logoooo

اقتصاد مقاومتی

کاهش صادرات قابل پیش‌بینی بود

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و وارد‌کنندگان خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا درباره آخرین وضعیت صادرات استان گفت: خوشبختانه وضعیت صادرات خراسان رضوی از میانگین کشوری بهتر است اما به‌طور‌کلی حوزه تجارت و حوزه صادرات و واردات همچنان که در سال‌94 کاهش داشته، در سال‌95 هم با کاهش مواجه بوده است.

محمدحسین روشنک با اشاره به دلایل کاهش صادرات کشور و استان، عنوان کرد: کاهش صادرات در چند سال اخیر قابل پیش‌بینی بود؛ چرا‌که براساس روندی که وجود داشت، کاهش صادرات پیش‌بینی می‌شد.وی افزود: از حدود 5 ‌سال پیش، باید یکسری زیرساخت‌ها برای صادرات کشور فراهم می‌شد و با توجه به نبود برنامه‌ریزی و فراهم آوردن زیر‌ساخت و به تبع آن انجام‌نشدن اقدامات صحیحی از‌سوی دولت، روند کاهشی در صادرات کشور ایجاد شد، البته سرعت زیاد این کاهش را مدیریت در حوزه تجارت کشور دامن زد.

رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه تا کالای مواد اولیه به کشور وارد نشود، کالایی برای تولید برای صادرات نخواهیم داشت، تصریح کرد: در گذشته که تحریم‌ها کشور را اذیت نمی‌کرد برای گشایش اعتبار واردات مواد اولیه 10درصد پول می‌دادیم و 90‌درصد آن را پس از یک سال با ضمانت بانک به فروشنده می‌دادیم اما در حال حاضر باید 120درصد قیمت کالای وارداتی را باید نقدی بپردازیم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خراسان رضوی افزود: واردات مواد اولیه با چنین شرایطی سبب شده تا قیمت تمام شده کالا 30درصد و با احتساب 9‌درصد مالیات برارزش افزوده حدود 40درصد قیمت تمام‌شده کالاهای تولید شده کشور بدون اینکه هیچ نقشی تولیدکننده داشته باشد، افزایش یافته و براساس این است که کالای صادراتی کشور دیگر توان رقابت در بازارهای جهانی را ندارد.

ناامیدی از مشوق‌های صادراتی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان خراسان رضوی در رابطه با مشوق‌های صادراتی دولت افزود: هزار میلیارد تومان وام بلاعوض یا دوهزار میلیارد تومان تسهیلات صادراتی با سود 16‌درصد را ما به هیچ عنوان مشوق صادراتی نمی‌‌دانیم.
وی افزود: صادرکنندگان کشور مبالغ زیادی را از دولت پیشین در رابطه با مشوق‌های صادراتی، طلبکار بوده‌اند و متاسفانه بعد از 5‌سال هنوز نداده‌اند و در همین استان خراسان رضوی حدود 20‌میلیارد تومان مشوق‌های صادراتی که اسناد آن هم هست، از دولت طلبکارند و دولت هنوز پرداخت نکرده است.

روشنک افزود: این مشوق‌هایی که دولت اعلام می‌کند در درجه اول که محقق نخواهد شد و پس از آن هم هیچ تاثیری این مشوق‌ها بر رشد صادرات نخواهد داشت، مشوق صادراتی زمانی در رشد صادرات اثر دارد که به صورت مستقیم این مشوق‌ها در اختیار صادرکنندگان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دولتمردان از 15‌سال پیش که در مقابل تحریم‌های غرب ایستادگی را شروع کردند، باید پیگیر اقتصاد مقاومتی می‌‌بودند، تصریح کرد: خوشبختانه در این 15‌سال مقام معظم رهبری، بخش نظامی، بخش‌های مدیریتی و بخش‌های فنی وظایف خود را به نحو احسن در حوزه صیانت از انرژی هسته‌ای و ایستادگی در مقابل غرب انجام دادند اما متاسفانه طی این مدت بخش اقتصادی کشور وظایف خود را انجام نداد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و وارد کنندگان خراسان رضوی افزود: از 15‌سال گذشته که معظم‌له سال‌ها را به نام اقتصادی نام‌گذاری می‌کردند، دولت‌ها باید به فکر می‌بودند و از درآمدهای نفتی برای اقتصاد مقاومتی هزینه می‌کردند تا امروز به این گرفتاری که پیش آمده نمی‌افتادیم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی و با روندی که از دولت تدبیر و امید هم می‌بینیم، آینده صادرات کشور نامعلوم خواهد بود و به احتمال زیاد شرایط بهتر از این نخواهد شد؛ البته در این رابطه دو وزارت‌خانه اقتصادی دولت یازدهم یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت راه و شهرسازی خوب عمل نکردند.

 

#ساختارها #صادرات #مالیات #اقتصاد_مقاومتی #مواد_اولیه #تحریم #دولت #سرمایه #جوایز

24/3/1395 روزنامه شهرآراء

http://www.kheu.ir/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4%20%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA%20%D9%82%D8%A7%D8%A8%D9%84%20%D9%BE%DB%8C%D8%B4%E2%80%8C%D8%A8%DB%8C%D9%86%DB%8C%20%D8%A8%D9%88%D8%AF

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}