logoooo

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران : استاندار جدید تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی را شتاب می‌دهد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران : استاندار جدید تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی را شتاب می‌دهد.

 از سال 1389 مقام معظم رهبری بحث سالها با هدف تقویت اقتصاد کشور آغاز کردند تا تبدیل این مسئله به گفتمان و مطالبه عمومی تبدیل شود . هرچند آن زمان برخی از افراد با پیگیری و نوشتن یادداشت‌ها و انجام سخنرانی‌های مختلف درصدد برآمدند تا بسترهای تحقق اهداف نامگذاری‌ها فراهم شود، با این حال هر چه از زمان تعیین اهداف اقتصادی کشور از سوی رهبر انقلاب گذشت این بحث متاسفانه کمتر از آنچه شایسته بود در جامعه تبیین شد. با این حال برخی از متفکران و فعالان اقتصادی از زمان نامگذاری‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب تبیین این مسئله را به مثابه یک وظیفه دینی و ملی تلقی کرده و درصدد برآمدند تا از هر فرصتی برای ارایه راهکارهای تحقق اهداف نامگذاری‌ها استفاده نمایند. در این بین یکی از فعالان اقتصادی خراسان رضوی که در سطح کشوری نیز تاکنون چندین بار صادرکننده و تولیدکننده نمونه شناخته شده و از کارآفرینان برتر استان است از آن زمان تلاش کرد تا با نگاشتن مقالات مختلف از هر فرصتی برای گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در جامعه استفاده کند. یادداشتهای ایشان که تحت عنوان دیروز دفاع مقدس امروز جهاد اقتصادی منتشر می‌شود . در مهر ماه 1392 در کتابی تحت عنوان «اقتصاد مقاومتی: منتشر که مورد استقبال کارآفرینان در سطح کشور قرار گرفته انتخاب نام اقتصاد مقاومتی برای کتاب توسط محمد حسین روشنک،عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی قبل از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری بهانه مصاحبه ما با وی در خصوص انتشار کتاب اقتصاد مقاومتی بود اما این گفتگو فرصتی شد تا مهمترین خواسته کارآفرینان از استاندار جدید نیز از سوی وی مطرح شود و راهکارهایی در خصوص ارتقای جایگاه اقتصادی استان ارایه گردد.

فراخبر: چه موضوعی باعث شد تا درصدد برآید تا کتابی با عنوان اقتصاد مقاومتی منتشر کنید؟

 روشنک: از سال 1389 که مقام معظم رهبری بحث اقتصاد را برای نامگذاری سالها مطرح فرمودند مشخص بود که ایشان با پیش بینی شرایط جهانی مسائل داخلی به دنبال فراهم کردن زمینه اقتصاد مقاومتی برای کشور هستند ، لذا بر اهمیت توجه به حوزه تولید و کارآفرینی تاکید می‌فرمودند، من هم درصدد برآمدم تا با توجه به تجربه ای که در حوزه اقتصاد و کارآفرینی داشتم تا نگاشتن یادداشت‌های دیروز دفاع مقدس امروز جهاد اقتصادی که همان راه کارهای اقتصاد مقاومتی بود به سهم خود در جهت تحقق اهداف مقام معظم رهبری اقدامی داشته باشم ، این یادداشت‌ها در رسانه‌های مختلف منتشر می‌شودتا اینکه بعد از این چند سال یادداشت‌ها به همت فرزندم در یک کتاب تحت عنوان اقتصاد مقاومتی گردآوری و منتشر شد.

 فراخبر: صراحتا می‌پرسم برخی معتقدند جنگ تمام شد، چرا افراد مثل شما اصرار دارند مدام از آن زمان حرف بزنند. الان باید به دنبال تجارب نو باشیم. اما شما برخلاف این تفکر برای کتاب عنوان دیروز دفاع مقدس،امروز جهاد اقتصادی را انتخاب کردید. علت این موضوع را بیان فرمایید؟

 روشنک: در این کتاب من به دنبال استفاده از تجربه‌های دوران دفاع مقدس که همان مقاومت مردم این سرزمین بود برای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کنم چرا که من اعتقاد دارم ما تجاربی را در دوران دفاع مقدس کسب کردیم که می‌توانیم برای تحقق اقتصاد مقاومتی راه گشا باشد. به عنوان مثال آنچه که باعث شد تا ما در دوران دفاع مقدس پیروز شویم، حضور مردم در صحنه و واگذاری دفاع مقدس به مردم و یا بهتر بگویم بخش خصوصی توسط حضرت امام بود ، این بخش خصوصی که همان ایثارگران سپاه و بسیج و جهاد سازندگی و دیگر نیروهای مردم مقاومتی بود آنچنان خالصانه و فدایی و به دور از غش در راستای اطاعت از امام و رهبر خود مقاومت و عمل کردند که آن حماسه در دفاع مقدس به دست آمد ،حالا هم من معتقدم اگر می‌خواهیم اقتصاد مقاومتی تحقق یابد باید با همان خلوص وارد میدان شویم تا اهداف رهبری که نیاز کشور است درخصوص اقتصاد مقاومتی محقق شود .

 از طرفی ما در زمان دفاع مقدس ،همایش و جلسه برگزار و تبلیغ می‌کردیم، اما حرکت برای پیروزی در دفاع مقدس را منحصر به این‌ها نکردیم. در حال حاضر هم برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید همایش و میزگرد برگزار کنیم اما اقتصاد مقاومتی را پوستری نباید بکنیم.در مجموع اعتقاد دارم ما تجاربی در زمان دفاع مقدس داریم که بهره مندی از آن می‌تواند ما را برای تحقق اقتصاد مقاومتی یاری دهد.

 فراخبر:با این حال هنوز برخی از مردم معقتد هستند که مفهوم اقتصاد مقاومتی به خوبی تبیین نشده است؟ شما در این کتاب چگونه این مسئله را تبیین کردید؟

 روشنک: اقتصاد مقاومتی مفهومی است که ریشه قرآنی دارد.خداوند در سوره یوسف به تمامی نکاتی را در خصوص اقتصاد مقاومتی گوش زده کرده است که بتوانند با برنامه ریزی آنچه را که دارند برای زمانهای سخت ذخیره و پس انداز کنند آن آیات که فقط برای آن زمان و یا حوادث طبیعی نبوده بلکه برای امروز که استکبار جهانی با کشورهایی که پیروی اسلام ناب محمدی(ص) هستند مقابله میکنند است ،تا مسلمانان در نبرد پیروز شوند.در واقع خداوند در سوره یوسف تاکید کرده است که زمانی که مسلمانان در وضعیت و امکانات بهتری هستند و شرایط برای آن‌ها فراهم است باید نسبت به مشکلاتی که احتمال دارد در آینده به آن دچار شوند،هوشیار بوده و با برنامه ریزی صحیح و اصولی برای اینده نیز فکر کنند تا توطئه دشمنان خنثی شود.

 متاسفانه در دولت‌های نهم و دهم به این مسئله توجهی نشد و با وجود اینکه درآمدهای نفتی کشور در آن سال‌ها افزایش چشمگیری یافته بود و از طرفی میشد افزایش فشارهای دشمن به ایران را نیز قابل پیش بینی کرد، دولت وقت به اهداف نامگذاری سالها توسط مقام معظم رهبری که میتوانست فشارهای اقتصادی دشمنان را خنثی کند کم توجهی کرد. این در حالی بود که دولت نهم و دهم می‌توانست با بهره مندی از سوره یوسف که تفسیر تصویری آن از طریق تلویزیون کشور نیز پخش شده بود با برنامه ریزی مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی نه تنها بسترهای لازم برای خنثی سازی اقدامات دشمنان فراهم کند،بلکه همان طور که حضرت یوسف باعث شد تا دیگر مناطق به او نیازمند شوند، زمینه‌های وابستگی دیگرکشور را به ایران فراهم کند.

 فراخبر:درحال حاضر برای تحقق اقتصاد مقاومتی در استان خراسان رضوی چه اقدامی باید انجام دهیم. به خصوص اینکه استاندار نیز تعیین شده است. استاندار به عنوان نماینده عالی دولت چه اقدامی برای تحقق اقتصاد مقاومتی می‌تواند انجام دهد؟

 روشنک:در ابتدا باید عنوان کنم متاسفانه تاخیر در انتخاب استاندار خراسان رضوی به خصوص اینکه استاندار سابق که از چند ماه قبل از انتخابات درگیر تدارک برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود و بعد از آن هم در بلاتکلیفی قرار داشت که باعث شد تا برنامه ریزی برای حمایت دولتی از اقتصاد استان کم رنگ شود.در واقع در یک سال اخیر به دلایلی که ذکر کردم هماهنگی‌ها ضعیف و برنامه ریزی‌ها جدی نبوده و آن گونه که انتظار می‌رفت از حوزه تولید و تجارت حمایت به عمل نیامد. اکنون که به برکت حضور مقام معظم رهبری در ابتدای سال در مشهد، دولت تکلیف استاندار را مشخص کرده و آقای رشیدیان را به عنوان استاندار خراسان رضوی انتخاب کرد. باید تلاش زیادی انجام شود البته با مشی معتدلی که استاندار انتخاب شده دارد که از یک طرف و توانمند و تجربه ای که در مسایل اقتصادی روز ایشان سراغ داریم از طرف دیگر امید زیادی به پیگیری اهداف اقتصاد مقاومتی توسط ایشان در استان وجود دارد .

 فعالان اقتصادی اعتقاد داشتند استان خراسان رضوی زوایای مختلفی دارد و کسی که سکان استانداری این استان را به عهده میگرد و باید وقوف کامل به مسایل داشته باشد که خوشبختانه انتخاب آقای رشیدیان به دلیل اشراف ایشان به مسایل استان انتخاب خوبی است.

 از طرفی به دلیل ارتباط خوب استاندار خراسان رضوی با بدنه اجتماعی دولت و همچنین تعامل سازنده با آستان قدس رضوی و فعالان اقتصادی استان و کارآفرینان انتظار می‌رود در دوره حضور آقای رشیدیان در استان شاهد تحولات خوبی در حوزه اقتصاد باشیم. رشیدیان یکی از مسئولان با سابقه استان بوده و خوشبختانه تمام استان را به خوبی می‌شناسد،این مسئله باعث می‌شود تا در دوره مدیریت ایشان خراسان رضوی بتواند گامهای موثری در تحقق رسیدن به اقتصاد مقاومتی بر دارد .

 فعالان اقتصادی از انتخاب آقای رشیدیان به عنوان استاندارخراسان رضوی خوشحال بوده و امیدوارند با کمک ایشان بتوانند اقتصاد استان را از حالت رکود خارج وبه سوی اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است،سوق دهند.اقتصاد خراسان رضوی به دلیل خصوصی بودن بافت اصلی اقتصادی استان بیش از دیگر استان‌ها بسترهای لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی دارا می‌باشد ، امیدواریم آقای رشیدیان که مدیری توانمند هستند بتوانند از بخش خصوص بودن اقتصاد استان برای تحقق اقتصاد مقاومتی بهره بگیرند .

 فراخبر: درنهایت فقط یک مسئله باقی مانده که مایل هستم دیدگاه خود را بفرمایید. برخی در هفته‌های اخیر درصدد برامدند تا عنوان کنند اقتصاد مقاومتی برای خنثی سازی تحریم‌ها مطرح شده است. به نظر شما این مسئله صحت دارد؟

 روشنک: همانگونه که گفتم داشتن برنامه برای اقتصاد مقاومتی دستور قرآنی است و ربطی به تحریم‌ها ندارد،بلکه حتی اگر بحث تحریم‌ها نیز مطرح نبود،بازهم باید براساس آموزه‌های اسلامی و قرآنی درصدد بر می‌آمدیم تا اقتصاد مقاومتی را در کشور محقق کنیم. حضرت یوسف با توجه به شرایطی که با آن مواجه بود، با بهره مندی از توانمندی خدادادی برنامه‌ریزی دقیق و کاملی انجام داد تااز شرایط مجود استفاده بهینه کند.آن حضرت با توجه به شرایطی که پیش بینی میکرد مردم مصر با آن مواجه شوند ، طرح اقتصاد مقاومتی را پیاده کرد و با برنامه‌ریزی دقیق و کامل و مناسبی همه توان و ظرفیت اقتصادی کشور را در خدمت تأمین امنیت اقتصادی و غذایی مردم در شرایط بحرانی قرار داد و منابع مادی و انسانی را برای تأمین آن به‌کار گرفت. این‌گونه بود که توانست با یک برنامه‌ریزی دقیق و مناسب و اجرای یک طرح هفت ساله، که برکت خدادادی خوبی در اختیار داشت با پس انداز و ذخیره سازی دوره هفت ساله کمبود دوره هفت ساله را به خوبی پشت سر بگذارد. درحقیقت برنامه‌ریزی‌های ایشان نه تنها یک ساله کوتاه مدت نبود بلکه یک برنامه بلند مدت اقتصادی بود. ما نیز باید با اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی ، اقتصاد کشور را به گونه ای مقاوم سازی کنیم که در همه حال امکان رشد و توسعه کشور فراهم باشد.

 حتی بتوانیم به کشورهای دیگر اسلامی نیز این سیاستهای اقتصادی را عرضه کنیم ، من حالا خوشحالم که متوجه شدم آن روز عمق اهداف انتخاب نام اقتصادی برای سالها توسط مقام معظم رهبری که همان اقتصاد مقاومتی بود را فهمیده بودم و یادداشت‌های حمایت از اقتصاد مقاومتی را نوشته و منتشر کردم ، ان یادداشتها حالا در کتاب اقتصاد مقاومتی منتشر و در اختیار علاقه مندان قرار دارد .

#اقتصاد_مقاومتی #دستکاری_در_ساختارها #تحریم #تولید #رکود #کارآفرینی #امنیت #تولید #صادرات #سیاست #دیپلماسی

فراخبر سایت ایمان تجارت روشن

 

http://new.itrco.ir/news/34/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86%DA%A9-%D8%8C-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%D8%A7%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D9%87-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%B1-%DA%AF%D9%81%D8%AA—%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA%DB%8C-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%B6%D9%88%DB%8C-%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%DB%8C%D8%AF%D9%87%D8%AF—/default.aspx

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}