موانع تحقق اقتصاد مقاومتی چیست؟
اقتصاد مقاومتی معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرارمیگیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی نموده و سعی درتغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهان بینی و اهداف دارد.
نخستین مرتبه سیاستهای اقتصاد مقاومتی در سال 92 توسط رهبر معظم انقلاب مطرح شد و طی چند سال اخیر شاهد این موضوع بودهایم که این شعار هرساله برای نامگذاری سالها به نحوی مورد استفاده قرار گرفته است اما تغییری در رفتار برخی مسولین به وجود نیامده است.تکرار مجدد این شعار در سال جاری با عنوان اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل و بیان لفظ اقدام در کنار آن نشانگر ضرورت اجرای آن در کشور است زیرا تاکنون بیش از آنکه شاهد اجرایی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی در کشور باشیم شاهد شعارهای گوناگون در این مورد بودهایم.
به گزارش روابط عمومی اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی به نقل از ایسنا، لازمه اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی وجود بنگاههای اقتصادی خود مقاوم است به طوری که باور به اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای شکوفا شدن اقتصاد کشور باید در بخش خصوصی، بدنه دولت، حاکمیت کشور و تمامی ارگانهای قدرتمند نظام شکل گیرد و با تشکیل چنین بنگاههای اقتصادی خود مقاوم تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی امکان پذیر شود.
بنگاههای اقتصادی غیرشفاف مانع تحقق اقتصاد مقاومتی
محمد حسین روشنک، رئیس اتحادیه صادر کنندگان خراسان رضوی از وجود بنگاههای اقتصادی با فعالیتهای غیرشفاف در کشور خبر میدهد و میگوید: حمایت تعرفهای شفافیت صد درصدی به همراه ندارد و در شرایطی که بنگاههای اقتصادی غیرشفاف فعالیت کنند به هیچ عنوان به اقتصاد مقاومتی نخواهیم رسید.
وی در خصوص یاری و کمک رسانی به بنگاههای اقتصادی، بیان میکند: 85 درصد بنگاههای اقتصادی که در بخش شبه دولتی فعالیت میکنند به طور مکرر از کمکهای دولت برخوردار میشوند درحالیکه بنگاههای اقتصادی بخش خصوصی زمانی که مشکل مالی داشته باشند با ورشکستگی روبهرو میشوند و کسی برای کمک به این بنگاهها اقدامی انجام نمیدهد.
وی با بیان اینکه برای مقاوم سازی اقتصاد باید اصل 44 قانون اساسی را اجرا کنیم و این اصل زمانی اجرایی میشود که سرمایهگذاریها بر اساس قانون جمهوری اسلامی ایران انجام شو، تصریح میکند: اقتصاد مقاومتی باید از درون تکتک بنگاههای اقتصادی و سازمانها و نهادهای دولتی که در حوزه اقتصاد فعالیت میکنند، به وجود بیاید. این اقتصاد باید از درون خانوادهها شکل بگیرد بدین صورت که خانوادهها با خرید کالاهای ایرانی با کیفیت و خرده گرفتن به کالاهای گران و بیکیفیت موجب بهبودی هرچه بیشتر تولیدات داخلی و در نتیجه تحقق اقتصاد مقاومتی شوند.
رئیس اتحادیه صادر کنندگان خراسان رضوی با اشاره به نبود بنگاههای اقتصادی پویا، اظهار میکند: تا زمانیکه بنگاههای اقتصادی پویا، شفاف، قوی و بدون کمک گرفتن از دولت به وجود نیاید اقتصاد مقاومتی شکل نمیگیرد. باید دید در چه کالاهایی مزیت تولید داریم که علاوه بر تامین مصرف داخلی بتوانیم این کالاها را صادر کنیم علاوه براین در بعضی کالاها نباید سرمایهگذاری انجام شود زیرا تولید آنها جز مزیتهای اقتصادی به حساب نمیآید.
سیاستهای اقتصاد مقاومتی در حد شعار باقی ماندهاند
وی با اشاره به اینکه دولت و بخش خصوصی هیچ کدام به صورت جدی سیاستهای اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار ندادهاند، عنوان میکند: باید در جهت عمل کردن به سیاستهای اقتصاد مقاومتی اقدام کنیم زیرا مطمئناً دنیا به ایران اجازه نمیدهد اقتصادی بیرونی مانند بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس برای خود داشته باشد زیرا چنین کشورهایی شعبهای از کشورهای بزرگ غربی محسوب میشوند و نداشتن استقلال اقتصادی برای آنها مشکلی به وجود نمیآورد.
روشنک از لزوم تشکیل ستاد پشتیبانی اجرای اقتصاد مقاومتی در کشور و استانها خبرمیدهد و میگوید: زمانیکه سیاستهای اقتصاد مقاومتی در فرمایشات رهبری بیان شد درخواست تشکیل این ستاد را کردم اما متاسفانه نسبت به تشکیل آن هیچ اقدامی شکل نگرفت. این ستاد باید همانند ستاد پشتیبانی جنگ از اختیارات لازم برخوردار شود تا بتواند این سیاستها را در اقتصاد کشور اجرایی کند اما شاهد این موضوع هستیم که از سیاستهای اقتصاد مقاومتی حمایت لازم به عمل نیامده است.
وی با بیان اینکه کشورهایی مانند ایران زمانی در اقتصاد موفق میشوند که نگاهی درونزا به اقتصاد داشته باشند، خاطرنشان میکند: اقتصاد درونزا با نگاه به بیرون و استفاده از کمکهای بیرونی برای تحقق اقتصاد درونی لازمه ایجاد اقتصاد مقاومتی است همچنین باید بخشهای مختلف اقتصادی رصد شود و هرکدام که با اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی دچار مشکل میشوند، شناسایی شود.
رئیس اتحادیه صادر کنندگان خراسان رضوی ادامه میدهد: یکی از بخشهایی که ممکن است با اجرای این سیاستها مخالفتی داشته باشند افرادی را شامل میشوند که با اصل 44 قانون اساسی مبنی بر خصوصی سازی مشکل دارند که در عمل این مخالفتهای خود را ابراز میکنند.
وی در خصوص اینکه چرا اصل 44 قانون اساسی مبنی بر خصوصی سازی به درستی در کشور اجرا نشده است، عنوان میکند: بدنه دولت در ایران اجازه نمیدهد یک نفر چنان قدرتمند و ثروتمند شود که برای مثال خودروسازی، مخابرات و… را بخرد و بدین شکل از اجرای مناسب و درست اصل 44 قانون اساسی جلوگیری میکنیم و در حال حاضر خصوصی سازی صرفا در حد شعار و حرف باقی مانده است.
روشنک با بیان اینکه فضای رسانهای سهواً ضد سیاستهای اقتصاد مقاومتی عمل میکند، اظهار میکند: زمانی که سیاستهای اقتصاد مقاومتی برای نخستین بار در دولت گذشته بیان شد، اجرایی نشدند و در حال حاضر نیز اجرایی کردن آنها سختتر شده است اما باید گفت اجرای این سیاستها اگر همراه با یک باور عمومی باشد، با مشکل روبهرو نخواهد شد.
#اقتصاد_مقاومتی #تعرفه #دستکاری_در_ساختارها #تولید #دیپلماسی #خصولتی #دولت #سیاست 3خصوصی #رانت #شفافیت #سرمایه
13/1/95 – ایسنا
http://khorasan.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=92226