logoooo

گمرک نیشابور در انتظار رونق صادرات

گمرک نیشابور در انتظار رونق صادرات

( روزنامه آفتاب صبح نیشابور 26/2/95 )

1- محوریت داشتن صادرات در بخش اقتصادی باعث می‌شود تولید داخل در اولویت امور قرار گیرد و به تبع آن تلاش‌ها حول محوراشتغالزایی و کسب ارز برای ورود مواد اولیه متمرکز شود. با این وجود، هنوزصادرات محور بودن تولیدات در ایران به یک باور عمومی و بنیادین تبدیل نشده و در حد شعار باقی مانده است زیرا هنوز بخشی از تولیدات صنعتی در کشور به هیچ وجه صادرات محور نیست.

-2 زمانی که صادرات محور فعالیتها نباشد همه امور در جهت تضعیف آن پیش می‌رود به طوریکه سازمان امور مالیاتی برای صادرات کالاهای ساخته شده که قانونا از دادن مالیات معاف است مالیات تعیین میکند و بانکها نیز وثیقه‌های سنگین یا سود بالا برای تسهیلات در نظر میگیرند.

-3 زیربنای بخش تولید کشور به صورتی شکل گرفته که باید صادرات ب هوجود آید تا تولید رونق گیرد در حالی که باید از ابتدا بخش تولید رونق می‌گرفت تا صادرات به توسعه دست می‌یافت. در شرایط فعلی اگر صادرات محقق نشود بنگا ههای تولیدی تعطیل و کارگران بخش تولید بیکار می‌شود لذا باید این بخش را فعال نگه داشت.

-4 گمرک کشور که از ابتدا ساختار وارداتی دارد، اشکال عمد‌های در ساختار اقتصاد کشور است. گمرکات برای واردات سازماندهی شده اند و اصلاح قوانین گمرکی هم نتوانسته است این مشکل را حل کند. ساختار گمرک باید از حالت وارداتی به حالت صادراتی درآید زیرا گمرک بر اساس واردات و ایجاد درآمد برای دولت بر مبنای تعرفه گمرکی طراحی شده است.

-5 دولتها به بهانه حمایت از تولید، برای واردات تعرفه تعیین و گمرک را موظف به گرفتن آن کرده اند در حالی که یک ریال از این تعرفه صرف حمایت از تولید نمی شود. لذا دولت به منظور توسعه صادرات باید از این درآمد گمرکی صرف نظر کند و درآمد حاصل از اخذ تعرفه را به واحدهای تولیدی اختصاص دهد و رویکردش را در جهت تسهیل صادرات تغییر دهد.

6- افزایشقیمت تعرفه گمرکی » برای افزایش درآمد دولت باعث شده قاچاق کالا در کشور «اقتصادی » شود بنابراین

هزینه کرد این تعرفه باید به سمت تقویت تولید پیش رود تا اگر روزی تعرفه واردات کالا حذف شد دیگر قاچاق برای هیچ فردی صرفه اقتصادی نداشته باشد.

-7 وجود تفکّر ضدّتجارت در بخشی از دولت و برخی تشکلهای بخش خصوصی یک آسیب جدی در این حوزه است. عدم اجرای قوانین در موضوع صادرات و نپرداختن به مسائل صادراتی به صورت ریشه‌ای از سوی رسانه‌ای از دیگر اشکالات اساسی است. اکنون مشکل اساسی واحدهای تولیدی فروش کالاهای روی دست مانده آنها است زیرا ظرفیت تولید افزایش و در مقابل قدرت جذب بازارهای صادراتی کاهش یافته است.

-8 نرخ تمام شده یک کامیون در ایران سه تا چهار برابر از قیمت تمام شده یک کامیون در افغانستان بیشتر است و تولیدکننده یا بازرگانی که بخواهد از این کامیون استفاده کند قیمت تمام شدة کالایش افزایش می‌یابد. در نتیجه در تجارت و صادرات قادر به رقابت با تولیدات کشورهای همسایه نیست. البتّه تأثیرات مخرّب تحریم‌های اقتصادی را قبول داریم اما چهار برابر شدن قیمت کامیون در ایران تأثیر تحریم‌های خارجی نیست بلکه تأثیر سیاستهای نادرست داخلی است.

-9 موفقیّت در اقتصاد کشورمان زمانی حاصل میشود که میزان واردات کالا با میزان صادرات کالای غیرنفتی برابر شود و تراز تجاری منهای کالاهای ساخت کشور مثبت باشد.

 #صادرات #قاچاق #تعرفه #تحریم #دستکاری_در_ساختارها #تولید #گمرک #واردات #افغانستان

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}