در گفتوگو با بازار مطرح شد:
محمدحسین روشنک، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان بابیان اینکه بیشترین مشکل در حوزه صادرات ریلی به بینظمی و سودجویی شرکتهای خصوصی در خصوص دریافت هزینه واگن ارتباط دارد در گفتوگو با بازار اظهار داشت: متأسفانه آزادسازی واگنها و واگذاری آنها به بخش خصوصی موجب شده تا دست بسیاری از شرکتهای خصوصی برای دریافت اجاره و همچنین دلالی باز شود و لذا این موضوع در نهایت به گرانی و افزایش اجاره واگنها منجر شده است.
در حال حاضر حجم قابلتوجهی کالا برای صادرات به آسیای میانه ازجمله تاجیکستان وجود دارد که به دلیل کمبود یا نبود واگن معطل مانده است؛ اکثر کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، به خراسان رضوی دسترسی دارند و لذا تحقق تفاهمنامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا نقش این استان را بیش از گذشته پررنگ میکند لذا در این راستا باید نسبت بهضرورت برخی از سیاستها مانند نظارت بر تهیه و اجاره واگنهای صادراتی اقدام کرد.
برای توسعه مراودات تجاری نیازمند توسعه زیرساختها و رفع موانع متناسب با همکاریهای بینالمللی هستیم، در حال حاضر راهآهن جمهوری اسلامی با واگذاری واگنها به بخش خصوصی عملا از زیر بار تأمین و نظارت بر واگنها رفع مسئولیت کرده و لذا بسیاری از شرکتهای خصوصی در این زمینه میداندار شدند که این میدانداری به دلیل دریافت هزینههای گزاف سد راه صادرکنندگان شده است.
متأسفانه اجاره یک واگن به دلیل ایجاد بازار سیاه برای یک تاجر تا میزان سه هزار دلار هزینهبردار است و این موضوع قیمت کالای صادراتی را افزایش میدهد.
همانطور که مراحل بارگیری و سایر اقدامات حملونقل زیر نظر راهآهن انجام میشود باید تأمین واگن و نظارت بر نرخها و جلوگیری از دلالی و سوءاستفاده شرکتهای خصوصی نیز در اولویت قرارگرفته و نرخ خدمات و واگن برای جلوگیری از فعالیت دلالان به جد پیگیری شود.
دلالان واگن
کاظم شیردل، رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با گلایه از مشکلاتی که صادرکنندگان بهمنظور تأمین و اجاره واگن با آن دستوپنجه نرم میکنند اظهار کرد: ما اکنون مشکل کمبود نداریم بلکه تأمین آن منطبق با درخواست صادرکننده نیست.
راهآهن به 80 شرکت بخش خصوصی مجوز تأمین واگن داده است و این شرکتها در یک رقابت ناسالم به طرف ترکمنستانی نرخهای متفاوتی اعلام میکنند و جو را متشنج کردهاند. بهطور مثال ما درمجموع 6 شرکت ترکمنستانی داریم که واگن اجاره میدهند، از طرف ایران نیز از 80 شرکت تنها 3 یا 4 شرکت بهطور مستقیم با این شرکتها در ارتباط هستند و بقیه از طریق واسطهها با این شرکتها ارتباط میگیرند و کسی نیست بر این مسئله نظارت کند.
ما به شرکتهای تأمینکننده اعلام کردیم که یک نرخ ثابت برای اجاره واگنها اعلام کنند، بهطور مثال، در مرز سرخس قیمت واگن 500 دلار باشد و 200 دلار هم برای اجرت آن، ولی این کار انجام نمیشود و به وضعیت تاجر نگاه میکنند که اگر مجبور باشد تا 3هزار دلار هم از او مطالبه میکنند، مانند اتفاقی که در روزهای سال جدید میلادی رخ داد و واگن 700 دلاری تا 4 هزار دلار اجاره داده شد و تاجر چارهای جز پرداخت این هزینه نداشت.
راهآهن بهعنوان نهاد حاکمیتی باید به این وضعیت نظارت کند، بهطور مثال، اعلام کند هر شرکتی که میتواند واگن را نهایتا با نرخ هزار دلار تأمین کند و در اختیار تاجر قرار دهد، اعلام کند و مجوز شرکتهایی که حاضر نیستند این کار را انجام دهند، باطل کند تا طرف ترکمنستانی هم از این وضعیت سوءاستفاده نکند.
خروجی این بازار دلالی برای اجاره واگنها افزایش هزینه صادرات است و در نتیجه قیمت تمامشده کالاهای صادراتی ما افزایش مییابد و ارزش رقابتی خود را با کشورهای رقیب از دست میدهد و این کاملا به ضرر تجارت خارجی کشور است.
26 بهمن 1401
برای مشاهده متن کامل این خبر در وبسایت، به لینک زیر مراجعه کنید :
tahlilbazaar.com/x3LJL