- توصیههای کارآفرین نمونه کشور برای بهبود فضای کسب و کار : مجریان قانونهای مالیاتی و تامین اجتماعی و بیمه, کارآفرینان را تحت فشار قرار ندهد
#یادداشت
محمد حسین روشنک،رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی و چهره ماندگار تولید، از مجریان قوانین مالیاتی، تامین اجتماعی وبیمههای همگانی خواست تا فضای کسب و کار را بیش از قانون تحت فشار قرار ندهند.
قانونگذاران در زمان تصویب قانون تلاش دارند راههایی که ممکن است به زمان بیت المال و تامین اجتماعی و بیمههای همگانی باز شود را ببندد لذا قوانین مصوب به گونهای است که مجری نتواند به نفع مودی مالیاتی و یا طرف حساب تامین اجتماعی و یا بیمه گذار اقدامی داشته باشد. این موضوع ابزاری قوی را در اختیار مجریان که به هر دلیل انگیزه لازم برای سخت گیری دارند قرار داده تا جائی که آنان میتوانند به استناد قوانین هر اقدامی را به زیان فعالین اقتصادی و فضای مناسب کسب و کار انجام دهند. برای روشن شدن موضوع مورد اشاره به مواردی لازم به نظر میرسد: فرض کنید یک «فعال اقتصادی و یا افراد معمولی جامعه» قصد فروش ملکی با کاربری اداری یا تجاری خود را دارد برای این منظور از دفترخانه استعلام دریافت، به واحدی از واحدهای سازمان تامین اجتماعی مراجعه میکند مجری قانون در آن سازمانها به دلیل اشتباهی که قبلا توسط همکار دیگرش صورت گرفته اعلام میدارد شما از بابت بیمه تامین اجتماعی چند سال قبل مبلغ (…………….) ریال بدهکاری دارید مراجعه کننده که میداند اشتباه شده با ارائه مدرک و دلیل اعلام میدارد که بدهکاری ندارم ، اما مجری با استفاده غیر صحیح از همان قانونی که برای جلوگیری از فرار حقوق تامین اجتماعی سختگیرانه تصویب شده است به ارباب رجوع میگوید باید مبلغ اعلام شده را بپردازید تا امکان ارائه پاسخ به استعلام فراهم شود و یا اینکه اعتراض بنویسید تا بررسی شود ، مراجعه کننده که ملک را فروخته و اجبارا باید برای تنظیم سند به دفترخانه برود با وجودی که میداند به تامین اجتماعی بدهکار نیست و اشتباهی صورت گرفته ضمن بد و بیراه گفتن به زمین و زمان اجبارا پرداخت مبلغ اعلام شده را میبپذیرد چرا که اگر نپذیرد باید به فسخ معامله فروش ملک خود راضی شود که یقینا زیان آن بیشتر از مبلغ ( غیر حق) پرداختی به تامین اجتماعی است، لذا تسلیم میشود و پول اعلام شده را به حساب تامین اجتماعی واریز میکند ، مجری قانون که راضی و خوشحال از اقدام خود با چهرهای حق به جانب به ارباب رجوع اعلام میدارد برابر قانون میتوانید اعتراض کنید اگر حق با شما باشد پول پرداختی بر میگردد ( البته خود در دل میگوید آدرسی را که میدهم هیچوقت مقصد ندارد ) این نمونه و دهها نمونه از این قبیل در شعب مختلف سازمان امور مالیاتی و تامین اجتماعی بسیار است بطوریکه شخصا چند روز پیش شاهد بودم دوست و همکارم برای دریافت استعلام به شعبهی تامین اجتماعی………….تهران مراجعه کرده بود، مجری مربوطه اعلام میدارد ملک شما به شماره پلاک……… در سال……….در اجاره شرکت………… بوده و شما مبلغ………… ریال بدهکاری به تامین اجتماعی دارید. مالک اعلام میدارد پلاک ملک اینجانب در سالها قبل که شهرداری پلاکها را سازماندهی نموده تغییر کرده و به شماره پلاک فعلی تبدیل شده و قبل از آن پلاک دیگری داشته ، لذا اگر بدهکاری هم وجود دارد مربوط به ملک قبلی با شماره پلاک فعلی ملک بنده است و مربوط به ملک اینجانب نبوده و اصلا ملک اینجانب هیچگونه فعالیتی نداشته که بدهکاری داشته باشد ، مجری محترم اظهار میدارد اگرچه به نظر میرسد حرف شما درست است لاکن شما اگر جواب استعلام میخواهید باید این مبلغ را پرداخت کنید در غیر اینصورت باید اعتراض بنویسید تا در دو ماه آینده که نوبتتان خواهد شد رسیدگی شود، بعد جواب استعلام شما داده خواهد شد ، همکار بنده که میبیند اگر بخواهد صبر کند با زیان ده برابر مواجه میشود اجبارا وجه ناحقی که هیچگونه ارتباطی به او و ملک او نداشته را پرداخت میکند ، ممکن است گفته شود میتواند بعدا اعتراض کند ، اولا اینگونه اعتراضها به جایی نمی رسد در ثانی هزینه وکیل و رفت و آمد آن ممکن است از هزینه پرداختی بیشتر شود ، پس 90% اینکونه موارد که بسیار است منجر به اعتراض نمی شود بلکه فقط عقدهای به عقدههای مراجعه کننده و فضای کسب و کار افزوده میشود، نمونه دیگر فردی از فعالین اقتصادی شناخته شده و شفاف و صادر کننده نمونه ملی و تولید کننده نمونه برای دریافت گواهی ماده ……….. به اداره امور مالیاتی مراجعه میکند، ممیز مالیاتی اعلام میدارد در سامانه ما نشان میدهد شما در مثلا اصفهان بدهکاری مالیاتی دارید این فعال اقتصادی به ممیز میگوید شما که شرکتها و سوابق بنده را از خودم بهتر میدانید من هیچگونه فعالیتی در اصفهان نداشته و ندارم که بدهکاری مالیاتی داشته باشم ، ممیز که ایستادن در مقابل یک فعال سرشناس اقتصادی استان را فرصت خوبی برای مطرح کردن خود میبیند در مقابل درخواست مودی که میخواهد در قبال تعهد و یا چک یا سفته گواهی ماده ……….بگیرد تا تمدید کارت بازرگانی که برای ترخیص کالای موجود در گمرک لازم و فوری است ممکن شود مقاومت میکند و ان فعال اقتصادی را مجبور به مراجعه به اصفهان و رفع بدهکاری میکند در اصفهان بعد از بیست روز پیگیری مشخص میشود حتی تشابه اسمی نیز نبوده بلکه شاید فردی عمدا و یا سهوا آن نام را در سیستم قرار داده است ، آن فعال اقتصادی نیز پس از حدود یک ماه با تحمل دهها بلکه صدها میلیون تومان خسارت موفق به رفع اشتباه و دریافت استعلام میشود در این هنگام آن ممیز به جای عذرخواهی میگوید ما تقصیر نداریم قانون را اجرا کرده ایم ، مورد دیگری که این روزها بسیار شاهد آن هستیم استفاده از قوانینی که با هدف دیگر و برای حوزهای متفاوت تصویب شده است به منظور تحت فشار قرار دادن صادر کنندگان و رد دفاتر قانونی آنهاست، متاسفانه سیستم نظارتی نیز به گونهای عمل کرده که ممیزین محترم مالیاتی به جای کلاه آوردن در پی سر آوردن باشند، لذا با اینکه میدانند صادر کنندگان از پرداخت مالیات معاف میباشند از ترس سیستمهای نظارتی که تا کنون دقیقا بر خلاف نظر قانون گذار و مسئولین کشور که میخواهند صادر کنندگان را به توسعه صادرات تشویق کنند ، فضای کسب و کار صادراتی را نا امن میکنند تا جایی که تشویق برای توسعه صادرات به تنبیه تبدیل شود .
در موضوع بیمههای اجباری بدون خاصیت و ارزشی که در امر تجارت معمول است سخن بسیار باید گفت و نوشت که چون فرصت کوتاه و من و قلم کم توانیم بماند برای نوشتاری دیگر اگر زنده ماندیم.
#صادرات #رانت #بیمه #مالیات #دستکاری_در_ساختارها #کسب-و-کار #تولید