#یادداشت
رییس کمیسیون تجارت در روزنامه همشهری
” ورود به سالی با نام حماسه اقتصادی ” :
نوروز سال 92 طبق روال هر سال مقام معظم رهبری در سخنرانی شان در حرم مطهری رضوی امسال را با نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی معرفی کردند. اعلام سال با این مضمون و عنوان در شرایط اقتصادی جهان و ایران برای شروع یک حرکت پویا و همه جانبه تصمیم شایسته ای بود. امروز که نزدیک به سه هفته از اعلام این عنوان گذشته، باید قدری دقیق تر بر ویژگیها و نتایج حاصل از آن نظر کنیم.
به نظر میرسد که سال 92 باید از ابعاد مختلف وارد یک نهضت اقتصادی، آن هم با رویکردی حماسی شود اما پایان این حرکتها نباید اتمام سال 92 تلقی شود.
همان طور که نباید سال 92 را سال اتمام حمایت از تولید ملی تقلی کرده و نباید فکر کنیم وظیفه ی خود را در این خصوص به اتمام رسانده ایم. در حقیقت حماسه اقتصادی میخواهد اهمیت مسائل و فعالیتهای اقتصادی را به مدیران، سیاست گذاران و آحاد مردم یادآور شود، لذا شایسته نیست که در عرض یک سال از آن عبور کنیم. حماسه اقتصادی در سال جاری باید به مفهومی ماندگار در ذهن ما تبدیل شود.
اما این مهم از چه طریقی امکان پذیر است و چگونه میتوان این امر را محقق کرد؟ به نظر میرسد برای تحقق حماسه اقتصادی باید همه مردم اعم از بخش خصوصی و دولتی وارد شوند و هر کس در هر جایگاهی که قرار دارد سعی کند تا با افزایش بهره وری به نوعی در تحقق این حماسه اقتصادی سهیم باشد.
البته بخشی از حماسه اقتصادی نیز به از خود گذشتگی اشاره دارد . به این معنی که اگر میخواهیم حماسه خلق کنیم باید در سال جاری هزینههای اضافی را در هر سطحی کاهش دهیم تا کشور هرچه بیشتر به خود کفایی نزدیک شود.
نکته دیگر در بررسی سال 92 کنار هم قرار گرفتن 2 واژه حماسه و اقتصاد است. در تحلیل لغوی، حماسه به موضوع اقتصاد معنویت میبخشد. به این مفهوم که ارزش معنوی فعالیتهای اقتصادی را به همگان تاکید میکند اقتصاد یک عنوان خشک بین المللی و جهاد در ذهن ما یادآور معرفهای ناب دینی است. در نتیجه اقتصاد با این دیدگاه میتواند نتایج خوبی را در بر داشته باشد.
حماسه اقتصادی باید از سر فصلهای کوتاه وارد متن زندگی مردم میشد تا مردم به درستی این مفهوم را درک کنند و بتوانند نقش و وظیفه خود را در قبال چنین هدف بزرگی ایفا کنند. حال آن که این موضوع به دلایل مختلف محقق نشد.
البته شاید بیشترین ملاحظه در موضوع حماسه اقتصادی به بخش رسانه و مراکز اطلاع رسانی مربوط شود که تنها مدت کوتاهی آن هم به صورت سطحی به این بحث پرداختند اما ما انتظار داشتیم رسانه محلی در خراسان رضوی عمیق تر مربوط شود و مردم را با روند روشن گرانه با مفاهیم مدیریت مالی خانوار، پس انداز و سرمایه گذاری آشنا کند .
در پایان بار دیگر تاکید میکنم حماسه اقتصادی تنها عنوان یک سال نیست بلکه آمادگی ذهنی و مفهومی بنیادی است که مقام معظم رهبری ضررورت تمرکز بر آن را به همگان یادآور شدند و اگر غیر از این بود عناوین بسیار دیگری در حوزه اقتصادی وجود داشت!
#اقتصاد_مقاومتی #رسانه #فرهنگسازی #تولید #دیپلماسی # سرمایه #سیاست
روزنامه همشهری