محمد حسین روشنک در گفتگو با پایگاه خبری اتاق ایران
تعرفههای کنونی انگیزه اصلی برای قاچاق است
محمدحسین روشنک، عضو کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران، معتقد است مادامی که ایران مقصد کالاهای تولیدی دیگر کشورها باشد، به هر وسیله بخواهیم جلوی واردات قاچاق را بگیریم امکان پذیر نیست.
معضل قاچاق همچنان بر سر زبانهاست و طرحهای مبارزه با آن روز به روز بیشتر و جدیتر میشود. این طرحها به اندازهای جدی است که چند روز گذشته منجر به کشف بزرگترین محموله قاچاق پس از انقلاب در کشور شده است؛ محمولهای که بیشتر از نوع لوازم خانگی، لوازم خودرو، ظروف کریستال و اسباب بازی بوده است.
محمدحسین روشنک، عضو کمیسیون مدیرت واردات اتاق ایران، معتقد است برای حل معضل قاچاق، به جای پرداختن به شاخ و برگ که شاید مبارزههای تهاجمی نیز جزو آن باشد، باید مشکل اصلی که منجر به وارد کالای قاچاق میشود را رشه یابی و اصلاح کرد. او درباره این معضل به «پایگاه خبری اتاق ایران» میگوید: «بحث اصلی این است که چرا باید کشور ما بهجای مبدا بودن، مقصد کالاهای خارجی باشد. مادامی که کشور ما به عنوان مقصد کالاهای تولیدی دیگر کشورها باشد، به هر وسیله بخواهیم جلوی واردات قاچاق را بگیریم امکان پذیر نیست.»
روشنک با بیان اینکه برای خشک کردن ریشه قاچاق باید عوامل بروز این معضل را شناسایی کرد، افزود: «مهم ترین عامل به قیمت تمام شده کالاهای تولیدی در ایران برمی گردد که بسیار بالاست و کیفیت آن به اندازه لازم بالا نیست. این امر باعث شده کالایی مثل خودرو که نماد تولید صنعتی ماست، 2.5 برابر قیمت بازار جهانی در ایران بفروش برسد.»
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: «شاید قاچاق خودرو به دلیل سیستم شماره گذاری سختتر باشد، ولی وقتی قیمت کالایی در کشور 2.5 برابر قیمت آن در کشورهای دیگر است دو دلیل میتواند داشته باشد؛ اول تعرفه بالا و سپس اینکه تولید ما تولید اقتصادی نیست. نتیجه این میشود که کشوری مانند ایران مقصد خودروهای تولیدی دیگر کشورها میشود.»
محمدحسین روشنک گفت: «با تعرفههای کنونی انگیزه برای قاچاق زیاد میشود؛ باید جلوی انگیزهها را بگیریم چرا که اگر برای قاچاقچی انگیزه ایجاد شود، قاچاقهای سازماندهی شده شکل میگیرد.» او محموله بزرگ قاچاق کشف شده اخیر را هم جزوی از همین زنجیره میداند.
عضو کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران معتقد است اگر بخواهیم جلوی قاچاق را بگیریم باید کاری کنیم قیمت تمام شده محصولات تولید داخل پایین آید تا از حالت مقصد بودن به مبدا بودن تبدیل شویم.
#تعرفه #قاچاق #خودرو #دستکاری_در_ساختارها #واردات #قیمت-تمام-شده
http://otaghiranonline.ir/news/2705
3/5/1393 / اتاق بازرگانی مشهد