logoooo

نگران نیستیم دل آرامیم  

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران:

نگران نیستیم دل آرامیم

 

از زمان انعقاد قرارداد ژنو، از جمله سوالاتی که در سطح عمومی جامعه مطرح شده، نتایج اقتصادی این توافق بوده‌است. در این میان افرادی هستند که معتقدند این توافق دستاورد چندانی برای کشور نداشته است. از طرفی برخی نیز می‌گویند این توافق باعث تحول شگرفی در اقتصاد کشور شده است. با این حال افراد دیگری با میانه روی ضمن برشمردن پیامدهای مثبت این توافق معتقدند که نباید توسعه‌ی اقتصادی کشور را با مذاکرات هسته‌ای که حال 4 ماه تمدید شده گره زد بلکه باید با تحقق اقتصاد مقاومتی بسترهای کاهش فشارهای غرب بر اقتصاد کشور را فراهم کرده و نگذاریم آن‌ها از اقتصاد به عنوان اهرم فشار بر ایران استفاده کنند.

محمدحسین روشنک، عضوهیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و از چهره‌های ماندگار تولید و رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی معتقد است وضعیت اقتصادی کشوررو به بهبودی است از این رو جای نگرانی وجود دارد به طوری که این مسئله باعث شد تا در طول مصاحبه بارها تاکید کند نه تنها نگران نیست،بلکه دل آرام است.

  • توافق ژنو چه تاثیری بر اقتصاد کشور گذاشت؟

بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم امید زیادی در جامعه و به خصوص فعالان اقتصادی ایجاد شد.این امید در آن زمان به گونه‌ای بود که برخی می‌گفتند نباید توقعات مردم را بالا ببریم به طوری که این انتظار به وجود بیاید که همه مشکلات باید سریع برطرف شود.اما فضا طوری بود که این انتظار به وجود آمده بود که به نتیجه رسیدن مذاکرات باعث بهبود وضعیت اقتصادی کشور می‌شود.با این حال در اواسط مذاکرات مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح و تاکید کردند که باید با پیاده سازی این مسئله بنیان‌های اقتصادی کشور را باید طوری قوی کنیم که اقتصاد کشور از فشارهای غرب محفوظ بماند به عبارتی نباید اقتصاد کشور را معطل مذاکرات گذاشت.

با این حال باید این مسئله را اذعان کرد که فضایی که اقدامات دیپلماسی دولت یازدهم ایجاد کرد باعث شد تا تورم لجام گیسخته کاهش یافته و از طرفی مشکلات بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی افزایش نیابد.

البته در این میان براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری تلاش‌های خوبی از سوی مسئولان و فعالان اقتصادی و تشکل‌های بخش خصوصی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و اداره کشور بدون نگاه به مذاکرات صورت گرفته است.به عبارتی فعالان اقتصادی ضمن حمایت از فعالیت‌های دولت،هیچ گاه به دنبال این نبودند که اقتصاد کشوررا معطل نتایج مذاکرات بگذارند. در این خصوص می‌توان به اهتمام جدی دولت تدبیر و امید در بررسی مشکلات بنگاه‌های اقتصادی،رویکرد کارشناسی به حوزه اقتصاد و تعامل سازنده مسئولان اقتصادی با فعالان بخش خصوصی اشاره کرد.

براین اساس می‌توان گفت مذاکرات ضمن اینکه باعث بهبود فضای اقتصادی کشور شد،از طرفی اقدامات مدبرانه مسئولان اقتصادی و رویکرد کارشناسانه به حوزه اقتصاد باعث شد تا از فرصت به وجود آمده برای کاهش اتکای اقتصاد کشور به مذاکرات استفاده شود.

البته به نظر اجرای سیاست‌ها بی اثر کردن فشارهای اقتصادی هم اکنون توسط دولت یازدهم دنبال می‌شود باید در دولت قبلی اجرا می‌شد که متاسفانه به این مسئله کم توجهی شد. در واقع این انتقاد به دولت دهم همیشه بوده که چرا با وجود درآمد نفتی بالا و علم به زیاده خواهی طرف غربی از قبل اقدامات مناسبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و بی اثر کردن فشارهای غرب وآمریکا بر کشور نکرد.در واقع در دولت دهم باید براساس آموزه‌های اسلامی و قرآنی درصدد بر می‌آمد تا اقتصاد مقاومتی را در کشور محقق کند.

حضرت یوسف با توجه به شرایطی که با آن مواجه بود، با بهره مندی از توانمندی خدادادی برنامه‌ریزی دقیق و کاملی انجام داد تااز شرایط مجود استفاده بهینه کند.

آن حضرت با توجه به شرایطی که پیش بینی میکرد مردم مصر با آن مواجه شوند ، طرح اقتصاد مقاومتی را پیاده کرد و با برنامه‌ریزی دقیق و کامل و مناسبی همه توان و ظرفیت اقتصادی کشور را در خدمت تأمین امنیت اقتصادی و غذایی مردم در شرایط بحرانی قرار داد و منابع مادی و انسانی را برای تأمین آن به‌کار گرفت. این‌گونه بود که توانست با یک برنامه‌ریزی دقیق و مناسب و اجرای یک طرح هفت ساله، که برکت خدادادی خوبی در اختیار داشت.

با این حال به نظر می‌رسد دولت یازدهم به خوبی توانسته است وارد این مسئله شده و با وجود اینکه درآمدهای نفتی کشور مانند دولت قبل نیست با تدبیر و درایت درصدد است تا ضمن پیش بردن مذاکرات بسترهای تحقق اقتصاد مقاومتی و بی اثر کردن فشارهای اقتصادی بر ایران را فراهم آورد.

هم اکنو ن اقدامات دولت باعث شده تا قیمت ارز که در سال‌های اخر دولت دهم مدام در حال نوسان بود ثابت بماند. علاوه بر این دولت با اقدامات مناسب بازار طلا و سکه را که باعث شده بود نقدینگی‌های سرگردان به سوی آن‌ها سرازیر شود،کنترل شده و سرمایه‌ها به سوی بازارهای مولد حرکت کند.

همچنین در حالی که مذاکرات ادامه دارد،دولت تدبیر وامید برنامه خروج از رکود اقتصادی را تدوین و قصد دارد اجرا کند.

در مجموع معتقد هستم مذاکرات ضمن اینکه باعث شد،فضای امیدواری در کشور حاکم شود،دولت نیز از این فرصت برای تحقق اقتصاد مقاومتی استفاده کرد.

  • در حال حاضر که مذاکرات 4ماه تمدید شده چه اقداماتی باید انجام دهیم؟

باید رهنمودهای مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار خود قرار دهیم و بسترهای کاهش اتکای کشور به خارج و بی اثر کردن فشارهای اقتصادی را فراهم کنیم.دولت و بخش خصوصی باید از فرصت استفاده کنند و با فرض اینکه ممکن است مذاکرات در این 4 ماه متوقف و یا تمدید شود،طوری برنامه ریزی کنند که بدون اتکا به مذاکرات بتوانیم کشور را اداره کنیم در واقع نباید اقتصاد کشور را رها و به آینده موکول کنیم.

باید فرض بر این بگذاریم که نتایج مذاکرات با انتظارات ما متفاوت خواهد بود.براین اساس از هم اکنون باید با در نظر گرفتن سناریوهای مختلف طوری برنامه ریزی کنیم که در آن زمان از ایجاد شوک بر اقتصاد کشور جلوگیری شود. البته در این راه با توجه به مشکلات عمیقی که از دولت دهم باقی مانده است با چالش‌های جدی مواجه هستیم که انتظار می‌رود تعامل دولت و بخش خصوصی باعث شود بر این مشکلات فایق بیاییم.

  • به نظر شما طرف غربی در این مدت چه عکس العملی نشان می‌دهد؟

برداشت من این است که غرب و آمریکا راهی ندارند به جز اینکه حقوق حقه مردم ایران را به رسمیت شناخته و از فرصت نرمش قهرمانانه‌ای که مقام معظم رهبری به مسئولان اجرایی کشور و سیاست خارجی ایران داده اند بهره بگیرند و این موضوع را هر چه سریع‌تر به نتیجه برسانند.رهبر انقلاب بارها تاکید کرده اند که ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست بلکه به دنبال استفاده مسالمت آمیز از آن است براین اساس غرب باید از فرصتی که ایران دراختیارشات قرار داده استفاده کند در غیر این صورت بازنده و زیان کننده بی نتیجه ماندن مذاکرات غرب و آمریکا خواهند بود. خوشبختانه درحال حاضر فضای جهانی طوری شده است که کشورهای جهان دیگر حرف آمریکا و متحدانشان را بر علیه ایران و جوسازی‌هایی که در خصوص انرژی هسته‌ای می‌کنند را باور نمی کنند،ازاین رو شاهد هستیم که رئیس جمهور صراحتا می‌گوید که دیوار تحریم‌ها شکسته شده و هیچ چینی بزن زنی نمی تواند آن را دوباره سرهم کند. در چنین فضایی که جو دنیا به نفع ایران اسلامی است غرب مجبور است،حقوق ایران را به رسمیت بشناسد.

مردم و فعالان اقتصادی ما نیز با وجود مشکلات اقتصادی کنونی و فعالیت اکثر واحدهای اقتصادی با زیر ظرفیت موجود باید اگاه باشند که افق آینده روشن بوده و وضعیت اقتصادی کشور رو به بهبود است. از طرفی مخالفان مذاکرات هم باید بدانند که ایران به دنبال استفاده مسالمت آمیز از انرژی هسته‌ای است ازاین رو نگرانی و دلواپسی از مذاکرات ندارد.

در نهایت معتقدم برنده اصلی مذاکرات ایران اسلامی خواهد بود که با دیپلماسی قوی همراه با حفظ حقوق حقه ایران طرف غربی را وادار می‌کند حقوق ایران را به رسمیت بشناسد.

#دیپلماسی #برجام #دولت #اقتصاد_مقاومتی #سرمایه #ارز

http://fara-khabar.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=334:negaran-nistim-del-aramim&catid=2:eghtesad&Itemid=8

1/5/93 / فراخبر

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}