logoooo

تصویب فعالیت ۲۰ کمیسیون تخصصی در دور دهم اتاق مشهد

 

در سومین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی، اعضای هیات نمایندگان به اتفاق آراء، فعالیت 20 کمیسیون تخصصی به عنوان بازوان تخصصی اتاق را تصویب کردند؛

محدودیتی در خصوص تعداد کمیسیون‌های اتاق وجود ندارد

محمدحسین روشنک، عضو هیات رئیسه اتاق خراسان رضوی نیز گفت: اعضای هیات رئیسه در خصوص مبحث کمیسیون‌ها در چند جلسه و چندین ساعت به تبادل‌نظر پرداختند تا به این جمع‌بندی برسیم.

طبق آیین‌نامه اتاق بازرگانی، محدودیتی در خصوص تعداد کمیسیون‌های اتاق وجود ندارد و می‌توان در حوزه کمیسیون‌ها برای حضور فعالان اقتصادی و تشکلی استان زمینه‌سازی کرد.

در مرحله نخست، معتقدم اعضای هیات نمایندگان اولویت مسئولیت کمیسیون‌ها را دارند و در مرحله دوم، می‌توان از کسانی که در رقابت انتخابات حضوری سالم داشتند و دغدغه مطالبه گری برای بخش خصوصی را دارند، دعوت نمود و از حضور آنان استفاده کرد. نکته دیگر اینکه کمیسیون‌ها، بازوان مشورتی اتاق هستند که به هیات نمایندگان و هیات رئیسه مشورت می‌دهند و هیچ کمیسیونی برای خارج از اتاق نمی‌تواند مصوبه‌ای داشته باشد. مصوبات کمیسیون‌ها برای داخل اتاق است و اگر قرار است انتقال مصوبات از دل اتاق صورت گیرد، از سوی رئیس باید انجام شود.

افزایش عناوین کمیسیون‌های تخصصی، با هدف جلوگیری از تضاد منافع و افزایش پوشش بخش‌های مختلف اقتصادی

محمدعلی چمنیان، نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در این نشست گفت: طبق آیین‌نامه اتاق بازرگانی، ریاست کمیسیون‌ها بایستی بر عهده اعضای هیات نمایندگان باشد؛ اما در صورت افزایش تعداد کمیسیون‌ها، می‌توان از دیگر تشکل‌های اقتصادی استان برای ریاست کمیسیون دعوت نمود. پیشنهاد این است که طی فراخوانی که اعلام می‌کنیم، از کسانی که داوطلب ریاست یا عضویت در کمیسیون‌ها هستند، ثبت‌نام شود و درصورتی‌که کمیسیونی به حدنصاب نرسید و از آن استقبال نشد و داوطلبی برای ریاست و عضویت در آن وجود نداشت، در کمیسیونی دیگر ادغام می‌گردد.

یکی از دلایل تفکیک برخی کمیسیون‌های دوره نهم اتاق در دوره جاری، جلوگیری از تضاد منافع در کمیسیون‌ها بود؛ زیرا برخی مباحث ممکن است در سایه دیگر موضوعات یک کمیسیون قرار گیرد و آن‌طور که باید به آن پرداخته نشود. از طرفی توسعه عناوین با هدف ایجاد پوشش حداکثری برای نیازهای بخش خصوصی، مدنظر بوده است.

ممکن است برخی موضوعات در دوره جاری بین برخی کمیسیون‌ها همپوشانی داشته باشد، به‌طور مثال قطع برق صنایع مرتبط با چند کمیسیون است و برای بررسی این موضوع می‌توان جلسات کمیسیون‌ها را به‌طور مشترک برگزار کرد.

مهم‌ترین بخش کمیسیون‌ها، دبیران آن‌هاست که در این دوره تلاش می‌شود بحث دبیری کمیسیون‌ها قوی‌تر و تخصصی‌تر باشد تا امور کمیسیون‌ها به شکلی منسجم و دقیق پیگیری گردد.

رضا حمیدی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق استان گفت: اتاق باید برای تک تک کمیسیون‎ها هدف مشخصی را تعیین کند. اینکه چرا کمیسیون ایجاد می‌شود و ظرف مدتی مشخص چه فعالیتی باید داشته باشد. اگر روی تک تک کمیسیون‌ها هدفگذاری صحیح و جامعی صورت گیرد، اثرگذاری بهتری خواهد داشت.

حسین محمدیان، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد اظهار داشت: با کلیات تعداد کمیسیون‌ها مخالفتی ندارم؛ زیرا معتقدم هر چه بازوان تخصصی اتاق در موضوعات مختلف تفکیک شوند، شاید بهتر به نتیجه برسیم. اما نظرم این است که در صورت امکان، فعالیت کمیسیون‌ها برای دوره یکساله برنامه‌ریزی شود تا در صورت عدم نتیجه‌گیری کافی، در خصوص آن در پایان سال تصمیم‌گیری شود. از سویی، برخی کمیسیون‌ها می‌توانند نه به طور ماهانه، بلکه در طول هر فصل، یکبار جلسه تشکیل دهند؛ در واقع، اینکه در جمعی تخصصی به موضوعات پرداخته شود، مهم است.

28 خرداد 1402

🖇برای مشاهده متن کامل این خبر در وبسایت، به لینک زیر مراجعه کنید :

news.mccima.com/9266/

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}