logoooo

اقتصاد مقاومتی

جدایی اقتصاد از سیاست

مسال باید بیشتر از سال‌های گذشته به باور برسیم، باوری برای اجرای صحیح اقتصاد مقاومتی که اقدام و عمل درستی را نیز به دنبال داشته باشد.

 این باور باید ملی باشد، چه در میان مردم عادی و چه در نهادهای حکومتی. برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی شاید لازم باشد ستادهای پشتیبانی و دفاع از اقتصاد مقاومتی مانند ستاد پشتیبانی جنگ تشکیل شود تا با اعضای متعهد و موظف در راستای اجرای صحیح این موضوع گام‌های اساسی برداشته شود. صادرات اما مهم‌ترین بخشی است که می‌تواند با اجرای اقتصاد مقاومتی به رشد و شکوفایی برسد چرا که به گفته مسئولان و کارشناسان اقتصادی، پیشران خروج از رکود است.

جدایی اقتصاد از سیاست
رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی می‌گوید: با شرایط کنونی در اقتصاد که به عنوان نمونه قیمت تمام‌شده کالاها در ایران بیش از کالاهایی است که حتی در افغانستان و یا اروپا تولید می‌شود، نمی‌توان به اقتصاد مقاومتی رسید. 
محمدحسین روشنک در گفت‌وگو با صمت می‌افزاید: در نتیجه نخستین کاری که برای رفع این مشکل باید انجام داد این است که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تلاش کنیم قیمت تمام‌شده تولید را کاهش دهیم، همچنین این وزارتخانه باید نظارت بر اجرای قانون انتزاع که در اختیار وزارت جهاد کشاورزی است را هم برعهده بگیرد. در این صورت با کاهش قیمت تمام‌شده، تولید به‌صرفه‌تر خواهد شد و نیاز به واردات کالاهای ساخته شده نیز حس نمی‌شود. از سوی دیگر جلوی قاچاق گرفته می‌شود و بنابراین می‌توانیم صادرات بهتری را هم تجربه کنیم. 
وی تصریح می‌کند: اگر عمل و اقدام اقتصاد مقاومتی را تبدیل به کشمکش‌های سیاسی کردیم، هرگز نمی‌توانیم اقتصاد مقاومتی را یاد بگیریم، باید مسائل سیاسی از مسائل اقتصاد مقاومتی و عمل به اقتصاد مقاومتی جدا شود. 
روشنک با بیان اینکه در گروه‌های سیاسی دو تفکر داریم، ادامه می‌دهد: یکی از این تفکرها این را می‌گوید که تازمانی که ارتباط و اقتصاد ما با دنیا برقرار نشود به اقتصاد مقاومتی نخواهیم رسید، و تفکر دیگر این است که خرید هواپیما از کشورهای دیگر باعث رسیدن به اقتصاد توسعه‌یافته می‌شود، اما گفته می‌شد اگر هواپیما وارد شود اقتصاد مقاومتی از بین می‌رود، این نوع تفکر بسیار غلط است. 
به گفته رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان خراسان رضوی، با تولید داخل و البته کاهش قیمت تمام شده می‌توان نیاز به واردات کالاهای ساخته شده را کم کرد و فقط مواد اولیه، ماشین‌آلات صنعتی، فناوری و کالاهایی که توان تولید در داخل وجود ندارد را وارد کنیم تا اقتصاد کشور را به سطح اقتصاد پیشرفته دنیا برسانیم و آن را مقاوم کنیم. 
وی با تاکید براینکه تولید و تجارت با هم یکی نیست، گفت: صادرات یک تخصص است بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان متولی این حوزه باید نهادهای بازرگانی و صادراتی را تقویت کند و پس از آن با کاهش سودهای بانکی مربوط به صادرات، تاثیر مطلوبی در اقتصاد داشته باشد. 
به گفته روشنک، در این شرایط صادرکننده خودبه‌خود به بازاریاب تولیدات داخلی تبدیل می‌شود، بنابراین هم تولید و هم صادرات سودآور خواهد شد. در این میان دولت نیز باید تلاش کند امنیت ترانزیتی و تسهیل حمل‌ونقل را فراهم کند، به‌عنوان نمونه محموله‌ای قرار است به سختی به کشورهای آسیای میانه صادر شود که واگنی برای حمل آن وجود ندارد و شرایط را سخت‌تر می‌کند.

#صادرات #تولید #اقتصاد_مقاومتی #قاچاق #قیمت_تمام_شده #اقتصاد_مقاومتی #سیاست #واگن #حمل_و_نقل #بانک

https://www.smtnews.ir/trade/trade-states/19050-%D8%B4%DA%A9%D9%88%D9%81%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%B5%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D8%BA%DB%8C%D8%B1%D9%86%D9%81%D8%AA%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%88%D9%85%D8%AA%DB%8C.html

21/1/95 / گسترش صمت

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}