logoooo

اقتصاد مقاومتی

صمت به مناسبت روز ملی صادرات گزارش می‌دهد

حمایت ۲۰۰ میلیون دلاری دولت از صادرکنندگان

روز ملی صادرات امسال با خبری خوش آغاز می‌شود. «اعطای ۲۰۰میلیون دلار به صندوق ضمانت صادرات ایران از سوی بانک مرکزی.» مدت‌ها پیش تصمیم و تاکید بر افزایش سرمایه صندوق برای حمایت بیشتر از صادرکنندگان مطرح بود که بالاخره اجرا شد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران، از واریز ۲۰۰میلیون دلار به حساب این صندوق در آستانه روز ملی صادرات خبر داد.سیدکمال سیدعلی اظهار کرد: یکشنبه هفته جاری بانک مرکزی ۲۰۰میلیون دلار به‌عنوان سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران را پرداخت کرد و به این ترتیب، صادرکنندگان بیشتری می‌توانند زیر چتر حمایتی برای ضمانت صادرات‌شان قرار گیرند.وی ادامه داد: ضرورت آینده کشور این است که دستگاه‌های حامی صادرات و بنیه صادراتی کشور تقویت شوند، چراکه صادرات موتور محرک اقتصاد کشور است و با تامین مالی از سوی سیستم بانکی و بانک توسعه صادرات، در کنار پوشش‌های بیمه‌ای می‌توان حرکت خوبی را اجرایی کرد. سیدعلی تصریح کرد: در دنیا همین راه را موسسات بیمه‌ای معتبر طی کرده و توانسته‌اند پوشش‌های خوبی را برای صادرکنندگان در نظر بگیرند که منجر به افزایش و رونق صادرات شده، این درحالی است که صادرکنندگان با تکیه بر این پوشش‌های بیمه‌ای می‌توانند کالاهای صادراتی خود را نسیه بفروشند و بدون دغدغه، به محض فروش کالا پول خود را از بانک دریافت کنند.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اظهار کرد: کشورهایی که هم‌اکنون بازار هدف صادراتی ایران هستند، پرریسک هستند، بنابراین باید صادرکنندگان برای پوشش این ریسک، از بیمه‌های صندوق ضمانت صادرات استفاده کنند. در دوره‌ای، عراق ۱۵۰میلیارد دلار درآمد نفتی داشت و به راحتی خریدهای خود را از ایران انجام داده و پروژه‌های فنی و مهندسی را با کمک شرکت‌های ایرانی اجرا می‌کرد اما هم‌اکنون با سقوط قیمت نفت به ۵۰ دلار، بسیاری از مطالبات پیمانکاران ایرانی در عراق، معوق شده که بر این اساس، اگر صادرکنندگان کار خود را زیرپوشش صندوق ضمانت صادرات ایران قرار می‌دادند، اکنون مشکل‌شان بابت دریافت نشدن مطالبات از دولت عراق، به اندازه کنونی حاد نبود.وی تصریح کرد: البته دولت ایران به منظور کمک به صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی، ۲۰۰میلیون دلار دیگر نیز در اختیار بانک توسعه صادرات قرار داده تا بتواند به شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی تسهیلات ارائه دهد.

تسهیلات از قبل برنامه‌ریزی شده است
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان‌رضوی نیز درباره اعطای ۲۰۰میلیون دلار به صندوق ضمانت صادرات، گفت: ارائه این تسهیلات نباید از پیش تعیین شده و برای افراد یا شرکت‌های خاصی باشد. محمدحسین روشنک در گفت‌وگو با صمت بیان کرد: استان خراسان رضوی صادرات خوبی دارد، اما با چه فرمولی قرار است این صادرات تقویت شود؟ باید به عموم صادرکنندگان تسهیلات ارائه شود و بین آنها تفاوتی قائل نشوند.

این صادرکننده نمونه افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به بنگاه‌های خرد و متوسط که می‌توانند اقتصاد مقاومتی را محقق سازند، توجه داشته باشد نه به بنگاه‌های نابود شده که نتیجه‌ای نخواهند داشت.

روشنک با اشاره به مشکلات صادرکنندگان تصریح کرد: صادرات باید از مالیات معاف باشد و مالیات ارزش افزوده را نباید از کالاهای صادراتی گرفت. تسهیلات صادراتی دولت باید به‌گونه‌ای باشد که نرخ بهره آن از هر تسهیلاتی ارزان‌تر بوده و مابه‌تفاوت آن را دولت تامین کند و علاوه‌بر این جایزه صادراتی نیز به صادرکنندگان تعلق گیرد.

به گفته وی بعد از توافقات هسته‌ای وضعیت صادرکنندگان بهتر می‌شود البته به شرطی که برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی داشته باشیم و به سمت اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم. از سویی دیگر، دولت باید ارتباط بین واردات و صادرات را منطقی کند و می‌تواند شرطی قائل شود مبنی‌بر اینکه واردکنندگانی می‌توانند کالا وارد کنند که صادرات نیز داشته باشند تا با این شرایط اقتصاد نیز رونق یابد.

#صادرات #تسهیلات #ساختارها #بانک #برجام #دیپلماسی #مالیات #اقتصاد_مقاومتی #واردات

 28/7/94

://www.smtnews.ir/trade/14363-%D8%AD%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%DB%B2%DB%B0%DB%B0-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86.html

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}