logoooo

تجارت ریالی با افغانستان و توقع دلاری دولت از صادرکننده

تسهیل تجارت ریلی و ریالی با افغانستان| تراز تجارت با همسایه شرقی مثبت شد

تحلیل بازار بررسی کرد؛

تمایل تجار برای معامله با ریال

محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با تحلیل بازار بیان می‌کند: ما حدود سه میلیون نفر افغانستانی در ایران داریم که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها خانواده‌هایشان در کشورشان هستند در کشور ما کار می‌کنند و ریال را به دست می‌آورند و ریال را به افغانستان می‌فرستند.

تجار افغانستانی عمدتا در مشهد و ایران زندگی می‌کنند و همه از کارت‌ بانکی ایرانی برخوردار بوده و ریال پرداخت می‌کنند، آن وقت چرا باید تاجر ایرانی تعهد ارزی در ازای صادرات به افغانستان را به‌صورت دلار به کشور پرداخت کند!

در هرات پول دوم که بیش از پول اول فعال است ریال ایرانی است! ما نمی‌دانیم که چرا دولت این را درک نمی‌کند و وقتی می‌گوییم ما از صرافی ریال می‌گیریم دولت متوجه موضوع نیست!

درواقع دولت دنبال تفاوت نرخ ارز است نه تفاوت ارز زیرا خودش می‌داند تفاوت نرخ ارز و ریال به نفع چه کسی است این را ماهم نمی‌دانیم. دولت باید اعلام کند هر کسی صادرات انجام می‌دهد باید پولش را برگرداند و به هر قیمتی که بازار دارد بفروشد.

صادرات به افغانستان ریالی انجام می‌شود و امکان بازگشت ارز حاصل از صادرات به افغانستان به صورت دلار به کشور نیست، تجار افغانستانی عمدتا در مشهد و ایران زندگی می کنند و همه از کارت‌بانکی ایرانی برخوردار بوده و ریال پرداخت می‌کنند، آن وقت چرا باید تاجر ایرانی تعهد ارزی در ازای صادرات به افغانستان را به‌صورت دلار به کشور پرداخت کند!

بیشتر بازرگانان افغانستان علاقه‌مند به استفاده از ریال در خریدها و نقل و انتقالات خود با ایران هستند اما مقررات اخیر بانک مرکزی مبنی بر بازگشت ارز حاصل از صادرات موجب شده تا این روند متوقف‌شده و به‌نوعی دلار جایگزین آن شود که تعدادی صرافی نیز برای این کار تعیین کرده‌اند.

10 تیر 1402

برای مشاهده متن کامل این خبر در وبسایت، به لینک زیر مراجعه کنید :

www.tahlilbazaar.com/news/228278/تسهیل-تجارت-ریلی-و-ریالی-با-افغانستان-تراز-تجارت-با-همسایه-شرقی

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}