logoooo

گزارش تحلیلی پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری :از سوی محمدحسین روشنک، رئیس اتحادیه‌های صادرکنندگان و واردکنندگان استان

گزارش تحلیلی پیگیری مطالبات مقام معظم رهبری :از سوی محمدحسین روشنک، رئیس اتحادیه‌های صادرکنندگان و واردکنندگان استان

 به نام خدا

در ابتدای هر سال به برکت وجود بارگاه منور رضوی مجاوران و زائران حضرت رضا (ع) موفق به دیدار مقام معظم رهبری و دریافت عیدی تبیین نامگذاری سال می‌شوند. امسال نیز همانند سال‌های گذشته رهبرفرزانه انقلاب با حضور در حرم مطهر امام رضا (ع) به تبیین نقشه راه سال 94 پرداخته و راهکارهای تحقق اهداف تعیین شده برای کشور اسلامیان را برای اقشار مختلف مردم تشریح کردند. در این بین یکی از بخش‌هایی که مقام معظم رهبری به آن پرداختند، همچون هر سال بخش اقتصادی کشور بود. ایشان در این بخش با تشریح و واکاوی مسائل پیش روی کشور در حوزه اقتصاد، مهم ترین راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی که پایه و اساس توسعه ایران اسلامی هستند را توجه به بنگاههای کوچک و متوسط بیان فرمودند.

در واقع برای فهم بهتر نکات اشاره شده در فرمایشات ایشان باید گریزی به نامگذاری‌های سال‌های گذشته داشته باشیم. در سالهای اخیر نامگذاری‌هایی مانند «نوآوری وشکوفایی» ، «اصلاح الگوی مصرف» ، «همت مضاعف وکار مضاعف» ، «جهاداقتصادی» و «تولید داخلی، حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی» و «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نشان دهنده حمایت مقام معظم رهبری از کار و سرمایه ایرانی و کارآفرینی بوده که تاکنون اثرات فراوانی درجامعه و اقتصاد برجا گذاشته که از جمله ایجاد ارزش و احترام برای کارآفرینی و سرمایه ایرانی بوده است.

 همگان به خصوص فعالان اقتصادی اعتقاد دارند تا قبل از نامگذاری‌های اقتصادی و حمایت‌های رهبری از کارآفرینی و سرمایه ایرانی، بعضی از تریبون داران کارآفرینان را سرمایه داران مرفه بی درد می‌خواندند. جو ضد کارآفرینی تولید و سرمایه داری به گونه ای بود که هیچکس جرات نداشت خود را کارآفرین و صاحب سرمایه بنامد بلکه کارآفرینان مجبور بودند داشتن سرمایه وکارآفرینی را مخفی کنند. اما با عنایت رهبری به حوزه کارآفرینی، تولید و تجارت و سرمایه ایرانی باعث شد تا این جو از بین رفته به طوری که امروزه کارآفرینی در کشور تبدیل به یک ارزش و احترام شده است.

 امسال نیز مقام معظم رهبری در سخنرانی خود ضمن اینکه بر ضرورت حمایت از تولید ملی و سرمایه ی ایرانی تاکید فرمودند، راهکار رشد و پیشرفت کشور را در تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از کارآفرینان دانستند. ایشان با ورود به جزئیات، راهکارهای تحقق این مسایل را نیز تشریح فرمودند.

به عنوان خبرنگار اقتصادی وقتی صحبت‌های رهبر انقلاب را می‌شنیدم، ناخودآگاه یادداشت‌ها و مصاحبه‌های کارآفرین نمونه کشور آقای محمدحسین روشنک، این سرباز بی ادعای جبهه تولید و تجارت در چند سال اخیر که در فرا

 خبر و سایر نشریات منتشر شده به ذهنم خطور کرد.

 نوشته‌هایی تحت عنوان « دیروز دفاع مقدس، امروز جهاد اقتصادی» که در آن‌ها همواره بر ضرورت حمایت از کارآفرینی و رفع مشکلات حوزه تجارت و تولید به عنوان دو بال حوزه اقتصاد برای تحقق فرآمین رهبری تاکید می‌شد، به عبارتی می‌توان گفت رهنمودهایی که امسال رهبر انقلاب داشتند، دغدغه ای است که پس از اولین نامگذاری سال توسط رهبری، محمدحسین روشنک که به دنبال تحقق اهداف نامگذاری‌ها بوده و از هر فرصتی استفاده می‌نمود تا مسایل مورد نظر مقام معظم رهبری در جامعه تبدیل به یک گفتمان شود، داشت.

 به عنوان مثال مقام معظم رهبری در سخنرانی امسال در حرم امام رضا (ع) فرمودند: «نکته اوّل این است که امروز عرصه‌ اقتصاد، به ‌خاطر سیاست‌های خصمانه‌ آمریکا، یک عرصه‌ی کارزار است، یک عرصه‌ی جنگ است، جنگی از نوع خاص. دراین عرصه‌ی کارزار، هرکسی بتواند به نفع کشور تلاش کند، جهاد کرده است. امروز هرکسی بتواند به اقتصادکشورکمک بکند، یک حرکت جهادی انجام داده است.»

بسیج تمامی امکانات برای تحقق اقتصاد مقاومتی

روشنک که سابقه مدیریت بسیج و پشتیبانی دفاع مقدس دوران جنگ را در کارنامه دارد در این خصوص در یادداشتی که به مناسبت سالگرد ابلاغ اقتصاد مقاومتی در 30 بهمن 1393 نوشته بود، تاکید کرده است: «دولت وتشکل‌های بخش خصوصی و همه آحاد مردم ازتجربه دفاع مقدس آموخته اند که تحقق اقتصاد مقاومتی به بسیج عمومی همچون بسیج دوران دفاع نظامی این سرزمین که همه امکانات در اختیار دفاع قرار گرفت، نیاز داشته و دارد. جهاد اقتصادی واقتصاد مقاومتی با حرکتهای معمول محقق نمی شود، دفاع مقدس زمانی پیروز شد که با بسیج عمومی وارد میدان شدیم و همه اولویت‌هارابه مقاومت دادیم، هرامکانی وجود داشت اولویت اول به دفاع مقدس اختصاص داده می‌شد. مردم که با کمک اطلاع رسانی رسانه‌ها پی به اهمیت تامین نیازهای دفاع مقدس برده بودند، خود نیازشان را در اولویت بعدی قرار می‌دادند، لذا با رضایت کمبودها را متحمل بودند.

 اقتصاد مقاومتی تنها راه پیشرفت

همچنین مقام معظم رهبری در حرم مطهر رضوی فرمودند: «در نگاه کلان به اقتصاد کشورمان دو جور نگاه وجود دارد….یک نگاه می‌گوید که ما پیشرفت اقتصاد را باید از ظرفیّتهای درون کشور و درون مردم تأمین بکنیم…. اقتصاد درون‌زا؛ اقتصادمقاومتی‌…. نگاه دوّم به اقتصاد کشور نگاه به پیشرفت اقتصاد با استفاده ازکمک بیرون از مرزها است؛ می‌گوید سیاست خارجی‌مان را تغییر بدهیم تا اقتصاد ما درست بشود، با فلان مستکبر کنار بیاییم تا اقتصاد رونق پیدا کند. امروز شرایط کشور به ما نشان داده است که این نگاه دوّمی نگاه کاملا غلط و عقیم و بی‌فایده است. یعنی شما وقتی که به امید قدرتهای خارجی نشستید تا آنها بیایند اقتصاد شما را رونق دهند و با زیر بار آنها رفتن، اقتصاد را رونق بدهید، آنها به حدّ کم قانع نیستند. وقتی که شما نگاه می‌کنید به بیرون، مواجه می‌شوید با یک مسئله‌ای مثل کاهش قیمت نفت؛ ناگهان قدرتهای مستکبر با همراهی ایادی منطقه‌ای خودشان متأسفانه به این نتیجه می‌رسند که قیمت نفت را به نصف و گاهی کمتر از نصف برسانند؛ شما مواجه می‌شوید با یک چنین مشکلی؛ وقتی نگاه به بیرون باشد، این است.»

 روشنک، رئیس اتحادیه‌های صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی در نشست اقتصاد مقاومتی که در آستانه انتخابات اتاق بازرگانی برگزار شد به این دو دیدگاه اشاره و تاکید کرد که نگرشی وجود دارد که راهکار پیشرفت کشور را در حمایت از اقتصاد کلان دانسته و پیشرفت را بیشتر از اینکه درون زا بدانند، برون زا دانسته و به بنگاه‌های خرد و کوچک توجهی ندارد، اما ما تنها راه پیشرفت را تحقق اقتصاد مقاومتی می‌دانیم و تاکید می‌کنیم که برای تحقق این مسئله باید از صنایع کوچک و متوسط و روستایی حمایت شود. اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که براساس توسعه درون زا می‌باشد، درحوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی و معدن با حمایت از صادرات، صنایع کوچک و متوسط صنایع روستایی، ضمن اینکه باعث رشد و پیشرفت کشور می‌شود، اقتصاد کشورمان را در برابر تکان‌های بیرونی بیمه می‌کند.

 همچنین این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و چهره ماندگار تولید وتجارت در مصاحبه دیگری که به مناسبت سالگرد توافق ژنو داشت، اقتصاد مقاومتی را به عمل حضرت یوسف و فیلمی که در این خصوص ساخته شده است تشبیه کرد و گفت: به اقتصاد مقاومتی نباید نگاه به دوران سختی داشته باشیم، وی گفته بود که اگر در دورانی که وضعیت اقتصادی بهتری داریم، خودمان را برای روزهای سخت احتمالی آینده آماده کنیم، کشور در برابر تکان‌های اقتصادی بیرونی بیمه می‌شود. براین اساس نباید اقتصاد مقاومتی را مختص دوران سختی بدانیم و باید آن را برای تمام دوران‌ها چه شکوفایی و چه سختی دنبال کنیم .

 نویسنده کتاب اقتصاد مقاومتی در اسفند1392 در مصاحبه ای که با رسانه‌های مختلف به مناسبت انتشار کتابش داشت، گفته بود: اقتصاد مقاومتی مفهومی است که ریشه ی قرآنی دارد و خداوند درسوره یوسف تمامی نکات اقتصاد مقاومتی را گوشزد کرده است که مسلمانان بتوانند با برنامه ریزی، آنچه را که دارند برای زمان‌های سخت ذخیره و پس‌انداز کنند. این آیات که فقط برای آن زمان و یا حوادث طبیعی نبوده، بلکه برای امروزکه استکبارجهانی با کشورهایی که پیرو اسلام ناب محمدی(ص) هستند مقابله می‌کنند نیز می‌باشد تا مسلمانان در نبرد پیروز شوند. در واقع خداوند درسوره یوسف تاکید کرده است زمانی که مسلمانان در وضعیت و امکانات بهتری هستند و شرایط برای آنها فراهم است، باید نسبت به مشکلاتی که احتمال دارد در آینده به آن دچار شوند، هوشیار بوده و با برنامه‌ریزی صحیح و اصولی برای آینده نیز فکرکنند تا توطئه دشمنان خنثی شود.»

 حمایت از صنایع کوچک و روستایی

 همچنین مقام معظم رهبری فرمودند: «به نظر بنده آن چیزی که امسال و سال‌های بعد از این باید به‌ عنوان هدف اقتصاد مورد توجّه باشد، عبارت است از سرمایه‌گذاری بر روی تولید داخلی. همه تلاش‌ها از سوی همه باید برای تقویت تولید داخلی بسیج ‌بشود. از همه‌ی مسئولانی که در زمینه‌های اقتصادی فعّالیّت دارند و از همه‌ آحاد مردم باید مطالبه بشود که به مسئله ی تقویت تولید داخلی کمک کنند. البته راه‌هایی وجود دارد برای کمک که من بعضی را عرض میکنم. یکی از لازم‌ترین کارها این است که از بنگاه‌های تولیدی متوسط وکوچک حمایت بشود؛ یکی ازکارها این است که فعّالیّت‌های بنگاه‌های دانش ‌بنیان تقویت بشود.

 محمدحسین روشنک در یک سال اخیر بارها و بارها بر ضرورت حمایت از صنایع متوسط و کوچک و روستایی تاکید کرده و رونق این صنایع را مهمترین رکن تحقق اقتصاد مقاومتی دانسته و می‌داند.

 رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی استان خراسان رضوی در این باره در همایش سربازان جبهه تولید و تجارت گفته است: «اقتصاد مقاومتی ازبنگاههای خرد، کوچک ومتوسط شکل می‌گیرد. حاصل ایجاد صنایع و بنگاههای اقتصادی کلان و جلوگیری از رشد صنایع متوسط وکوچک، توسعه حاشیه نشینی و گرفتاری شهرها را به دنبال دارد زیرا وقتی در شهرهای کوچک و روستاها اشتغال ومعیشت نباشد مهاجرت توسعه می‌یابد. براین اساس برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید صنایع کوچک و متوسط را حمایت کرده و صنایع روستایی را توسعه داد.»

 همچنین این فعال اقتصادی معتدل و طرفدار دولت تدبیر و امید در یادداشتی تحت عنوان بیچاره زادگاهم آورده است: «چرا روستازادگان که به برکت صداقت روستازادگیشان به پست و مقام و مال و سرمایه رسیده اند، به زادگاهشان توجه ندارند؟ چرا پول نفت توانست اینگونه روستاها را به حاشیه براند؟ چرا فرش دستباف حمایت نمی شود؟ متولی حمایت از تولید روستاها چه نهادی است؟ آیا حاشیه نشینی روزافزون شهرها معلول عدم توجه به اقتصاد و اشتغال و رفاه روستاها نیست؟ آیا اگر به روستاها توجه می‌شد، پرداخت هر ماه نه میلیارد تومان بیمه بیکاری در خراسان رضوی معنا داشت؟ آیا مسئولین نمی دانند به دلیل نبود شغل در روستا هر روز حاشیه نشینی شهرها و پرداخت بیمه بیکاری گسترش می‌یابد؟ چرا صنایع دستی روستایی حمایت نمی شود؟ آیا اگر هزینه ای که حاشیه نشینی وپرداخت بیمه بیکاری به کشور تحمیل کرده و می‌کند، برای ایجاد اشتغال در روستا و تامین مواد اولیه فرش دستباف و صنایع دستی و دیگر شغل‌هایی که کمتر با آب سروکار دارند به صورت حتی رایگان هزینه شود، از مشکلات بزرگ در آینده جلوگیری نمی کند؟ آیا مسئولین نمی دانند حمایت ازمحصولات صادراتی تولید روستا می‌تواند اشتغال و اقتصاد را رونق بخشد و حاشیه نشینی شهرها وپرداخت بیمه بیکاری را کاهش دهد؟»

 حمایت از صادرات و همکاری بانک‌ها با صادرکنندگان

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی تاریخی خود حمایت از صادرات غیرنفتی را از جمله نکات ضروری برای تحقق اقتصاد مقاومتی دانستند و در این خصوص فرموند: یکی ازکارهای لازم، نهضت کاهش خام‌فروشی است. اینکه من چندی پیش راجع به وابسته بودن اقتصادمان به نفت اعتراض کردم ودرسخنرانی گفتم، ناظر به این است. ما باید کاری کنیم که خام‌فروشی بتدریج کاهش پیداکند، تا اینکه بکلی از بین برود؛ باید ارزش افزوده ایجادکرد. بانک‌ها می‌توانند نقش ایفا کنند؛ هم نقش کمک کننده و هم نقش تخریب کننده؛ این مورد توجه مسئولان ارشد بانکی کشور باید قرار بگیرد. بعضی از بانک‌ها درسرتاسر کشور با شیوه‌های خاص برخی از بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسّط را به تعطیلی کشاندند، نابودکردند؛ بانک‌ها می‌توانند کمک بکنند و یا می‌توانند تخریب کنند. یکی از کارهای اساسی، تسهیل سرمایه‌گذاری است؛ یکی از کارهای اساسی ‌کاهش واردات کالاهای مصرفی است؛ یکی ازکارهای اساسی مبارزه‌ با قاچاق است.»

 محمدحسین روشنک در این خصوص بارها و بارها در یادداشت‌های خود بر ضرورت حمایت نهادهای مختلف از صادرات برای تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرده و بارها گلایه کرده بود که چرا بانک‌ها همکاری لازم را با تجار و تولید کنندگان ندارند. به عنوان مثال بارها در فراخبر به این مسئله اشاره کرده بود که دریافت سود بیشتری که بانک‌ها از تسهیلاتی که به صادرکنندگان می‌دهند نه تنها به صادرات لطمه می‌زند، بلکه موجب می‌شود که کالاهای ایرانی در بلند مدت مزیت صادراتی خود را به دلیل افزایش هزینه صادرات از دست بدهند.

ایشان در این باره نگاشته بود: چرا به صادرات غیرنفتی که می‌تواند با ارزآوری به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند اولویت داده نمی شود؟ چرا فقط وقتی به فکر صادرات می‌افتیم که کالایی در بازار داخلی مازاد و درحال از بین رفتن است، چرا به کارخانجات صادرات محور توجه ویژه نمی شود؟ هیچکس تردیدی ندارد که یکی از راه‌های تحقق اقتصاد مقاومتی صادرات کالاهای غیرنفتی است. با این وجود آیا در یکسال گذشته واقعاً برنامه ریزی‌های که قبل از ابلاغ سیاست‌ها وجود نداشت برای توسعه صادرات داشته ایم؟ برای تولید صادرات محور چه طرحی اجرا کرده ایم و چه حمایتی ازصنایع صادرات محور در دستورکار داشته و داریم، کدام زیر ساخت اقتصادی درجهت توسعه تولید کالاهای صادرات محور و صادرات تقویت شده است؟ چرا بانک مرکزی و شبکه بانکی بعد از ابلاغ سیاستهای اقتصادمقاومتی به جای کاهش نرخ بهره تسهیلات صادراتی را که می‌توانست به توسعه صادرات و اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی کمک کند، افزایش داده تا جایی که بانک توسعه صادرات سود تسهیلات صادراتی را به دو برابر رسانده است، آیا این مخالفت با تحقق اقتصاد مقاومتی نیست؟

 همچنین آقای روشنک در ادامه آورده است: آیا وقتی سازمان امور مالیاتی بجای اجرای دقیق معافیت‌های تصریح شده در قانون برای فعل صادرات پرونده صادر کنندگان فعال را در سراسر کشور به واحد مخصوص می‌فرستد تا بشود به بهانه‌های مختلف مالیات بیشتری از صادرکنندگان دریافت کرد به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک می‌شود؟ کارشناسان بارها گفته اند دریافت هشت درصد مالیات و عوارض ارزش افزوده از کالاهایی که برای صادرات خریداری میشود به آن جهت که صادرکننده اعتماد به عودت ارزش افزوده از طرف سازمان امور مالیاتی ندارد و همان ابتدا مبلغ پرداختی را به نرخ تمام شده کالاهای صادراتی خود می‌افزاید باعث می‌شود امکان رقابت با رقبای خارجی از بین برود که نتیجه آن کاهش و یا عدم افزایش معقول حجم صادرات بوده است، چرا به این گفته کارشناسی توجه نمی شود؟ اگر مطالبات صادرکنندگان از محل جایزه صادراتی پرداخت شود، اعتماد صادرکنندگان به مجلس و دولت بیشتر جلب می‌شود و پای به میدان پر ریسک صادرات می‌گذارند، مگر طلب صادرکنندگان از محل جایزه صادراتی حقوق آنها نیست، چرا دولت و مجلس از پرداخت آن خودداری می‌کنند؟»

 همچنین این صادرکننده نمونه ملی در مصاحبه ای با انتقاد از همکاری نکردن بانک‌های تخصصی با تجار و تولیدکنندگان گفته بود:«بانک‌های حمایتی باید براساس سیاست‌های دولت حرکت کنند. به عنوان مثال بانک توسعه صادرات باید در مسیرتوسعه صادرات حرکت کند، نهایت که به دنبال کسب درآمد باشد. این نوع از بانک‌ها باید با استفاده ازمنابع دولت سود مورد نظر خود را تامین کنند. متاسفانه درحال حاضر بانک‌های حمایتی از وظایف خود دور شده‌اند و هیچ‌گونه همکاری با فعالان اقتصادی ندارند و فقط برخلاف هدفی که براساس آن ایجاد شده اند به دنبال کسب سود هستند.»

محمدحسین روشنک در شهریور93 همزمان با سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به مشهد و همچنین سفر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به مشهد لیست کاملی از مشکلات صادرات و راهکارهای حل آن‌ها را تهیه و به رئیس جمهور و آیت الله‌هاشمی رفسنجانی تقدیم کرد، لیستی که انتشارش در آن زمان با استقبال کارآفرینان مواجه شد چرا که اکثر فعالان اقتصادی اعتقاد دارند به مهمترین مشکلات حوزه تولید و تجارت در آن اشاره و راهکار رفع آن‌ها نیز آورده شده بود.

در بخشی از این لیست آمده بود: «قرار بود تا حدود ١٠ درصد از تسهیلات بانکی به بخش صادرات تخصیص داده شود و در بودجه سالیانه نیز این‌گونه بوده است، اما در عمل کمتر‌ از ۶/٠ درصد از تسهیلات بانکی به بخش صادرات تخصیص داده شد. خوب است بدانید، بخشی از همین ۶/٠ درصد تسهیلاتی که گفته می‌شود به بخش صادرات داده شده، در دولت قبل به ‌صورت دستوری به مصارف غیر صادراتی رسیده است. بر این اساس اگر خواهان تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم باید سهم صادرات از تسهیلات بانکی افزایش بیابد.»

 حفظ آبروی ایران در تجارت خارجی

 یکی از نکاتی که رهبر انقلاب در سخنرانی امسال خود در حرم مطهر رضوی فرمودند ضرورت حفظ آبروی ایران در تجارت خارجی بود. مسئله ای که متاسفانه با وجود اینکه سال‌هاست کارآفرینان مختلف به آن اشاره می‌کنند اما هنوز مورد توجه قرار نگرفته است. در این خصوص رهبر معظم انقلاب فرموند:«آن کسانی که در کارهای تجارت خارجی و داد و ستد خارجی هستند، می‌توانند نقش مهمی ایفاکنند؛ نقش آنها هم عبارت است از صحّت عمل، تا بتوانند آبروی ملّت ایران را حفظ کنند.»

 در این مورد نیز این، صادرکننده نمونه کشور در لیستی که در خصوص راههای توسعه صادرات تقدیم هیئت دولت در مشهد نمود، آورده بود: «تقویت برندسازی کالاهای ایرانی، اولویت در انتخاب افرادی که با اقتصاد آشنایی بیشتری دارند به عنوان سفرای ایران در کشورهای هدف صادراتی می‌تواند هماهنگی بیشتر با طرف‌های تجاری خارجی داشته باشد موجب افزایش اعتماد متقابل بین ما و طرف خارجی و حفظ بازارهای هدف شود.»

 مقام معظم رهبری در سخنرانی مورخ 29/11/93 در جمع مردم انقلابی آذربایجان در خصوص بخشی از بدهکاران معوقه فرمودند: «مبارزه‌ی جدی با بد حساب‌های بانکی؛ یک عده‌ای هستند از تسهیلات بانکی، به ناحق و نادرست استفاده می‌کنند؛ برای یک کار تسهیلات می‌گیرند، در کار دیگری آن را مصرف می‌کنند که مصلحت کشور نیست؛ بعد هم بدهی خودشان را با بانک‌ها تسویه نمی‌کنند؛ این‌ها واقعاً مجرم هستند. بنده نمی‌گویم هرکسی بدهکار بانکی است مجرم است؛ نه، یکی هست که ممکن است بدهکار بانکی باشد، ولی کمک هم باید به او کرد؛ اما بعضی هم هستند که باید مورد مواخذه قرار بگیرند، مورد سؤال قرار بگیرند. این کارها باید در کشور انجام بگیرد. این‌ها را چه کسی بکند؟ ما در این سال‌ها خیلی هشدار دادیم؛ مسئولین هم خیلی تلاش کردند اما نه آن هشدارهایی که بنده دادم کافی است، نه آن تلاشی که مسئولین کردند کافی است؛ این‌ها کافی نیست. باید کار جدی انجام بگیرد؛ مردم هم بایستی کمک کنند به دولت، به مسئولین، به قوه‌ی قضائیه تا بتوانند این کارها را انجام بدهند.»

فرمایشات مقام معظم رهبری نیز بیانگر آن است که در نحوه مصرف تسهیلات باید نظارت وجود داشته باشد و عدم توجه به این موضوع به صلاح کشور نخواهد بود.با توجه بیانات معظم‌له و نص صریح قانون، بانک‌ها موظف هستند تا بر نحوه مصارف تسهیلات بانکی نظارت داشته باشند تا تسهیلات به درستی و در جای خود مصرف شود.

 محمدحسین روشنک در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه خراسان رضوی با اشاره به سخنان رهبری گفت: بدهکاران معوقه بزرگ که تکلیف بدهکاری خود را با بانکها مشخص نمی کنند به کل تولید و تجارت و فعالین اقتصادی ظلم می‌کنند چرا که این پول‌ها باید به بانک‌ها برگردد تا مجددا باعث رونق اقتصادی و حمایت از تولید و تجارت شود.

 ایشان اظهار داشت: عدم پرداخت مطالبات بانکها توسط بدهکاران معوقه بزرگ باعث گردیده بانکها برای پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان و صادرکنندگان بی اعتماد باشند و بیش از اندازه سختگیری کنند تا جایی که برای پرداخت یک میلیون تسهیلات چند میلیون وثیقه ملکی شهری درخواست نمایند.

مروری بر دغدغه‌ها و مطالبات اعلام شده از سوی محمد حسین روشنک این سرباز جبهه تولید و تجارت در چند سال اخیر نشان می‌دهد که افرادی مانند وی در طول سال‌های اخیر از هر فرصتی برای گفتمان سازی مطالبات رهبر معظم انقلاب در جامعه و فعالان اقتصادی استفاده کرده اند با این حال به نظر می‌رسد همدلی تمامی فعالان عرصه جبهه تولید و تجارت جهت تحقق اقتصاد مقاومتی ضروری می‌باشد، مسئله ای که در صورت تحقق موجب می‌شود تا کشور اسلامیان بتواند راه پیشرفت را زودتر طی کند.

به عنوان یک خبرنگار اقتصادی ضمن افتخار به داشتن اینگونه فعالین اقتصادی که تخصص و تجربه خود را در جهت تحقق نظرات اقتصادی مقام معظم رهبری به کار می‌گیرند، وظیفه خود دانستم تا از تلاش ده ساله یک سرباز جبهه تولید و تجارت که همچون او بسیارند با نوشتن این یادداشت تقدیر کنم.

#اقتصاد_مقاومتی #دستکاری_در_ساختارها #بانک #مالیات #صادرات #دیپلماسی #تشکل‌ها #رسانه #فرهنگسازی #اقتصاد_مقاومتی #اتاق #روستا #تولید #بیکاری #روستا #صادرات #اشتغال #مواد_اولیه #واردات #سرمایه #تعرفه #کارآفرینی #برند #شفافیت #دولت #سیاست

 

http://new.itrco.ir/news/52/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D8%AA%D8%AD%D9%84%DB%8C%D9%84%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85-%D9%85%D8%B9%D8%B8%D9%85-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D9%88%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86%DA%A9%D8%8C-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86/default.aspx

 

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}