طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی استان به عنوان یک الگو و نمادی از ستادهای پشتیبانی دوران دفاع مقدس یاد کرد.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد از موفقیت طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی استان به عنوان یک الگو و نمادی از ستادهای پشتیبانی دوران دفاع مقدس یاد کرد.
به گزارش صبح مشهد، مهندس محمد حسین روشنک با بیان این که ما واقعاً نیازمندیم در مسائل اقتصادی قوانین منطقهای داشته باشیم و البته منطقهای لزوماً استان نیست، گفت: مثلاً چند استان شمال یا شرق کشور یا غرب میتوانند با هم توان ویژه ایجاد کنند.
وی افزود: کشور به ۶ یا ۷ منطقه اقتصادی تقسیم شود تا مسائل اقتصادی هر منطقه که منطبق با زیست بوم آن است بر اساس آن تدوین و اجرا شود.
تمرکز و مرکزیت قوانین در تهران مشکل و آفتی است که امروزه در حوزه اقتصاد کشور مشهود است و استانداران نمیتوانند خارج از آن چارچوب عمل و تصمیمگیری نمایند همان طرح برادر محسن رضایی ضروری به نظر میرسد.
رئیس کانون کارآفرینان استان خراسان رضوی با تأکید بر این که اختیارات اقتصادی که به استانها داده شده بسیار کم است گفت: مثلاً بعد از مدتها پیگیری اعلام شد، بنگاهی که چک برگشتی دارد، استانداران میتوانند برای اعطای تسهیلات یا اعتبارات، حداکثر تا یکسال به او فرصت بدهند فرض کنیم استاندار در این قالب حداکثر زمان را بدهد آیا این مشکل را حل میکند.
روشنک خاطر نشان ساخت: اگر بخواهیم در مسائل اقتصادی توفیق بیشتری داشته باشیم میبایست برنامهریزیها بر حسب قوانیم اقتصادی منطقهای تنظیم کنیم. به عنوان مثال شرق کشور راه آهن و مرز دارد، جنوب و شمال دریا وکشتیرانی دارد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی در خصوص طرح مثلث توسعه اقتصادی هم گفت: قرارگاه یا ستاد اقتصادی آقای رزم حسینی تحت عنوان مثلث اقتصادی، نقشی که میتواند ایجاد کند فقط تسهیلگری و روانسازی اجرای قوانین موجود و منسجم کردن نیروها و پشتیبانی در قالب یک پنجره واحد است که به نفع حوزه اقتصاد است و جلوگیری از اجحافهای غیر قانونی به تجار و همچنین فضایی فراهم کندامید و نشاط با وجود تحریمها و سختیها در فعالین اقتصادی و بنگاهها ایجاد شود.
کار دیگری که میتواند انجام دهد، این است که همه دستگاهها با هم از فعالین اقتصادی حمایت کنند. یعنی یک جایی حمایت کند، اما نمیتواند مجوزی خارج از قوانین مرکزی بدهد، یا جایی دیگر را که به اقتصاد استان خسارت وارد میکند باطل یا متوقف کند. آیا این همان مشکل اصلی نیست؟!
ایشان میتواند فضایی فراهم کند که به عنوان مثال در خطبههای نماز جمعه، فعالین اقتصادی مورد هجمه قرار نگیرند! در منبرها و تریبونها فعالین اقتصادی را بد جلوه ندهندکه این کار را بخوبی انحام داده است.
کهنه سرباز سالهای دفاع مقدس خاطر نشان ساخت: اما دقت کنیم به عنوان مثال در دوران دفاع مقدس یک قرارگاه خاتم داشتیم و قرارگاههای فرعی مثل نصر، کربلا و یا نجف و… حال مثلث اقتصادی آقای رزم حسینی استاندار قرارگاه فرعی از قرارگاه اقتصاد مقاومتی کشور باید عمل کند. بنگاههای اقتصادی و تولیدکنندگان، بازرگانان، معدن کاران در قالب یکانهای عملیاتی اقتصادی تعریف شوند.
وقتی میگوئیم جنگ اقتصادی، آن زمان ستاد پشتیبانی از جنگ داشتیم که رئیس آن نماینده ولی فقیه و مثلاً در خراسان، نماینده امام و تولیت آستان قدس رضوی بود. نائب رئیسان استاندار و امام جمعه بودند که اختیارات کامل داشتند.
من در کتاب اقتصاد مقاومتی که در سال ۱۳۹۱ به چاپ رسید گفتم و واضح پیشنهاد دادم که قرارگاه یا ستادهای پشتیبانی جنگها را مجدداً احیا کنیم. اون موقع هنوز صحبت از ترامپ و جنگ اقتصادی اینگونه چیزا نبود.
اما قابل پیشبینی بود که این اتفاقها خواهد افتاد. در کتاب اقتصاد مقاومتی پیشنهاد کردم که ستاد اقتصاد مقاومتی به ریاست استاندار عضویت همه نهادها و ریاست معنوی و حمایتی امام جمعه و ولی فقیه هر استان شکل بگیرد.
روشنک که کوهی از خاطرات و تجربیات ارزشمند و فراوانی را در سینه خود دارد با بیان چند خاطره گفت:
در سالهای اخر جنگ شهید نورعلی شوشتری فرمانده جلیل القدر خراسان بزرگ چند گردان نیروی رزمی فوری از ما خواست. بسیج نیروها را جمع کرد نیاز به وسیلهای بود که این نیروها را فوری به جبهه برساند آن زمان من دبیر ستاد پشتیبانی جنگ بودم. عملیات مرصاد بود و باید از طریق آقای بهزاد نبوی برای هواپیما هماهنگ میکردیم که نشد هماهنگ کنیم. اون زمان آقای سرهنگ عبدلله پور که الان شرکت هواپیمایی داره، مسئول پایگاه پدافند هوایی مشهد بود. اون موقع برخی هواپیما را از تهران فرستاده بودند به مشهد که جای امن و دور از دسترس حملات هوایی دشمن بود.
اون وقت برای هماهنگی با آقای شمخانی هم صحبت کردیم. نتیجه نداد!
همین عبدلله پور اومد و گفت: اگر یک نامه از عابدینی استاندار وقت بتونی بگیری که تأیید آقای طبسی بعنوان رئیس ستاد پشتیبانی جنگ استان را داشته باشه میتونم همکاری کنم و هواپیما بدم تا نیروها را به جبهه برسانید.
من شب ساعت ۱۰: ۳۰ رفتم درب منزل آیت الله واعظ طبسی برای درخواست بهایشان و اخذ موافقت کهایشان موافقت کرد و دستور داد و بعد به اتفاق استاندار رفتیم پیش فرمانده پایگاه پدافند هوایی که انتهای خیابان نخریسی قرار داشت.
ساعت ۵ صبح دو تا هواپیما نیرو فرستادیم به جبهه که در سرنوشت جنگ واقعاً اثرگذار بود.
در خاطرهای دیگر، وقتی ما یگانهای استان نیاز به لاستیک داشت، ستاد گفته بود در داخل لاستیک توزیع نشه و حقیقتاً کسی هم مقاومت نمیکرد.
اون موقع ستاد پشتیبانی جنگ اختیار کامل داشت، الان هم باید به ستاد پشتیبانی جنگ اقتصادی که ماموریتش حوزه اقتصاد و مقابله با دشمن است، اختیار کامل داشته باشد تا بتواند تصمیمگیری و اقدام کند.
خاطره دیگر مربوط به اعزام نیرو با راه آهن بود. وقتی بسیج میخواست نیرو اعزام کند، مسافر عادی هم بود ولی روزی که اعزام نیرو داشتیم، شخصی به نام آقای رشدی مدیر راه آهن استان بودایشان شخصاً مسافران قطار را متقاعد میکرد با وسیله دیگهای سفر کنند تا جا برای رزمندگان اسلام قطار باشد و این یعنی اتفاق جمعی، اراده و همدلی.
مهندس روشنک با ذکر گلایهای گفت: امروز میخواهیم جهاد کنیم، نیاز کشور رو تأمین کنیم ارز بیاریم و کارهای دیگر..
آیا اختصاص دادن واگن به سایر کالاها و خالی بودن دست بازرگان برای صادرات کالا جایگاهی دارد؟! معنی حمایت این هست…
وی در بخش دیگر گفتگو خاطر نشان ساخت: به هر حال باید دید جناب رزم حسینی با طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی چه کارهایی میتواند انجام دهد و چه کارهایی نمیتواند؟!
به عنوان مثال این طرح نمیتواند خارج از حوزه قوانین موجود عمل و دخل تصرف نماید، مدیران کل دستگاههای اجرایی دستشان بسته است و نمیتوانند منویات مد نظر استاندار رو پیادهسازی خارج از بخش نامهها عمل کنند! با این حال نکته مهم و مزیت طرح مثلث توسعه روانسازی و تسهیل در اجرای قوانین موجود است که زمانی از آن تحت عنوان پنجره واحد نام برده میشد.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی مشهد از دیگر مزیتهای طرح استاندار به بسیج همه دستگاهها از جمله امام جمعهها آستان قدس رضوی، دادگستری و شهرداریها درقالب قرارگاه مثلث اقتصادی استان برای حمایت از طرحهای کارآفرینی و توسعه اشاره وگفت: به نظرم طرح مثلث توسعه جناب آقای رزم حسینی تاکنون و تا حد اختیارات بسیار موفق بوده است.
همچنین اشکالها در مسائل اقتصادی بویژه اقتصاد مقاومتی استان مشخص شده و باز تأکید میکنم از تجارب زمان جنگ برای رفع نواقص ومشکلات موجود میتوان استفاده کرد.
مهندس روشنک ادامه داد: باید مسائل اقتصادی ریشهای و واقعی حل شود و مجلس هم کارآمدتر رفتار کند. ۱۳ سال پیش کتابی عنوان طنز و مناظره خودرو و تخم مرغ که حسابی جنجال کرد و در آنجا به وضوح خطرات اقتصاد دولتی و صرف حمایت شعاری از تولیدکننده بخش خصوصی را شرح دادم که به همه توصیه میکنم، این کتاب را اگر نخواندهاند بخوانند و اگر خواندهاند یکبار دیگه بخوانند تا به حرفهای این خادم و کهنه سرباز کوچک وفادار انقلاب و نظام برسند!
رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی به کاهش دستوری نرخ سود بانکی نیمه شهریور سال ۹۶ اشاره و گفت: دیدیم بانک مرکزی که خواست در یک شبه عادت یا بهتر است بگویم اعتیاد ۳۵ ساله نظام بانکی را حل کند چه بلایی سر نقدینگی کشوردر آورد و موجب شد برخی سرمایه خود را به دلیل ترس از افت ارزش نقدینگی از بانکها خارج و روانه بازار کنند و بعد هم شاهد تورم افسار گریخته و افزایش نرخ ارز شدیم بنده همان زمان نوشتم که نتیجه این دستکاری اگر نگوییم عمدی اما حتماً ناشیانه خسارت سنگین به اقصاد کشور وارد میکند.
محمد حسین روشنک در پایان گفت: در هر حال بایدامیدوار بود و من از تلاشهای دولت جناب آقای روحانی برای رشد و توسعه اقتصاد در شرایط تحریمهای ظالمانه از یک طرف و حضور جناب آقای رئیسی در رأس دستگاه قضا و اقداماتایشان برای تسهیلگری و حمایت از اقتصاد سالم و کارآفرینان، بارقهامید را در دل همه بوجود آورده و خوشبختانه طبق منویات و توصیههای رهبر معظم انقلاب عمل نموده اندف بنده بعنوان خدمتگزاری کوچک از هر دو بزرگوار در رأس دستگاه اجرایی و قضایی کشور تشکر میکنم و اطمینان دارم به شرط همدلی و همگرایی از این پیچ سخت تاریخی، با سرافرازی عبور خواهیم کرد.