logoooo

اقتصاد مقاومتی

ديروز دفاع مقدس، امروز جهاد اقتصادي و توليد ملي / حمايت عملي از توليد ملي و كار و سرمايه ايراني با استفاده از منابع حاصل از تعرفه

 

سال گذشته با همراهي قلم نوشتن يادداشتهاي ديروز دفاع مقدس، امروز جهاد اقتصادي را با تيتري تحت عنوان « از نامگذاري سال جهاد اقتصادي خوشحال نشدم » ، آغاز كرديم و در چهارده يادداشت كوشش نموديم دلايل عدم خوشحالي كه ريشه در اعتراض به كم توجهي مخاطبان اصلي بخصوص مديران و فعالان اقتصادي به نامگذاري سالهاي قبل داشت بيان كنيم . كه بنظر مي رسد به ســهم اندكي كه براي خودمان قائل بوده و هستيم موفــق نيز بوده ايم .

 در سال جهاداقتصادي نيز مخاطبان اصلي كه همان فعالان و مديران اقتصادي كشور بودند آنگونه كه مي بايست براي تحقق جهاداقتصادي انجام وظيفه نكردند، كه دلايل آن در يادداشتهاي قبل توسط قلم اعلام گرديده و من نيز آمادگي دارم به نمايندگي از قلم با هر فرد و تشكل كه خــلاف نظر قلم نظري داشته باشد مناظره كرده و اثبات كنم آنان كه مي بايست و می‌توانستند در جهت تحقق نام گذاري سالهاي گذشته كوشش كنند، بصورت كامل انجام وظيفه نكردند ليكن خوشبختانه مردم همانگونه كه با حضور خود در دفاع مقدس گل كاشتند و پيروزي را براي كشور به ارمغان آوردند سال گذشته نيز در جهت تحقق سال جهاد اقتصادي و اجراي اهداف مقام معظم رهبري بصورت كامل انجام وظيفه كردند كه اوج آن مشاركت وسيع و دشمن شکن در انتخابات مجلس شوراي اسلامي بود مردم حساب نظام را از مشكلات اقتصادي و بيكاريها و مديريتهاي غيرصحيح اقتصادي جدا كردند. تا جهاد اقتصادي كرده باشند قلم در يك نتيجه گيري كلي ضمن قبول انجام كارهاي خوب و بزرگ مردم را پيروز و مديران و فعالان اقتصادي را تجديدي سال جهاد اقتصادي معرفي كرد و اعلام نمود. متاسفانه امسال نيز مشاهده نمي شودآنگونه كه بايد براي تحقق سال (توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني) اقدام عملي و خارج از شعارهاي معمول ، انجام شود. با اين وجود قلم پيشنهاد نمود يادداشت‌ها را به احترام مردم كه پيام‌هاي مقام معظم رهبري را عاشقانه و با جان و دل اجرا نموده و مي نمايند و در سال جاري نيز با عدم خريد كالاي ساخت خارج و خريد توليدات داخلي پيروز سال خواهند بود. تحت عنوان « ديروز دفاع مقدس، امروز جهاد اقتصادي در جهت توليد ملي و كار و سرمايه ايراني » با هدف استفاده از تجارب دوران دفاع مقدس ادامه دهيم. پيشنهاد قلم را قبول كردم و با عدول از تصميم ننوشتن در اين موارد همكاري و همراهي با قلم را پذيرفتم و قرار گذاشتيم در يادداشتها مشكلات توليد و كار و كارگري و سرمايه گذاري داخلي را مطرح و همانگونه كه ذكر شد با بهره گيري از تجارب دوران دفاع مقدس راه حلهاي مورد نظرمان را بيان كنيم . به اميد اينكه مفيد واقع شود به قلم پيشنهاد كردم در اولين يادداشت اشاره اي به موضوع مهم حمايت از توليد داخلي با برقراري تعرفه براي كالاهاي وارداتي داشته باشيم و عنوان يادداشت اول را حمايت عملي از ( توليدملی و کار و سـرمايه ایرانی) انتخاب كنيم .

 او پذيرفت و نوشت چند شب قبل معاون وزيرمحترم صنعت، معدن و تجارت اعلام نمود ايران در بين همه كشورهاي جهان بالاترين درصد تعرفه را براي واردات كالا بمنظور حمايت از توليد داخلي دارد و از قول همان معاون محترم در روزنامه‌هاي چهارشنبه 16/01/1391 پيش بيني تعيين تعرفه120درصدي و افزايش تعرفه‌ها براي حمايت از توليد ملي و توليدكنندگان داخلي با لحني افتخارآميز مطرح شده بود. به قلم گفتم آنچه نوشتي نقل يك خبر خوب بودكه واقعيت نيز دارد. هيچ كشوري براي واردات خودرو 100% بلكه با يك محاسبه دقيق130% تعرفه نداشته و نخواهد داشت. لذا معاونت محترم وزير سخن جديدي نگفته است. همه مي دانند ايران بالاترين حمايت تعرفه اي را از توليد داخلي دارد.از او پرسيدم كجاي اين خبر مهم بود و اشكال داشت! كه به آن اشاره كردي شایدمیخواهید از تولیدکنندگان داخلی بخواهی به جهت افزایش تعرفه‌ها سپاسگزار مدیران اقتصادی باشند قلم با عجله نوشت سپاسگزاری لازم نیست همان حمايت از توليد ملي با برقراري تعرفه اشكال است. تعجب كردم! پرسيدم آنچه نوشتي شوخي است؟ قلم نوشت شوخي نيست بلكه خيلي هم جدي می‌نویسم . از قلم توضيح بيشتري خواستم كه نوشت اگر دقت كنيد دولت حجم قابل توجهي درآمد از محل تعرفه به بهانه حمايت از توليد ملي كسب مي كند بدون اينكه حتي يك درصد آنرا به حمايت مستقیم و یا غیر مستقیم از توليد ملي اختصاص دهد، آيا غير از اين است؟ آيا اينگونه برقراري تعرفه حمایت از تولید است.

او اضافه كرد از نظر من اينگونه دريافت تعرفه كه عوايد آن به حمايت از توليد داخلی اختصاص داده نشود مقابله با توليد ملی است. به تعجبم اضافه شد و توضيح بيشتر خواستم. قلم نوشت دولت با دريافت تعرفه از كالاهاي وارداتي باعث افزايش قيمت تمام شده كالاها براي مصرف كننده كه همان توليدكنندگان (كارگران، كارمندان و مديران) بلكه همه مردم كشور هستند میشود و در نتيجه هزينه توليد كالا در داخل كشور افزايش مي یابد.

مثلا اين موضوع سبب مي شود حقوق كارگران کفاف هزينه‌هاي زندگيشان را نكند و درخواست حقوق اضافي از كارفرما داشته باشند که اضافه شدن حقوق قيمت تمام شده توليد داخلي را در مقابل توليد خارجي افزايش مي دهد به تعبير ديگر آنچه را دولت بعنوان تعرفه دريافت مي كند در هزينه توليد داخل سرشكن مي شود بخصوص وقتي كه به بهانه حمايت از توليدات داخلي از مواد اوليه و ماشین آلات تولید تعرفه دريافت مي شود. قلم نوشت اين بخش كوچكي از تاثير منفي دريافت تعرفه با شيوه كنوني است موارد دیگر از جمله تاثير منفي بسيار شديد اين روش در قيمت تمام شده كالاهايي كه بمنظور صادرات توليد مي شود ، باشد براي يادداشت‌هاي بعدي. به قلم گفتم احسنت به اين دقت و توجه ، درست است رويه فعلي دريافت تعرفه اگر چه در ظاهر امر به نفع توليد ملي مي نمايد . ليكن در نهايت به زيان توليد داخلي مي باشد. تعرفه با شيوه فعلي دريافت پول از مردم كه همان توليدكنندگان هستند و واريز آن به درآمد دولت و افزايش قيمت تمام شده كالاهاي داخلي نسبت به توليدات خارجي و « يك دور باطل تحت عنوان حمايت از توليد ملي است». متاسفانه فعالان بخش خصوصي نيز توجهي به موضوع نداشته بلكه از آن حمايت مي كنند. مثلا هيچكس تاكنون نگفته است چرا بايد قيمت خودرو مديران شركت‌های توليدي در داخل ايران دو و نيم برابر قيمت همان نوع خودرو که توسط مديران شركت‌های توليدي در كشورهاي ديگر استفاده می‌شود , باشد بايد در اين خصوص بيشتر مطالعه كرد و نوشت بخصوص اين سئوال را طرح كرد كه تعرفه گيري با روش فعلي از خودروهاي وارداتي تاكنون چه خاصيتي براي توليد خــودرو شخصي و عمومي در داخل كشور داشتـــه است و پرسيد چرا كاميونهاي افغان و ترك50% كرايه كاميونهاي ايراني را درخواست مي كنند. و سئوال كرد رانندگان كاميون در ايران چه گناهي كرده اند كه بايد به بهانه حمايت از توليد داخلي بيش از دو برابر نسبت به رانندگان افغاني پول براي خريد كاميون پرداخت كنند . این اضافه پرداختی‌ها پس از چند دهه چه تاثیر و نفعی برای پائین آمدن قیمت کامیون تولید داخل داشته است ؟. اما خوب است براي مفيد واقع شدن اين يادداشت، پيشنهاداتي نیز داشته باشيم.

قلم اثر گذاشت پيشنهاد زياد است كه در رأس آن چشم پوشي دولت از درآمد تعرفه‌هاي بالا كه با شعار حمايت از توليد وصول مي شود و اختصاص آن به حمايت عملي از توليد ملي با روش‌هاي مختلف از جمله پرداخت بلاعوض و وامهاي طولاني مدت كم بهره و بدون بهره به توليدكنندگان كالاهايي مشابه با شرايط و مقرراتي كه دولت با كمك بخش خصوصي تدوين خواهند کرد,می باشد با اين اقدام مي توان شرايط كاهش هزينه و افزايش كيفيت و درنهايت قدرت رقابت توليد داخل را افزايش داده و اميدوار شد كه پس از چند سال نياز به برقراري تعرفه كه دريافت پول اضافي از مردم است به بهانه حمايت از توليد ملي نباشد. به قلم گفتم بازهم احسنت.

 پيشنهاد بسيار خوب و عملي براي حمايت فوري از (توليد ملی و كار و سرمايه ایرانی) مطرح كردي بنظر مي رسد مي خواهي پيشنهادات دیگر را در يادداشتهاي بعدي بنويسیم ليكن در اخبار امشب شنيدم رهبر معظم فرمودند دولت و مجلس بايد اقدام عملي براي حمايت از توليد ملی و کار و سرمايه ایرانی انجام دهند. خوب است توجه مجلس محترم شوراي اسلامي كه رسيدگي به بودجه1391 را شروع نموده به موضوع حمايت عملي از توليد و كار و سرمايه ملي با استفاده از تعرفه‌ها جلب كنيم و از نمايندگان محترم مردم بخواهيم ضمن دقت در اين موضوع و اثرات منفي رويه فعلي تعرفه گيري و واريز عوايد حاصل از آن به درآمدهاي دولت بررسي موضوع را به مركز مطالعات مجلس محول نمايند تا اقدام عملي در جهت فرمايشات مقام معظم رهبري درخصوص (توليد ملي وحمايت عملي از كار و سرمايه ايراني) و ايجاد كار براي همه داشته باشند. و از دولت محترم نيز درخواست كنيم با چشم پوشي از درآمد تعرفه‌هاي بيش از 15% و اختصاص مازاد آن به توليد محصولات مشابه در داخل كشور حمايت عملي از توليد ملي انجام دهند.

قلم كه از نوشته‌هايش راضي به نظر مي رسيد با همان رنگ سرخ هميشه نوشت اما متاسفانه چشمم آب نمي خورد كه اقدام عملي در حمايت از توليد وكار و سرمايه ملي صورت گيرد و امسال نيز همانند سالهاي قبل موضوع با شعار و سخنراني خاتمه مي يابدو نام گذاري مظلوم واقع مي شود . به او گفتم خيلي بدبين نباش اميد است اينگونه كه مي نويسي، نباشد. در سال جهاد اقتصادي اگر چه اقدامات در خور توجهي كه انتظار مقام معظم رهبري و نياز كشور بود توسط مخاطبان اصلي صورت نگرفت ليكن كارهاي بزرگ و خوبي انجام شد.

اگر موافق باشي در پايان اين يادداشت پيشنهادي كه در يادداشتهاي قبلي مطرح و خواسته بودیم دولت مردان و فعالان بخش خصوصي اقدامات عملي خود را در سال جهاد اقتصادي تدوين و به اطلاع مردم برسانند. تا مردم خود قضاوت كنند كه اقدامات انجام شده جهادگونه بوده يا انجام وظايف معمول و در شرايط عادي.

قلم از من خواست در يادداشت بعدي اول عملكرد خودمان در سال جهاد اقتصادي را بنويسم و در جلسات پارلمان بخش خصوصي نيز موضوع تدوين عملكرد بخش خصوصي در سال جهاد اقتصادي را پيگيري كنيم تا درسي باشد براي سال (توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني)

خوشبختانه بخش خصوصي با تمام وجود در مقابل حملات اقتصادي استكبار جهاني ايستادگي كرد و با قبول زيانهاي عظيم و تحمل آن همانند دوران دفاع مقدس جهادگونه انجام وظيفه نموده و عملكرد قابل ارائه دارد . امید است مدیران اقتصادی در دولت نیز اقدامات قابل قبولی برای ارائه داشته باشند

 

#ساختارها #اقتصاد_مقاومتی #تولید #کسب_و_کار #تعرفه #خودرو #واردات #قیمت_تمام_شده #سرمایه 3دولت #سیاست

4/2/91

http://www.mccima.com/?id=513

 

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}