logoooo

 مالیات از مالیات؟! چرا؟

 

 

هشدار اقتصادی رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی خطاب به دولت سیزدهم در گفت‌وگو با خبرگزاری صبح مشهد؛

دریافت مالیات از تورم، مغایر اهداف نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری است. دولت از تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی بپرهیزد. دولت جناب دکتر رئیسی، در حالی به زودی وارد سومین سال فعالیت خود خواهد شد که عدم تحقق شعار‌های انتخاباتی ‌ایشان و اهداف نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری در حوزه اقتصادی، کام مردم را شیرین نکرده است.

با اینکه شخص آقای دکتر رئیسی تلاش خالصانه داشته و دارند اما تیم اقتصادی دولت با سیاستگذاری‌های اشتباه، باعث افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها در سال‌های اخیر شده با این‌حال این تیم که اتفاقاً معاون اقتصادی رئیس جمهور را دورزده‌اند حاضر نیست اشتباهات را بپذیرد بلکه تلاش دارند، مسئولیت آن را بر دوش مردم بگذارد.

ما در شرایطی هستیم که با گذشت فقط ۸۰ روز از سال جاری، سالی که مقام معظم رهبری نام آن را «مهار تورم و رشد تولید» اعلام فرمودند، شاهد تورم بالای ۳۰ درصدی در هشتاد روز هستیم با اینحال دولت می‌خواهد جورِ ناکارآمدی تیم اقتصادی خود را با نام مالیات بر عایدی سرمایه یا معاملات مکرر که حاصل تورمی است که دولت، خود، بوجود آورده و می‌آورد، به دوش مردم می‌گذارد!

تیم اقتصادی دولت نتوانست با سیاست‌گذاری مناسب، ارزش پول ملی کشور را تقویت کند (که البته با نگاه منصفانه، این شرایط، فقط مخصوص دولت دکتر رئیسی نیست در دولت‌های قبل نیز اینگونه بوده)، از نظر بنده، یقیناً دریافت مالیات امری لازم و صحیح است اما وقتی وارد بررسی حوزه اقتصاد می‌شویم، در می‌یابیم که تورمی که بر بازار و بنگاه‌های اقتصادی کشور حکم شده از ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت است.

اقداماتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر معاملات مکرر که عایدی نیست بلکه حاصل تورمی است که دولت باعث آن می‌باشد، به بی‌راهه بردن اقتصاد کشور است، متأسفانه امروز چنین مشکلاتی به واسطه سیاستگذاری‌های اشتباه گریبان اقتصاد کشور را گرفته است.

سیاستگذاران باید شرایط مساعد را در برنامه‌های توسعه و قوانین مالیاتی به عنوان پیشران اقتصاد، دنبال کنند تا سرمایه‌گذاری و کارآفرینی، گسترش یابد، اما می‌بینیم دولت به بهانه حمایت از مستأجران، به دنبال دریافت مالیات از خانه‌های خالی و دریافت مالیات از عایدی سرمایه که همان دریافت مالیات از تورم که خود مالیات است رفته، یقیناً این روش برای مدیریت بازار مسکن توهمی بیش نبوده و نیست، چراکه به واسطه تصمیمات اینگونه غلط و نادرست، سرمایه بنگاه‌های اقتصادی کشور تقلیل یافته و به کشور‌های دیگر کوچ کرده و می‌کند و در نهایت عرضه مسکن در سال‌های آینده بسیار کمتر می‌شود.

سؤال اینجا است در شرایط تورم ۶۰ درصدی که خود، نوعی دریافت مالیات پنهان از مردم و فعالین اقتصادی است، بخش خصوصی چه عایدی سرمایه‌ای دارد که دولت می‌خواهد از آن مالیات بگیرد؟ فرض کنید یک نفر خودرویی دارد که سه سال قبل به قیمت سیصد میلیون تومان خریده حال تورم باعث شده قیمت همان خودرو که سه سال کارکرده و کهنه شده به یک و نیم میلیارد تومان رسیده آیا این افزایش قیمت عایدی سرمایه است؟ یا افت ارزش پول ملی؟

عدم اقتدار مدیریت اقتصادی در کشور این روز‌ها مشهود است و حتماً دود اینگونه شیوه‌های مدیریتی ناکارآمد دولت و مجلس که از طریق رادیو، تلویزیون و برنامه‌هایی چون (ثریا) می‌خواهنمدیریت کنند مستقیماً به چشم مردم می‌رود. پیشنهاد می‌کنم دولت در یک اقدام عاجل در تیم اقتصادی خود تغییر اساسی ایجاد کند و جهت درمان اورژانسی حال ناخوش اقتصاد کشور بدون نگاه به خط و خطوط سیاسی از افراد خبره استفاده کند. ضمن اینکه آقای دکتر قالیباف، نیز باید از تصویب طرح‌های پوپولیستی در مجلس جلوگیری نماید.

ادامه متن در لینک زیر👇
https://t.me/mhroshanak/3997

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}