در دومین نشست کمیسیون «برند و تولید بدون کارخانه» اتاق بازرگانی مشهد تشریح شد؛
چگونگی اخذ مجوز تولید بدون کارخانه و نکات مهم آن
محمدحسین روشنک، رئیس کانون کارآفرینان خراسان رضوی: حمایت تعرفه ای و در اصلاح «کوپنی شدن» برخی کالاها باعث از بین رفتن برندها میشود با وجود اینکه شاید برای ما علنی نباشد؛ اما متاسفانه بخش قابل توجهی از اقتصاد ما کوپنی است.
در کالاهای کوپنی دیگر رقابت وجود ندارد زیرا سهمیهای هستند و قرار نیست با بازارهای دنیا رقابت داشته باشد و همه مسائل مرتبط با آن در کشور تعیین تکلیف میشود. خودروسازی در ایران مثالی بارز در این حیطه است.
در سالهــــای قبل حتی فعالان اقتصادی هم ضرورت برند را حس نمیکردند؛ اما به تازگی توجه فعالان اقتصادی بیشتر به این مقوله جلب شده است و از سویی، آموزشها و سمینارهای تخصصی در این زمینه برگزار میشود؛ نمونه آن، سمینار آموزشی برندسازی تخصصی در حوزه زعفران بود که در روزهای اخیر در محل اتاق بازرگانی مشهد و با حضور نمایندگان سازمان جهانی مالکیت فکری برگزار شد.
تولید بدون کارخانه جز کسب و کارهای نوین است و در دنیا تولید بدون کارخانه بالاترین موتور محرکه اقتصادی معرفی شده است.
بسیاری از برندهای مطرح الکترونیک در دنیا در قسمت بزرگی از تولیدات خود، فاقد کارخانه هستند و از ظرفیت دیگر کارخانهها استفاده میکنند.
22 شهریور 1402