logoooo

اقتصاد مقاومتی

جایگاه صادراتی خراسان رضوی تقویت می‌شود

یکی از اقداماتی که می‌تواند برای توسعه بازارهای جدید و پشتیبانی از صادرات انجام شود، ایجاد مرکز خدمات صادرات است.

به همین منظور مقرر شده با کمک مسئولان استان خراسان رضوی این طرح امسال در محورهای مختلف اجرا شود. از این‌رو به‌منظور تحقق برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای اقتصاد مقاومتی؛ تولید، اشتغال با کمک بخش تجارت خارجی این استان مرکز خدمات صادرات با مشارکت کامل و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بااعتبار بیش از ۱۰میلیارد تومان ایجاد می‌شود، این مرکز در محورهای ایجاد نمایشگاه دائمی برای کالاهای صادراتی، برگزاری میزهای تخصصی، مشکلات فرآیندهای صادراتی، اطلاعات صادراتی، سرمایه‌گذاری و… فعالیت خواهد کرد. آنچه مسلم است هدف از اجرای این طرح‌ها، تقویت جایگاه صادراتی استان در کشور است، امیدواریم با اجرای آنها خراسان رضوی بتواند در حوزه صادرات غیرنفتی از رتبه پنجم به رتبه برتر در کشور دست پیدا کند.

در این‌باره رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان‌رضوی گفت: برنامه‌های توسعه صادرات استان را براساس برنامه‌هایی که دولت ارائه می‌کند، اجرا می‌کنیم، حال این پرسش پیش می‌آید که آیا درحال‌حاضر این برنامه‌ها مشخص شده است؟ تا زمانی که برنامه‌های ریاست‌جمهوری مشخص نشود امکان برنامه‌ریزی برای فعالان اقتصادی صادرات وجود ندارد، ما براساس برنامه‌های دولت می‌توانیم برنامه ارائه دهیم.

محمدحسین روشنک در گفت‌وگو با صمت افزود: به‌عنوان رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان رضوی امسال به دنبال این هستیم بتوانیم برنامه‌ای را که برای توسعه صادرات استان تدوین و به تصویب کارگروه توسعه صادرات رساندیم، اجرا کنیم. اجرای این برنامه مستلزم این است که با برنامه‌های دیگر مسئولان هماهنگ باشد.

او ادامه داد: برنامه‌ای که باید در این زمینه هماهنگ شود موضوع ارتباط ما با کشورهای هدف به‌ویژه توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه و افغانستان است. از این‌رو باید تلاش کنیم نرخ تمام‌شده کالاهای تولیدی کشور کاهش پیدا کند تا بتوانیم صادرات کالاهای داخلی را افزایش دهیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان رضوی تصریح کرد: در شرایط فعلی به‌دلیل افزایش نرخ تمام‌شده که بخشی از آن متاثر از تصمیمات دولتی و قوانین و بخش دیگر آن مربوط به فعالان اقتصادی است، نرخ تمام‌شده تولید کالا و خدمات در کشور به‌شدت افزایش پیداکرده به‌گونه‌ای که صادرات بسیاری از کالاها کاهش داشته است.

روشنک با اشاره به اینکه درنظر داریم امسال در بخش تولید امکان کاهش نرخ تمام‌شده فراهم شود، بیان کرد: استان خراسان‌رضوی در زمینه صادرات کالاهای سنتی مانند زعفران، زرشک، عناب، پسته، فرش مشکلی ندارد اما صادرکنندگان نیاز به حمایت بیشتری از سوی دولت دارند.

وی اظهار کرد: در زمینه صادرات کالاهای صنعتی باید بگوییم نرخ تمام‌شده اینگونه کالا بسیار بالاست، قابل‌رقابت با کشورهای دیگر نیست بنابراین باید برای رفع این مشکل برنامه‌ریزی شود، همچنین باید دولت و بخش خصوصی کمک کنند نرخ تمام‌شده کالاها در این بخش کاهش پیدا کند.

#قیمت_تمام_شده #زعفران #کشاورزی #صادرات #دولت #دیپلماسی #اقتصاد_مقاومتی #تولید #اشتغال #دولت #سیاست #ساختارها

://www.smtnews.ir/small-industries/27569-%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%B6%D9%88%DB%8C-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D8%AF.html

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}