بالا بودن قیمت تمام شده کالا اصلیترین مانع صادرات
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به مشکلات حوزه صادرات تصریح کرد: بالا بودن قیمت تمام شده کالا اصلیترین مانع صادرات است.
محمدحسین روشنک در گفتوگو با ایسنا- منطقه خراسان، با اشاره به کاهش میزان صادرات با وجود گشایشهای بینالمللی اظهار کرد: صادرات یک معلول از تولید است و زمانی مطرح میشود که تولید کالاهای با کیفیت و قابل رقابت با رقبای خارجی داشته باشیم. آن زمان است که میتوان وارد موضوع صادرات شد. تا زمانی که کیفیت و قدرت رقابتپذیری در کالاها نباشد، صادرات صورت نمیگیرد.
وی ادامه داد: در سالهای گذشته به دلایل مختلفی که ریشه اصلی آنها همان تحریم بود، نتوانستیم کالایی تولید کنیم که از نظر کیفیت و قیمت با تولیدکنندگان کشورهای دیگر رقابت کند. اصلیترین دلیل کاهش صادرات به مشکل ما در تولید بازمیگردد. وقتی که در تولید با مشکلی مواجه میشویم و قیمت تمام شده تولید ما نسبت به کشورهای دیگر بالاتر است، حتی اگر تولید با کیفیتی داشته باشیم، باز هم قادر به رقابت با رقبا نیستیم.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی عنوان کرد: دولت در سالهای اخیر تلاش خود را کرده اما ما 15 سال تحریم بودهایم که این امر سبب بالا رقتن قیمت تمام شده کالاها شده است.
روشنک افزود: دلیل دیگر کاهش صادرات رفتارهایی است که هر سازمانی به نوعی به خودش اجازه میدهد که از تولید و بنگاههای اقتصادی تحت عناوین مختلفی از جمله آزمایشگاهها، مالیات و ارزشافزوده پول بگیرد. این مبالغ دریافتی خودبهخود بر قیمت تمام شده تاثیر میگذارد.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال مواد اولیه بسیاری از کالاهایی که قصد تولید و صادرات آن را داریم، عمدتا از خارج وارد میشود. وقتی مواد اولیه از خارج وارد میشود، دولت برای ما عوارض، ارزش افزوده و مالیات قرار میدهد و شرکتهای خدماتی و همچنین نرخ حاملهای انرژی مانند آب، برق، گاز و حمل و نقل باعث افزایش قیمت و بالا رفتن قیمت تمام شده تولیدات ما خواهد شد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی با اشاره به قابلیت رقابتپذیری کالاهای ایرانی با محصولات خارجی تصریح کرد: این سخن اشتباه است. زمانی که میخواهیم کیفیت کالا را افزایش دهیم، به دلیل اینکه قیمت تمام شده آن بیش از حد افزایش مییابد، این افزایش کیفیت عملا صورت نمیگیرد.
روشنک اضافه کرد: اگر میتوانستیم دلایل افزایش هزینه تمام شده کالا را در داخل کشور شناسایی کنیم و آن را از بین ببریم، قطعا تولیدات ما در بسیاری از موارد قابلیت رقابت با تولیدات کشورهای خارجی را پیدا میکند و از نظر کیفیت به آنها میرسیم.
وی با اشاره به مستهلک شدن تکنولوژی در کشور گفت: این هم جزو عواملی است که باعث کاهش کیفیت رقابتپذیری در بازارهای بینالمللی بوده است. ما زمانی میتوانیم به رقابت بپردازیم که از تکنولوژی برخوردار باشیم. در این سالها نتوانستیم ماشینآلات و تکنولوژیهای برتر را وارد کشور کنیم. در چند سال قبل به کشورهای آسیای میانه و افغانستان گوجهفرنگی، ماکارانی، نوشابههای گازدار و کالاهای دیگر صادر میشد اما امروز این کشورها این نیاز را احساس نمیکنند.
روشنک با بیان اینکه در ظاهر گفته میشود از صادرات حمایت شده و بستههای حمایتی از آن در نظر گرفته میشود در حالی که در عمل این اتفاقات صورت نگرفته است، اظهار کرد: برخی بانکها برای صادرات طراحی شدهاند اما در تجارت با دید کاسبانه به آن نگاه میکنند و خود را یک بنگاه اقتصادی میدانند. این بنگاه در رقابت با بنگاههای اقتصادی دیگر خود را ملزم نمیداند که به توسعه صادرات بپردازد.
وی با بیان اینکه بسیاری از بانکها به عنوان یک بنگاه اقتصادی منافع خود را دنبال میکنند، تصریح کرد: در حال حاضر این وضعیت کمی بهبود یافته است. بانکها از صادرکننده سود زیادی میگیرند. با این وضعیت این سوال پیش میآید، سود صادرات چند درصد است که بتواند این بهرههای بانکی را پوشش دهد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی افزود: این مشکلات یک باره به وجود نیامده است. زمانی که تحریمها در دوره قبل فشار بیشتری وارد کرد، صادرات اقلام زیادی از کالاها ممنوع شد و اجازه صادرات لغو شد. بسیاری از برندهایی که در بازارهای خارج راهاندازی شده بود، در فرآیند ممنوعیت از بازار خارج و خسارت بسیار زیادی به صادرکنندگان وارد شد. متاسفانه از سوی دولت هم هیچ حمایتی صورت نگرفت.
روشنک ادامه داد: در دولت گذشته قرار شد این خسارات به نوعی جبران شود اما دولت جدید که روی کار آمد به عنوان نمونه اهدای جایزه صادراتی را نپذیرفت.، جوایز صادراتی یکی از مطالبات صادرکنندگان بود که جلوی آن گرفته شد. امروز است که اثر برخوردها و رفتارهای غلط دولت قبل و دولت فعلی در حوزه صادرات و تجارت مشخص میشود.
وی با بیان اینکه ما باید واحدهای تولیدی صادراتمحور را تقویت میکردیم، تاکید کرد: این اتفاق رخ نداد. باید از حوزه تولید بدون کارخانه باید به سمت تولید با برند حرکت کنیم. آن زمان قیمت تمام شده پایین میآمد و صادرکننده هم با قیمت مناسبتری میتوانست کالا را صادر کند. در این دوره از تقویت تولید با برند یا همان تولید مشارکتی بین بازرگان و صادرکننده با یک کارخانهدار از بین رفت. همه این مسایل موجب افزایش قیمت تمام شده کالا شد و امکان رقابت را از ما گرفت.
#قیمت_تمام_شده #دیپلماسی #صادرات #تحریم #بانک #تولید_بدون_کارخانه #تولید #مواد_اولیه 3تعرفه