logoooo

دیروزدفاع مقدس؛امروز اقتصاد مقاومتی / بايسته‌هاي اقتصاد مقاومتي

دیروزدفاع مقدس؛امروز اقتصاد مقاومتی / بايسته‌هاي اقتصاد مقاومتي

 

 محمد حسین روشنک

اهداف اصلي سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي که از سوي مقام معظم رهبري به رؤساي سه قوه و رييس تشخيص مصلحت نظام ابلاغ شد، درون‌زا و برون‌گراست. اين سياست‌ها به اقتصاد داخلي و سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي پرداخته است. در حوزه سياست‌هاي داخلي اشتغال، توليد، هدفمندي يارانه‌ها، سلامت مورد تأکيد قرار گرفته است بنابراين بايد نهادها و دستگاه‌هاي مربوطه برنامه‌هاي خود را بر اساس سياست‌هاي ابلاغ شده تنظيم کنند.

 به نظر مي‌رسد يکي از موضوعاتي که بايد مورد توجه ويژه نهادهاي مربوط قرار بگيرد، هدفمندي يارانه‌هاست. هدفمندي يارانه‌ها بايد به عنوان يک ظرفيت براي توسعه کشور مورد استفاده قرار گيرد. تاکيد در اين سياست‌ها اين است که جهت‌گيري هدفمندي يارانه‌ها به سمت افزايش توليد، رشد اشتغال و تأمين آن، بالا بردن بهره‌وري در تمامي بخش‌ها و کاهش مصرف انرژي در کشور باشد تا از وضعيت نابسامان کنوني خارج شويم.

 در اين صورت است که شاخص‌هاي عدالت اجتماعي؛ يعني کاهش فاصله طبقاتي و رفع نياز فقرا و محرومان جامعه و به طور کل رسيدن جامعه منهاي فقر تأمين مي‌شود. همچنين توجه به توليد به عنوان يکي از عامل‌هاي مؤثر در رشد اقتصادي و ايجاد اشتغال مورد تأکيد قرار گرفته است. بر اين اساس بايد زنجيره توليد تا مصرف را طوري تنظيم کرد که در تمامي زمينه‌ها رشد قابل ملاحظه‌اي ايجاد شود؛ به اين منظور بايد سرمايه‌گذاري لازم براي جذب نيروهاي انساني و آموزش مهارت‌هاي لازم به آنان صورت گيرد تا سهم توليد در کشور به گونه‌اي بالا رود که علاوه بر اينکه بتواند نياز داخلي را برآورده کند به موضوع صادرات نيز پرداخته شود.

 از سوي ديگر اين موضوع بايد مورد توجه قرار بگيرد که ما ظرفيت‌هاي زيادي در خارج کشور داريم که به ايران تعلق دارد. بنابراين بايد در داخل کشور بستري فراهم شود تا بتوان ظرفيت‌هاي خارجي را جذب کرد. علاوه بر جذب ظرفيت‌هاي خارجي، بايد به فعالان اقتصادي داخل کشور که علاقه‌مند به سرمايه گذاري در طرح‌هاي مختلف هستند توجه و فرصتي براي سرمايه‌گذاري در داخل به آنان داده شود.

 اما اقتصادي مقاومتي موضوع برون‌گرايي را نيزمورد توجه قرار داده است. موضوع برون‌گرايي در اقتصاد مقاومتي شامل دو نوع رابطه تجاري ايران و کشورهاست. نوع اول کشورهاي اسلامي را مد نظر قرار مي‌دهد. در واقع هدف اين نوع اقتصاد افزايش تجارت با کشورهاي اسلامي است به طوري که اقتصاد کشورهاي اسلامي روز به روز رشد داشته باشد و در کنار آن تجارت با کشورهايي مد نظر قرار مي‌گيرد که دوستي آنان با ايران تحت تأثيرتحریم‌هاقرار نداشته باشد.

 راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی

 مقام معظم رهبری سرفصل‌هایی را در موضوع اقتصاد مقاومتی مطرح کردند که یکی از آنها این است که اقتصاد را مردمی کنیم. مردمی کردن اقتصاد اجرای صحیح اصل 44 است. اجرای مناسب قانون هدفمندی یارانه‌ها و توجه وی‍‍‍‍ژه به بانک‌ها به عنوان پشتیبان تولید می‌تواند اقتصاد مقاومتی را محقق کند.

 رهبر معظم انقلاب همواره بر حمایت از تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری تاکید می‌کنند.هم اکنون نیز موضوع اقتصاد مقاومتی مطرح شده است.راهکار اساسی برای تحقق اقتصاد مقاومتی حمایت حقیقی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان است.

 اقتصاد مقاومتی راههای مختلف بررسی حل مشکلات است،در اقتصاد کلان، بودجه و برنامه شاخص‌هایی همچون سرمایه گذاری، تورم و اشتغال وجود دارد، باید این شاخص‌ها را به صورت مجزا بررسی کرده و مشکل‌های موجود در این زمینه را برطرف کنیم.

 اقتصاد مقاومتی موضوع یک روزه نیست و باید به آن توجه کرد و برای آن فرهنگ سازی کنیم. فرهنگ سازی باید از ارکان دولت شروع شود و به مردم ختم شود.

 صرفه جویی یا اصلاح الگوی مصرف، تاکید روی تولیدات داخلی، تکیه بر اقتصاد دانش بنیان، تاکید بر فناوری‌ها با تکنولوژی بالا و تلاش در جهت بومی سازی این تکنولوژی‌ها، تاکید روی افزایش بهره وری با توجه به محدودیت منابع، اصلاح جهت گیری تجارت با کشورهای همسایه، تاکید روی تامین مواد اولیه داخلی و تلاش در جهت تامین مواد اولیه و ماشین آلات و تجهیزات از ظرفیت‌های داخلی و اجرای صحیح اصل 44 قانون اساسی راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

 #اقتصاد_مقاومتی #صادرات #دستکاری_در_ساختارها #دولت #تولید #اشتغال #سرمایه #یارانه #قانون #امنیت #دولت #سیاست #فرهنگسازی

سایت ایمان تجارت روشن

http://new.itrco.ir/news/33/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B4%D9%86%DA%A9%D8%8C-%D8%B1%D8%A6%DB%8C%D8%B3-%DA%A9%D9%85%DB%8C%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%AA%D8%A7%D9%82-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA%DB%8C-%D8%AA%D9%88%D8%B6%DB%8C%D8%AD-%D8%AF%D8%A7%D8%AF%D9%86%D8%AF–/default.aspx

 

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}