logoooo

رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز دوشنبه مورخ 10 بهمن ماه 1401 در دیدار با تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان عرصه‌های دانش‌بنیان:

رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز دوشنبه مورخ 10 بهمن ماه 1401 در دیدار با تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان عرصه‌های دانش‌بنیان:

 

 

یک دهه عقب ماندگی داریم
حل مشکلات اقتصادی نیازمند رشد بالا و مستمر است

رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز دوشنبه مورخ 10 بهمن ماه 1401 در دیدار با تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان عرصه‌های دانش‌بنیان به یک دهه عقب ماندگی در کشور ناشی از تبعات تحریم، کاهش ارزش نفت، شرطی کردن اقتصاد و… اشاره نمودند.

ایشان در ادامه بهبود هرچه سریع‌تر فضای کسب‌و‌کار در کشور را در دستور کار قرار دادند و از مقامات و مسئولین دولت خواستار علاج تصمیم‌گیری‌های متناقض، عدم تغییرات مکرر در قوانین و مقررات، اصلاح فرآیندهای پرپیچ و خم اداری، اجتناب از مداخله‌های سلیقه‌ای در نهادهای اداری، تامین مالی بخش خصوصی، جلوگیری از واردات بی رویه، عدم رقابت دستگاه‌های دولتی با بخش خصوصی، رقابت‌پذیر کردن کالاها برای صادرات، کاهش قیمت تمام شده تولید و … شدند.

—————————————————-

محمد حسین روشنک، شاگرد مکتب انقلاب و رهرو راه رهبر معظم انقلاب و رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تحلیل بازار در تاریخ 10 دی ماه 1401 گفته است:

تولید، دچار عقب‌ماندگی شده است و جبران عقب‌ماندگی‌های تحریم، سال‌ها زمان می‌برد

کمبود کالای قابل صادرات در حوزه‌های تولیدی به‌ویژه صنعت در کشور، نخستین چالش بخش صادرات است در واقع در سبد تولیدات صنعتی کشور، کالای چندانی برای صادرات وجود ندارد.

بخش تولید ما در این سال‌ها تضعیف‌شده و توان کافی برای ورود، بقا و توسعه در بازارهای هدف و از همه مهم‌تر رقابت با رقبایی که فناوری را به تولیدات خود چاشنی‌ کرده‌اند را ندارد.

واقعیت این است که تحریم‌ها باعث شده تا بنیه تولیدی رقابتی کشور به حاشیه رفته و تضعیف شود یعنی در حال حاضر ما کالایی برای صادرات نداریم در گذشته به افغانستان رب گوجه‌فرنگی، ماکارونی و نوشابه صادر می‌کردیم ولی در حال حاضر آن‌ها خودشان این محصولات را تولید می‌کنند.

باید اذعان کرد که ما وظیفه داشتیم تا تولیداتمان را رشد می‌دادیم و کالاهای دیگری را تولید می‌کردیم که از توان تولید آن‌ها خارج بود. همان‌طور که روزگاری ما از آلمان، انگلیس، فرانسه و بسیاری از کشورهای اروپایی کالاهایی مانند ماکارونی، کنسرو یا دستمال‌ کاغذی وارد می‌کردیم اما بعدها خودمان تولیدکننده و صادرکننده این کالاها شدیم.

صادرات به کشورهای خارجی از بین نرفته بلکه کالاهایی با درجه کیفیت بالاتر و تولید شده با فناوری روز صادر می‌شوند. متأسفانه تحریم‌ها باعث شده ما نتوانیم این کار را انجام دهیم در نتیجه امروز ما کالاهای متنوع اندکی برای صادرات در اختیارداریم.

اگر همین امروز تحریم‌ها برداشته شود 8 سالی زمان خواهد برد تا بتوانیم صنایع خود را بروز رسانی کنیم. ما امروز در بخش‌های مختلف صنعت‌های گردشگری، کشاورزی، آب، برق، نفت، گاز و دیگر صنایع عقب‌ماندگی شدیدی داریم که اثر تحریم‌ها بوده است.

مشکل تجارت خارجی در شرق کشور بیشتر از اینکه به تحریم‌ها برگردد به مسائل داخلی ربط دارد.

وقتی بازار داخلی دچار تورم و گرانی مستمر است؛ کالایی برای صادرات باقی نمی‌ماند. مطلوب بودن وضعیت بازار داخل، لازمه بهبود وضعیت صادرات است. قیمت تمام‌شده تولید کالا نیز با توجه به روند گرانی مواد اولیه و نهاده‌ها رو به فزونی گذاشته و این‌ها باعث می‌شود تا قیمت تمام‌شده محصول بالا برود و دیگر مزیت صادراتی نداشته باشد.

🖋روابط عمومی اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان

11 بهمن 1401

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}