logoooo

تولید بدون کارخانه

#یادداشت

بیمهری وزارت صنعت به طرح «تولید بدون کارخانه»

چند روزی است که قلم می‌خواهد از ایده‌ای که سال‌ها قبل تحت عنوان «تولید بدون کارخانه» در جامعه اقتصادی مطرح کردم و سرنوشت آن بنویسد اما سرخوردگی و دلشکستگی از کم توجهی وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و بعضی از معاونان و مشاوران ایشان که نشانه عدم درک آن‌ها از نقشی که این طرح می‌تواند در حوزه تولید تجارت داشته باشد باعث شده بود یارای همراهی با قلم را از من بگیرد.

اما برگزاری جلسه کمیته ماده 76 به خواست انجمن مدیران در خصوص پیگیری اجرای ایده و طرح تولید بدون کارخانه که سال‌ها قبل توسط اینجانب مطرح و در آن زمان مورد تایید جامعه اقتصادی بخش تولید و تجارت خصوصی و دولتی استان قرار گرفت و در سفر استانی هیأت دولت به خراسان رضوی به عنوان یکی از مصوبات سفر تایید و مقرر شد اولین پروانه تولید بدون کارخانه برای شرکت ایمان تجارت روشن که از سالها قبل اجرای طرح را با تولید کالای صادراتی با برند خزر در قالب بدون کارخانه شروع کرده بود صادر شود از یک طرف و پیگیری خوب خبرنگار محترم روزنامه دنیای اقتصاد از طرف دیگر باعث شد نوشتن ممکن شود.

پس از سالها پرونده تولید بدون کارخانه، درخواستی برگرفته از یک ایده توسط سازمانهای مسئول در استان خراسان تکمیل و به وزارت صنعت و معدن و تجارت برای تایید و ابلاغ آیین‏نامههای مربوط ارسال شد که در وزارتخانه نیز کامل و قرار بود در روزهای پایانی دولت دهم اولین پروانه تولید بدون کارخانه صادر شود؛ البته پس از مطرح شدن این ایده تعداد قابل توجهی درخواست از جای جای ایران اسلامی نیز به وزارتخانه ارائه شده بود و قرار بود به تدریج و بر اساس آیین‏نامهای که همان زمان تدوین شده بود، پروانه تولید صادر شود.

با تغییر دولت و شروع کار جناب آقای نعمتزاده در وزارت صنعت، معدن و تجارت صدور پروانه متوقف شد تا آیین‌نامه و دستورالعملها کامل شود اما از آن زمان با وجود پیگیری مداوم اینجانب به عنوان مطرحکننده ایده و متقاضی دریافت پروانه تولید بدون کارخانه «برندینگ» تکمیل آییننامه ادامه دارد تا قدرت و سرعت مدیریت اقتصادی کشور در تصمیمگیری نمایان شود.

طرح تولید بدون کارخانه «برندینگ» چه زمانی و چرا مطرح شد؟

آیا این ایده برای اولین بار در دنیا مطرح و برای صاحبان برند‌های معروف ناشناخته بوده است؟

یا اینکه از ده‌ها سال قبل ظرفیت خالی کارخانجات موجود دنیای صنعتی پیشرفته با تولید بدون کارخانه پر شده و هر روز گسترش پیدا کرده و میکند؟ بله برندهای معروف دنیا که در بازار ایران نیز جایگاه ویژه دارند از ده‌ها سال قبل بر اساس تولید بدون کارخانه پایه‌ریزی شده است.

در ایران که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به سوی صنعتی شدن گام بر می‌داشت، به دلیل سهمیهای و کوپنی بودن کالاهای تولیدی و نبود صادرات و برند نیازی به این حوزه از فعالیت اقتصادی احساس نشده بود.

لیکن با پایان تجارت کوپنی و شروع صادرات جای خالی برند و تولید بدون کارخانه در کشور برای کسانی که در تجارت خارجی به ویژه صادرات به خوبی احساس شد.

همین احساس نیاز بود که اولین بار موضوع برند به ویژه برند صادراتی و ایجاد واحد و نشریه برند را در اتحادیه صادرکنندگان خراسان مطرح و راه‌اندازی کردیم و برای تکمیل و پشتیبانی از برند طرح تولید بدون کارخانه «برندینگ» به گونه بومی‌سازی شده ارائه شد.

ایده تولید بدون کارخانه چه می‌گوید و چرا مطرح شده است؛ اولین هدف این طرح جلوگیری از گسترش بی‌رویه سرمایه‌گذاری‌های تکراری ثابت برای ایجاد صنایعی که قبلا ایجاد شده و درصد کمی از ظرفیت آن‌ها استفاده می‌شود، بوده است تا از سرمایه‌های به زمین چسبیده به خوبی بهرهبرداری شود و سرمایههای تجارت را در حوزه تولید فعال کند؛ این طرح می‌گوید چرا باید با وجود دهها کارخانه استحصال و تسویه روغن نباتی که با درصد کمی ظرفیت فعال هستند، یک صاحب برند برای ایجاد کارخانه جدید وارد میدان شود؟ چرا نباید صاحب برند و تاجر فعال در حوزه روغن نباتی از سرمایهگذاریهای به زمین چسبیده موجود با یک قرارداد با صاحبان آن صنایع نتواند از توان خالی برای تولید کالای مورد نیاز بازار و برند خود بهره‌برداری کند؟ آیا اجرای این ایده از گسترش سرمایهگذاریهای ثابت کم بهره خودداری و جلوگیری نمی‌کند.

آیا اجرای این طرح باعث نمیشود بازرگانان صاحب سرمایه و برند، کالایی تولید کنند که بازار فروش داخلی و خارجی آن را در اختیار داشته و از کیفیت و قیمت کالای با برند خود حمایت کنند؟

یقینا کمترین حاصل اجرای طرح تولید بدون کارخانه:

– جلوگیری از ایجاد انگیزه سرمایهگذاریهای ‌ثابت تکراری برای صنایعی که دارای ظرفیت خالی هستند

– ورود سرمایههای جاری تجاری به بخش تولید ایجاد شده

– حمایت از ایجاد و گسترش برند تجاری داخلی و صادراتی

– حمایت و مراقبت از کیفیت و قیمت رقابتپذیری کالاهای تولیدی قابل عرضه در بازار داخل و صادرات خواهد بود

اینکه با وجود نتایج واضح و غیر قابل انکار توسعهای قابل پیشبینی این طرح، چرا صدور پروانه تولید بدون کارخانه در دوران وزارت جناب آقای نعمتزاده با کندی و بی‏تفاوتی مواجه شده قابل تأمل است؛ استادی با تجربه از فعالان اقتصادی می‌گفت شاید چون ایده در خراسان و توسط یک فعال بخش خصوصی پیشنهاد شده و از پشتیبانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان به ویژه سرکار خانم علیرضایی برخوردار بوده از طرف مرکزنشینان دولتی با کم‌مهری مواجه شده است.

 

 

#تولید_بدون_کارخانه #برند #ساختارها #صادرات #تشکل‌ها #دولت #سیاست #تولید #اشتغال #سرمایه #قیمت_تمام_شده

 

http://easteconomy.ir/news/displayNews/?id=1736&title=%D8%A8%DB%8C%E2%80%8E%D9%85%D9%87%D8%B1%DB%8C%20%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%AA%20%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%20%D8%A8%D9%87%20%D8%B7%D8%B1%D8%AD%20%C2%AB%D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF%20%D8%A8%D8%AF%D9%88%D9%86%20%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87%C2%BB

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}