logoooo

نسل Z؛ معمای هزارتوی روابط‌عمومی و تبلیغات

روابط عمومی کانون کارآفرینان خراسان رضوی طی گفت‌وگو با متخصصان حوزه‌های مرتبط با کارآفرینی، اطلاعات مورد نیاز این حوزه را با اخذ یادداشت‌های تخصصی تحت عنوان «یک فنجان تجربه» در اختیار شما قرار می‌دهد. شکاف موجود میان نسل Z (متولدین دهه ۷۰ شمسی به بعد) و نسل Y (متولدین دهه ۵۰ تا ۷۰ شمسی) باعث شده اکثر تئوری‌های تبلیغات و برندینگ در خصوص جذب این نسل و تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار، موجب ایجاد ناهمسانی شناختی و تعارض ادراکی شود. الگو‌های رفتاری خاص نسل Z بعنوان بومیان دیجیتال که همواره با تکنولوژی، اینترنت و ابزار‌های هوشمند بزرگ شده‌اند، کسب و کار‌ها را دچار خلل کرده است؛ به نحوی که تجربیات گذشته کارآمدی لازم را برای مدیریت تعاملات با این نسل ندارد و به هزارتویی برای طراحان تبلیغات و استراتژیست‌های روابط‌عمومی تبدیل شده‌است. با نگاهی ارزش محور درمی‌یابیم که تأکید بر نظام ارزشی این نسل، موجب هدایت تصمیماتشان خواهد شد، زیرا مفاهیم و ارزش‌های انسانی در نگرش آن‌ها عمیق‌تر و پررنگ‌تر شده است. تصور کنید تا دو دهه گذشته، در یک مطب دندان پزشکی، تنها قیمت و آراستگی محیط و ابزار، شاخص‌های کلیدی در انتخاب یک دندان پزشک بود؛ اما نسل Z امروزه علاوه بر شاخص‌هایی که ذکر شد، برای خلاقیت، رعایت احترام و مسأله مسئولیت اجتماعی بسیار اهمیت قائلند. بله، نسل Z که در دهه اخیر به بازار کار پیوسته‌اند، به مسائلی نظیر تغییرات اقلیمی، توسعه پایدار، حفظ محیط زیست و حقوق بشری توجه خاصی دارند. بنابراین، کسب و کار‌هایی که در تدوین استراتژی روابط عمومی و تبلیغات خود ضمن ایجاد سازگاری، نگرشی صحیح به حوزه مسئولیت اجتماعی داشته‌، همراهی این نسل از مشتریان را کسب و به نیاز‌های آن‌ها پاسخ مناسب داده‌اند. توصیه‌هایی برای حرفه‌ای‌تر شدن: برای سال ۱۴۰۲، هرآنچه از مفاهیم حوزه روابط‌عمومی در ذهن داشته‌اید را بازنگری کنید. در واقع عملکرد شما و حضور فعال و تعامل‌گرا در رسانه‌های اجتماعی و ارتباط دوسویه با نسل Z از دیگر مصادیق موفقیت در جذب آن‌ها با حرکت به سمت روابط‌عمومی در بستر دیجیتال است. منظور از ارتباط دوسویه این است که متکلم وحده نباشید! به موقع گوش کرده و به موقع واکنش صحیح نشان دهید. ارتباط صمیمی ایجاد کنید و سناریو‌های مختلف در ارتباط با مشتری را بار‌ها مرور کنید و از همه مهم‌تر، تمامی ارکان‌های کسب و کار خود را برای مدیریت روابط‌عمومی و برند، یکپارچه ببینید (از شروع اولین ارتباط این نسل با کسب و کار شما، هر اقدامی می‌بایست با نگرش یکپارچه مدیریت روابط عمومی و برند راهبری شود). به طور کلی پر واضح است که حیطه روابط عمومی دیجیتال در راستای اعتمادسازی نسل جدید نسبت به نام، برند، محصول یا خدمات مورد ارائه کسب و کار‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. در سال اخیر و در ایران، عدم توجه به حوزه روابط عمومی دیجیتال باعث شد که تنها با جرقه‌ای کوچک، شاهد ایجاد چالش اساسی، ضرر و زیان و بحران برای چندین برند نظیر دیجی‌کالا، میهن و… باشیم. اکنون بیایید و با تفکر انتقادی، به کسب و کار خود بنگرید! آیا پیرامون روابط عمومی دیجیتال و تبلیغات کسب و کار خود، فراخور ماهیت هزارتوی نسل زد‌ اندیشیده و عمل کرده‌اید؟ اگر پاسخ منفی است، همین امر‌وز روند اصلاح را شروع کنید.                          

رامین رنجبر خماری کارشناس ارشد تجارت الکترونیک مدیرعامل شرکت همیار تجارت هوشمند-ضربدر

آدرس اینستاگرام: instagram.com/xarbdarco

                         
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}