logoooo

محمدحسین روشنک را بیشتر بشناسیم

او در سال ۱۳۳۲ در روستای معموری، به دنیا آمده و با افتخار می‌گوید که زادگاهم، محل تولد خیام نیشابوری، را بسیار دوست دارم. وی اکنون از کارشناسان مطرح مدیریت به‌ویژه اقتصاد در کشور است که سابقه فعالیت‌های متعدد اقتصادی و اجتماعی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را نیز در کارنامه دارد.

روشنک خودش را سرباز دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، تولید و تجارت معرفی می‌کند. این همرزم نورعلی شوشتری که خود را شاگرد او می‌داند، در بسیاری امور، سوابق خوبی از خلاقیت،ابتکار و موفقیت در کارنامه خود دارد. خلاقیت را از ابتکار در طراحی نقشه قالی شروع کرده است و تا امروز که بعد پنجاه و چند سال به طراحی پویش‌های مردمی مقابله با کرونا مشغول است، ایده‌های کاربردی منحصر به فردی ازجمله «برند و برندسازی» و «تولید بدون کارخانه»، در کشور را پایه گذاری کرده است.

این برادر سردار شهید ابوالفضل روشنک، به‌عنوان یک فعال سیاسی، اجتماعی و اقتصادی میانه‌رو و معتدل و حامی سازندگی مطرح است، از سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری و مدیریت در کشور و استان حمایت کرده و توصیه‌ها و هشدارها و حتی پیش‌بینی‌هایش از خطرهای پیش‌روی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و استان خراسان را بدون توجه به خط سیاسی گوشزد کرده و می‌کند. ضمن اینکه حمایت از برجام و پیوستن کشور به پیمان NPT را پنهان نمی‌کند.

حامی کارآفرینی، سرمایه گذاری و سازندگی

روشنک که از همان دوران نوجوانی حامی کارآفرینی، سرمایه‌گذاری، سرمایه‌داری غیررانتی و سازندگی بوده، در بسیاری موارد موضع خود را با صراحت اعلام و از واکنش‌ها، تهمت‌ها، دروغ‌ها و تهدیدها که معمولا از جانب تندروان سیاسی ضدسرمایه‌داری مولد، کارآفرینی و سازندگی به وی وارد می‌شود، هیچ ابا و ترسی نداشته و ندارد.

روشنک از پرکارترین مدیرانی است که می‌شناسیم، وی از ۳۶۵ روز سال حتما بیش از350 روز را فعال و در محل کار حاضر است و در سن 67 سالگی، حداقل ۱۵ ساعت در شبانه روز کار می‌کند.

این چهره ماندگار منتخب کار، تولید و فعالیت اقتصادی در سال ۱۳۴۷ در زمانی که تازه 14 سال از عمر خود را سپری کرده بود با کمک پدر و برادرانش کارگاه قالی‌بافی با چهل نفر کارگر و استاد کار تاسیس کرد، وی همزمان کارگاه طراحی نقشه قالی روشن را در روستای محل زندگی و سال بعد در شهرستان نیشابور فعال نمود که طرح‌های وی در زمان خود محبوبیت خاص خود را داشته است، در ادامه سوپر «اغذیه روشن» را تاسیس و بعد از آن در روستای معموری مرغداری صنعتی روشن که آن زمان سومین واحد مرغداری صنعتی در نیشابوری که اکنون بیش از هفتصد واحد مرغداری دارد، ایجاد نمود.

روشنک که در دوران کودکی به خواست پدر به مکتب‌خانه (مدرسه دینی) رفته، قرآن و کتاب‌های مذهبی که آن دوران تدریس می‌شد را در مدت پنچ سال آموخته است. همزمان نیز در مدرسه روستا، به گفته خودش تا تصدیق ششم که آن زمان رایج بوده را گرفته، به شهر که آمده، همزمان با کار در چند حوزه مختلف به صورت متفرقه آموختن را ادامه داد، این مدیر علاقمند به تشکل‌گرایی، با شروع حرکت‌های جدی و علنی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۵ در نیشابور، که حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ حسین انصاری‌راد مسئولیت آن را به عهده داشت (روشنک همیشه از حاج آقای انصاری تعریف کرده و او را استاد خود خوانده است)، به حرکت‌های انقلابی پیوست و در انتظامات حرکت‌های مردمی نقشی به عهده گرفت و فعالیت‌های قابل توجهی در کارنامه خود ثبت نمود، روشنک در ۲۱ بهمن ماه ۵۷ به دستور آقای انصاری به اتفاق جمعی از انقلابیون با مسئولیت حاج آقای جلیلی که حرفه آهن و لوله فروشی داشته‌ و روشنک همیشه او را انقلابیِ بزرگی می‌داند، بدون درگیری، شهربانی و ژاندارمری را گرفتند و کمیته انقلاب اسلامی که از قبل تشکیل داده بودند را در آنجا فعال می‌کنند، روشنک در جایی می‌نویسد: «با پیروزی انقلاب، کمیته‌ای که قبل از انقلاب تاسیس شده بود با ادامه مسئولیت آقای جلیلی، شکل جدید به خود گرفت و بنده به اتفاق سردار شهید محمدجواد مهدیان‌پور، معاونت آقای جلیلی را به عهده داشتیم و تحت فرماندهی عالی شیخ حسین انصاری‌راد امنیت و اداره شهرستان پیگیری می‌شد تا اینکه در شهریور ۱۳۵۸ بنده و شهید مهدیان‌پور از طرف انصاری‌راد، ماموریت تشکیل سپاه (که از مرکز ابلاغ شده بود)، به عهده گرفتیم و کمیته را با موفقیت به سپاه تبدیل کردیم.»

طبق نوشته روشنک، آن زمان آقای انصاری‌راد؛ فرمانده، شیخ علی شوشتری؛ قائم مقام و فرمانده عملیات و محمدحسین روشنک؛

مسئولیت اداری، پرسنلی، مالی و بسیج را به عهده داشته‌اند، آن گونه که دوستان قدیم وی یاد می‌کنند، روشنک تصمیم نداشته به عنوان شغل در سپاه بماند و قرار بوده پس از شکل گیری سپاه، کارهای شخصی خود را پیگیری کند اما این امر به دلیل درگیری‌های داخلی و ناامنی در بعضی مناطق کشور، ممکن نمی‌شود.

 روشنک خود در جایی اشاره می‌کند: «شهید نورعلی شوشتری که شیخ علی معرفی کرده بوده، پذیرش و به عضویت سپاه درآوردم (که خود خاطره جالبی دارد) و چون نورعلی جوانی توانمند و انقلابی بود، همزمان عضو شورای فرماندهی شده و فرماندهی عملیات سپاه نیشابور نیز به وی محول شد». نورعلی به‌عنوان فرمانده عملیات در تمام درگیری‌ها از جمله جنوب خراسان بزرگ، ترکمنستان و کردستان فعال و موفق بود و چون نورعلی، جذب و آموزش نیروی وظیفه پاسدار و بسیجی بیشتر را که در توان روشنک بوده را خواستار بوده است، جدا شدن محمدحسین از سپاه ممکن نشده است.

با تحمیل جنگ توسط صدام، دیگر امکان خارج شدن نیروهای انقلابی از سپاه از بین می‌رود، به همین دلیل روشنک در دوران هشت ساله دفاع مقدس به عنوان مسئول بسیج نیشابور، استان خراسان بزرگ و شرق کشور و قرارگاه عملیاتی نصر ادامه فعالیت می‌دهد و مسئولیت بسیج خراسان بزرگ و شرق کشور، دبیری ستاد پشتیبانی جنگ و معاون جنگ استانداری وقت، در جبهه و پشت جبهه به وی محول می‌شود، با پایان جنگ، روشنک افتخار ادامه پوشیدن لباس رسمی سپاه را از خود می‌گیرد و به حوزه‌های سازندگی رو می‌آورد که بازسازی واحد‌های اتکا در شرق کشور، همکاری در ساخت راه آهن مشهد سرخس، خط دوم راه آهن مشهد تهران، سیلوی گندم روباز مشهد،  فرودگاه سرخس و پس از آن با تاسیس شرکت ساختمانی بتن و ماشین قدس رضوی، برای ساخت صحن جامع رضوی و پارکنیگ‌ها را به نتیجه رسانده و بسیاری فعالیت‌های دیگر در کارنامه خود ثبت می‌کند، البته محمد حسین روشنک در تمام این دوران همزمان فعالیت‌های اقتصادی شخصی خود را در مرغداری و طراحی نقشه قالی و بخش کمی در تجارت ادامه می‌دهد، با اتمام ساخت صحن جامع رضوی و ورودی باب الجواد، همکاری با آستان قدس را متوقف می‌کند و به صورت کامل به فعالیت‌های شخصی خود ادامه می‌دهد که تاسیس و اداره مجتمع کشاورزی، دام پروری و مرغداری ایمان روشن و دشت ایمان مهر (همان مرغداری تاسیس شده در سال ۱۳۵۲ همچنان به خوبی فعال است) روشنک که روحیه تشکل گرایی را از ابتدا با خود داشته است، در همان دوران انقلاب، انجمن اسلامی مرغداران نیشابور را تاسیس می‌کند که جمعی مرغدار از جمله برادر بزرگ وی، حاج علی اصغر در آن فعال بوده‌اند.

روشنک تاسیس شرکت‌های الماس‌سازه روشن، مینا رز رضوان، انبوه‌سازان حریم حرم را در کارنامه دارد که خود در آن‌ها عضو و یا رئیس هیئت مدیره بوده و هستند. وی همچنین در حوزه فعالیت‌های اجتماعی نیز فعالیت زیادی انجام داده که از آن جمله می‌توان کمک به تاسیس شرکت سپاد، اقدام به تاسیس موسسه‌های بتن ماشین قدس رضوی، احیای صنایع خراسان، امید یادگاران، مجموعه ساخت مساجد بین راهی و مسجدسازی، قرارگاه سازندگی نصر و… اشاره کرد.

گزیده کوچکی از فعالیت‌های محمدحسین روشنک  که بیشتر مربوط به دوران مبارزات انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و اقتصاد و سازندگی بوده است را جمع‌آوری کرده‌ایم که در ادامه تقدیم می‌شود.

فعالیت تشکلی، اجتماعی و سیاسی روشنک در حال حاضر موارد زیر است:

عضو هیئت‌امنا و رئیس هیئت‌مدیره بنیاد زائر خراسان

رئیس مجمع خیرین توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی خراسان رضوی

رئیس کانون کارآفرینان استان خراسان رضوی

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و استان خراسان رضوی و رئیس کمیسیون تجارت

رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه‌های صادرکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای استان خراسان رضوی

رئیس اتاق مشترک ایران و تاجیکستان

محمد حسین روشنک دارای افتخارات زیادی در طول دوران فعالیت‌های شخصی و اجتماعی بوده که از جمله این افتخارات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

مدیر نمونه بسیج کل کشور

دبیر نمونه ستاد پشتیبانی جنگ کل کشور

مدیر نمونه وزارت دفاع در کل کشور

مدیر نمونه در توسعه مجموعه حرم مطهر امام رضا (ع)

چهره ماندگار کار و تولید مادام العمر

مرغدار نمونه کشوری و استانی در چندین دوره

صادرکنندۀ نمونۀ کشوری و استانی در چندین دوره

کارآفرین برتر و نمونه در چند دوره

بنیان‌گذار برندهای بین‌المللی «روشن» و «خزر روشن»

اولین برند ساز برتر در کشور

دارنده مدال افتخار برندسازی نمونه کشوری

اولین تولید کننده تولید بدون کارخانه در کشور

صاحب ایده‌های  «برند، برندسازی و تولید بدون کارخانه»، در کشور که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و سازمان توسعه تجارت ثبت شده است.

 

از تألیفات محمدحسین روشنک می‌توان به این کتاب‌ها اشاره کرد:

رنج‌نامه؛ (مناظره خودرو و تخم‌مرغ۱۳۸۷) طنز اقتصادی

اولین کتاب با عنوان اقتصاد مقاومتی در کشور، سال۱۳۹۰

سایه سفری به‌سوی عشق، سال۱۳۹۱

کارنامه کرونایی استان خراسان رضوی ۱۳۹۹

از روشنک بیش از هزار مقاله، یادداشت و مصاحبه در حوزه‌های مختلف در رسانه‌های کشوری و استانی منتشر شده است.

روشنک که خود را از مریدان امام خمینی رحمت الله علیه و مقام معظم رهبری می‌داند، از همان ابتدا مشی سیاسی معتدل داشته و دارد و همواره خود را از طرفداران سردار سازندگی، مرحوم آیت الله اکبر‌هاشمی رفسنجانی و مرحوم آیت الله واعظ طبسی و شاگرد کوچک سردار شهید نورعلی شوشتری و دلباخته حاج قاسم معرفی می‌کند، وی از سال‌ها قبل، جبهه‌ای تحت عنوان «مشهد برای همه» در خراسان رضوی ایجاد کرده است که با رویکرد توسعه رفتار‌های اعتدالی و سازندگی در استان فعالیت دارد، او نوشتن چندین کتاب از جمله خاطرات دوران دفاع مقدس، دستکاری در ساختارها، نیازهای توسعه صادرات غیرنفتی کشور، تولید بدون کارخانه، خاطرات ساخت راه‌آهن مشهد سرخس، صحن جامع رضوی، بازسازی پیرامون حرم مطهر، کرونا و انسان‌ها و خاطرات سال۱۳۹۸ را آماده چاپ دارد، در گفت‌وگویی که پیش از تکمیل این کتاب با این خادم حرم مطهر امام رضا (ع) داشتیم اذعان داشت که تکمیل گذرگاه و نظر گاه عاشقی موسوم به آیت الله طبسی و میدان شهید شوشتری را در دست اقدام دارد و امیدوار است زنده باشد.

و تکمیل طرح بازسازی پیرامون حرم امام مهربانی‌ها، به خصوص بلوار شهید شوشتری و بیش از ده گذرگاه عاشقی به سمت حرم مطهر را شاهد باشد. طرح‌هایی که مورد تایید حضرت آیت الله علم الهدی، نماینده محترم ولی فقیه در استان و همچنین آیت الله مروی، تولیت محترم آستان قدس رضوی و همه مسئولین و مردم استان است.

روشنک همیشه در گفته‌ها و نوشته‌ها، توفیقات خود را مدیون همسر مهربانش، سرکار خانم حاج فاطمه حاج بابایی که از پدر و مادری یزدی متولد شده، اعلام می‌‌کند و می‌گوید: «دلسوز ترین و مهربان ترین و صبورترین و کم خرج‌ترین همسر دنیا را دارم که با وجود تمکن مالی، زندگی را معتدل و کم هزینه و سنتی اداره و از کارهای خیر و فعالیت‌های اجتماعی بنده، بسیار استقبال کرده و یک دنیا خوشحال می‌شود؛همچنین در تک تک روزهای این ۴۸ سال زندگی مشترک، آرامش میان ما حاکم بوده و هست.»

تاریخ زندگی، خدمات و موفقیت‌های محمد حسین روشنک به نوشتن چند جلد کتاب نیاز دارد که در این یادداشت به گوشه‌های کمی از آن اشاره کردیم.