حکایت قصه پرغصه واگن /واگن های ما حق سیر ندارند
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی درگفت گو با آفتاب توس با اشاره به مشکل نداشتن واگن برای صادرکنندگان گفت: شاید این را تا حالا کسی ننوشته یا نخوانده باشد ,یادداشتی نوشتم، راه آهن ها در دنیا ابتدا برای اقتصاد طراحی نشده است راه اهن ها بیشتر برای جنگ طراحی شده است در ایران در زمان شروع راه آهن برای هدف سیاسی راه افتاده است.
روشنک اظهارکرد: راه آهن غرب ,کشورهای غربی با شرق و کشورهای شرقی کاملا متفاوت است “استفاده از ریل غربی” برای مشی ء غربی بوده است عرض ریل غربی کم است و ریشه اش برمی گردد به زمان آلمان ها عرض غربی است ,عرض ریل ترکمنستان عرض عریض است چرخ های واگن ها ( بوجی) با چرخ واگن های نمی شود روی ریل آنها رفت؛ در سرخس چرخ ها را عوض می کنند .
عضو مجمع مشورتی توسعه استان خراسان رضوی گفت : در زمان قدیم یک پروتکل بین راه آهن های غربی و یکی بین راه آهن های شرقی بوده است ، واگن های ایرانی حق سیر در شرق را نداشته اند به این جهت راه آهن از خرم شهر و آبادان می آید به مشهد ختم می شود؟! وچرا نمی رسد به سرخس که به ریل وصل شود؟!واگن های ما حق سیر حتی با تغییر چرخ ها را هم نداشته اند از زمانی که ریل های سرخس را افتاده است بیش از بیست سال می گذرد اولین کاری که مسئولین وزارت را میبایست انجام میدادند باید به پروتکل راه آهن های آسیای میانه می پیوستند و وارد پیمان آن ها می شدند.در طول این بیست سال صادرکنندگان استان داد زدند وگفتند پروتکل ها را امضاء کنید که واگن های ما مجاز باشند برویم روی ریل های شرقی ,متاسفانه وزارت راه و ترابری تا کنون این کار را نکرده و به این پیمان نپیوسته است در واقع 20سال کوتاهی کرده است,
ما مستاجر کشورهای آسیای میانه ایم
مهندس روشنک عنوان کرد: چون واگن های ایرانی نمی توانند آنجا بروند ما مستاجر کشورهای آسیای میانه هستیم و اگر واگن نفرستند یا نخواسته باشند از طریق ایران ترانزیت داشته باشند که در مسیر برگشت از بندرعباس واگن های را کالای صادراتی بارگیری کنیم و نیز اگر واگن امدادی ( یک طرف خالی ) ارسال نکنند ما اصلا امکان استفاده از راه آهن سرخس را نداریم ، چه کسی مسوول بوده است ؟ کتابی در این رابطه که چرا این اتفاق نیفتاده است نوشته میشود ، خوب است رسانه ها از مدیرکل راه آهن بپرسند چرا با وجود تلاشی که داشته اند مشکل واگن ریشه ای حل نشده است؟! هر زمان ترانزیت آنها کم شود ما صادرات نداریم.یعنی وابستگی صد درصدی ,تلاش داریم در سیاست شرقی نگاه کنیم که البته از نظر بنده موفق نخواهیم شد ؛ ما اصلا تلاش نکرده ایم تجارت شرقی را رونق دهیم چرا تلاش نکردیم که ابزار تجارت با شرق را فراهم کنیم ؟ وقتی مشخص شود ممکن است بندرعباس را تحریم و محدود کنند ؛ ما می مانیم…چرا که امکانات استفاده از شرق را فراهم نکرده ایم
تهدید کردیم روی ریل قطارمی نشینیم تا به داد صادر کنندگان برسند
وی یاد آوری کرد :حرف ما این است اگر تهدید کردیم روی ریل می نشینیم وتحصن می کنیم و تجمع می کنیم دلیل آن این است تا شاید به داد صادر کنندگان برسند البته فرمانداری مجوز صادر نکرده ، استانداری نیز تلاش خوبی برای رفع موقت مشکل داشته ، تشکل های بخش خصوصی نیز بخوبی همدردی و پیگیری کرده اند و از نماینده مجلس کمک گرفته اند .
محمد حسسین روشنک گفت : ما صنایع واگن سازی داریم در زنجان ظرفیت خالی خالی است ,چرا سرمایه گذاری نمی کنیم؟ واگن بسازند .چرا این کار را نمی کنیم؟! مسئولی هست که جواب بدهند که چرا از این ظرفیت ها استفاده نمیشود ؟ به نظر می رسد اصلامطالعه و یا ورود نشده است.
وی از پی گیری و تلاش مجموعه استانداری بخصوص از آقای رسولیان که به موقع به فریاد صادرکنندگان رسیدند و در حل مشکلات پیش قدم بودند را تقدیر کرد و ستود.
وی خاطر نشان کرد: سال هاست می گویم مشهد و ایستگاه شهید مطهری تبدیل شود به پایانه کشوری بارگیری ریلی به شرق ، کالای وارداتی از آسیای میانه بیاید اینجا سنگ بست یا مشهد تخلیه شود. کالاهای صادراتی از همین جا بارگیری شود .اما متاسفانه اصلا توجه نشده و نمی شود.
همچنین رییس کارآفرینان خراسان رضوی ضمن انتقاد و ابراز تاسف از کسانی که طرح راهبرد ی اقتصاد مقاومتی را توجیه نیستند بیان کرد : میگویند اقتصاد مقاومتی از کجا آمده ؟! کتاب اقتصاد مقاومتی 7 سال قبل نوشته و منتشر شده ، اقتصاد مقاومتی ریشه در سوره مبارک حضرت یوسف دارد ببینید در هفت سال دوره احمدی نژاد بیشترین درآمد نفتی در طول تاریخ را داشتیم باید ذخیره می کردیم برای این زمان کنونی که داریم آیا این کار را کردیم؟چرا نکردیم؟ جواب نمی دهند؟!چرا اقدام نمی کنند؟!
وی گفت: ما اقتصاد مقاومتی را دنبال نکردیم که اگر دنبال می کردیم امروز می توانستیم از همین راه آهن مشهد – سرخس بخش زیادی از تحریم ها را باطل کنیم اگر همین وزارت راه وترابری نشانه گذار اقتصادمقاومتی داشت میبایست چند پایانه باگیری و تخلیه و حمل در استان های خراسان برای این روز ها آماده میکرد ، واقعا چرا جواب نمی دهند که چرا نکرده اند ؟!مگر ۷۰۰ میلیار دلار درآمد ارزی نفت نبود کجا رفت؟
#واگن #توسعه #آسیای_میانه #تجارت #بخش_خصوصی #کالا #واردات #اقتصاد_مقاومتی #ارز
بدون منبع