logoooo

روی خوش سرمایه‌گذاران به بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی

نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری در مشهد رویدادی مهم برای معرفی ظرفیت‌های این کلانشهر به سرمایه‌گذاران و استفاده از بخش خصوصی برای رشد و توسعه مشهد الرضا (ع) است که یکی از مهمترین دستاوردهای آن جذب سرمایه‌گذار برای تکمیل طرح‌های بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی است.

کمبود اعتبار و جذب سرمایه‌گذار برای اجرای طرح‌های بافت‌های فرسوده یکی از مهمترین دغدغه‌هاست از این رو به ابتکار شهرداری مشهد طی روزهای اخیر نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهری در محل نمایشگاه بین‌المللی مشهد با هدف معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌ای این کلانشهر برپا شده‌ است که بخش‌های مختلف از جمله نهاد مجری طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در این نمایشگاه حضور دارند.

یکی از مهمترین دستاوردهای این نمایشگاه برای نهاد مجری طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی انعقاد تفاهمنامه اوراق مشارکت بهسازی و بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی و احداث و تکمیل خطوط ۲ و ۳ قطار شهری مشهد به ارزش ۲۰ هزار میلیارد ریال بین معاونت اقتصادی شهرداری مشهد و شرکت بخش خصوصی (شرکت تامین سرمایه امین) است.

طرح نوسازی و بازسازی بافت فرسوده منطقه ثامن با ۱۳ هزار پلاک از سال ۷۱ در دستور کار است و هنگام آغاز طرح ۷۰ درصد ساختمان‌های مسکونی این بافت بیش از ۲۰ سال قدمت داشت که با گذشت دو دهه از آغاز اجرای نوسازی این بافت، این طرح هم‌اکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

طبق مصوبه ۱۹ تیر ماه سال ۹۶ شورای عالی معماری و شهرسازی به منظور جلوگیری از تداوم اقدامات مخالف با حفاظت از حیثیت مکان و ارزش‌های ملموس و ناملموس بافت تاریخی – فرهنگی پیرامون حرم مطهر رضوی از آن تاریخ طرح نوسازی و بهسازی حرم مطهر رضوی مصوب سال ۱۳۸۷ لغو و اجرای آن متوقف شد.
اما آبان ماه امسال استاندار خراسان رضوی اعلام کرد که نقشه راه بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مورد توافق وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد قرار گرفته‌ است و وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد به صورت مشترک تا پایان امسال نسبت به تهیه طرح تفصیلی جدید با در نظر گرفتن مبانی شهرسازی و دغدغه‌های موجود در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی اقدام و آن را در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب می‌رسانند.

اجرای ۵۰ درصد طرح نوسازی و بهسازی این بافت بر عهده شهرداری و اجرای ۵۰ درصد دیگر آن از طریق شرکت بازآفرینی بافت‌های فرسوده برعهده دولت است.

تامین ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت
معاون اقتصادی شهردار مشهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا از امضای تفاهمنامه ۲۰ هزار میلیارد ریالی با شرکت تامین سرمایه امین در نمایشگاه معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری مشهد خبر داد و افزود: در راستای تامین ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت بازسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی و همچنین احداث و تکمیل خطوط دو و سه قطار شهری مشهد این تفاهم نامه به امضا رسید.

اژدر اژدری افزود: این اوراق، جزء اوراق مشارکتی است که ۵۰ درصد آن سهم دولت است و سال قبل با پشتکار مدیریت شهری و حمایت نمایندگان مجلس این سهم به شهرداری مشهد اختصاص یافته است و امیدواریم این تفاهم‌نامه به تقویت زیر ساخت‌های توسعه شهری مشهد کمک کند.

وی برپایی این نمایشگاه را فرصتی برای ارائه تصویری جامع از تنوع و تعدد فعالیت‌های سرمایه‌گذاران و نقش‌آفرینی آن‌ها در توسعه اجرای طرح‌های زیرساختی شهری بیان و تصریح کرد: خوشبختانه این معاونت اهدافی را که برای نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی شهری طراحی کرده بود محقق کرد و رضایت کافی از این نمایشگاه وجود دارد.‌

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های اقتصادی شهرداری مشهد گفت: در این نمایشگاه افزون بر ۱۰۰ فرصت سرمایه‌گذاری از سوی نهادهای اقتصادی ارائه شده‌ و تفاهم‌نامه و قراردادهایی به ارزش ۸۰ هزار میلیارد ریال امضا و ابلاغ خواهد شد.

اژدری با اشاره به بازدید ۲۸ سفیر و سرکنسول جدید ایران در کشورهای مختلف از نمایشگاه اقتصاد شهری مشهد افزود: این اقدام نیز نقش مهمی در معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در این کلانشهر، آشنایی سفرای جدید با فرصت‌های این شهر و فراهم شدن زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی خواهد داشت.

وی ابراز امیدواری کرد که نمایش دستاوردها در این نمایشگاه به انعقاد تفاهمنامه‌های جدید به‌خصوص در حوزه طرح‌های غیر ساختمانی و تامین مالی طرح‌ها منجر شود.

او با اشاره به رشد سرمایه‌گذاری در مشهد گفت: شورای اسلامی شهر مشهد فراتر از انتظارات به شهرداری کمک می‌کند و بستر سازی‌های خوبی را صورت می‌دهد.

۴۰۰ پروژه سرمایه‌گذاری در بافت پیرامونی حرم
شهردار منطقه ثامن مشهد نیز در خصوص طرح‌های این منطقه اظهار داشت: در منطقه ثامن حدود ۴۰۰ پروژه سرمایه‌گذاری تعریف شده است که با اجرای کامل و بهره‌برداری از آن‌ها ۱۵۰ هزار تخت اقامتی به ظرفیت اقامت زائران در اطراف حرم مطهر رضوی افزوده خواهدشد.

سید مصطفی نعمتی افزود: طرح‌های مسکونی متعددی نیز در اطراف حرم مطهر در حال اجراست که با بهره‌برداری از این ۱۲ هزار واحد مسکونی، جمعیتی ۵۲ هزار نفری، یعنی معادل جمعیت قبلی منطقه در جوار بارگاه منور رضوی ساکن خواهند شد.

وی ادامه داد: از ابتدای اجرای طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تا کنون بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال هزینه شده‌ است و ساخت این طرح تا کنون به طور کلی حدود ۵۲ درصد پیشرفت فیزیکی و از نظر زیرساخت‌ها نیز تقریبا ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

نعمتی تصریح کرد: در دو سال گذشته، پیشرفت فیزیکی این طرح به صورت میانگین سالانه ۵.۶ درصد بوده است در حالی که این رقم در ۱۰ سال قبل از آن، به ازای هر سال به طور میانگین تنها یک و سه دهم درصد بود.

شهردار منطقه ثامن گفت: با آسیب شناسی انجام شده در حوزه سرمایه‌گذاری در این منطقه، ۲۶ طرح که مشکلاتی با شهرداری داشتند شناسایی شدند و از آن‌ها رفع مشکل شد و ۱۵ هزار میلیارد ریال فرصت سرمایه‌گذاری جدید نیز در قالب حل مشکلات سرمایه‌گذاران ایجاد شده‌ است.

نعمتی با اشاره به برپایی نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مشهد تصریح کرد: توسعه محرک‌های اقتصادی در جهت افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در طرح‌های شهری از مهم‌ترین ظرفیت‌های این نمایشگاه است و علاقه‌مندان به کسب اطلاع از شیوه‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌های ملی نوسازی بافت فرسوده پیرامونی حرم مطهر رضوی با حضور در این نمایشگاه در جریان این طرح‌ها قرار می‌گیرند.

وی افزود: شناساندن ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری با رویکردهای جدید مدیریت شهری مشهد و سازمان بازآفرینی شهری ایران از رویکردهای این نمایشگاه است.

لزوم جذب سرمایه بخش خصوصی برای احیای بافت تاریخی
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهرمشهد نیز بر لزوم جذب سرمایه بخش خصوصی برای احیای اماکن تاریخی پیرامون حرم مطهر تاکید و تصریح کرد: هدف‌گذاری نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری باید افزایش ماندگاری زائر در مشهد با تقویت ظرفیت‌های حوزه گردشگری باشد.

بتول گندمی افزود: بیشترین اوقات زائران در منطقه ثامن سپری می‌شود از همین رو پتانسیل‌های جذب سرمایه‌گذار در این منطقه باید احیا شود تا شاهد چرخش مثبت اقتصادی در مشهد باشیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به میزان کافی مجموعه‌هایی با کارکردهای اقامتی و تجاری چه در بافت مرکزی و پیرامون حرم و چه در سایر نقاط شهر وجود دارد افزود: نگاه سرمایه‌گذاران از این موضوعات باید به احیای بافت‌های تاریخی معطوف شود.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: احیای خانه‌های قدیمی و اماکن تاریخی منطقه در جهت کمک به پویایی ظرفیت گردشگری مشهد از طریق سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی و در نتیجه آن افزایش ماندگاری زائر امکان‌پذیر است.

گندمی تصریح کرد: قطعا باید این فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایجادشود تا ماندگاری زائر در مشهد از سه روز در حال حاضر به ۱۰ روز افزایش پیدا کند و این ماندگاری ضمن افزایش ضریب اشتغال، به چرخش مثبت اقتصادی در منطقه نیز کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت سرمایه‌گذاری در شهر مشهد، برخلاف وضعیت کلان کشور، وضعیت خوبی است ادامه داد: در اوایل سال ۹۷ پرونده عظیم بدهی‌های شهرداری در حوزه درآمدی بسته‌شد و در پایان سال گذشته نیز ظرفیت‌های اقتصادی شهر مشهد با سرمایه گذاری‌ها و مطالعات عمیق‌تر و تهیه بسته‌ها و کتاب‌های سرمایه‌گذاری برای هر طرح فعال‌تر شد.

رئیس کمیسیون برنامه‌ و بودجه شورای اسلامی شهر مشهد گفت: خوشبختانه فعالیت‌های رو به افزایشی را در بخش سرمایه‌گذاری شهر مشهد شاهد هستیم و در شرایط سخت اقتصادی، برگزاری این نمایشگاه حرکت خوب و اقدام ارزشمندی در جهت معرفی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری موجود است و سرعت سرمایه‌گذاری را بیشتر می‌کند.

نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اقتصاد شهر توسط معاونت اقتصادی شهرداری مشهد با هدف معرفی عناصر موثر در تحقق طرح‌های زیرساختی این کلانشهر از ١٢تا ١۶ آذر ماه جاری در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی مشهد در حال برگزاری است.

 

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}