد کشاورزی در این باره باید پاسخ واضحی داشته باشد.

🔸مشخصا باید معلوم میشد تفاوت قیمت چند میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز ۲۸ هزار تومانی در کدام یک از حساب‌های دولت خود را نشان می‌دهد.

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}