logoooo

به بهانه روز ملی صادرات

به بهانه روز ملی صادرات

نگاهی به بخش صادرات در خراسان رضوی

گفتگو ایرنا با محمد حسین روشنک رئیس کانون کارآفرینان استان

 

رشد صادرات غیرنفتی در دوره‌های مختلف همواره یکی از برنامه‌های راهبردی کشور و به تبع آن خراسان رضوی بوده که اسناد بالادستی نیز بر آن تاکید داشته اند.

برای تقویت صادرات کشور پیش از هر چیز باید توانمندیهای تولیدی را شناسایی کرد و با سرمایه گذاری در بخشهای دارای مزیت و کیفی سازی تولیدات، توان صادراتی را ارتقا بخشید اما صادرات یک کشور به رشد نمی رسد جز آنکه موانع داخلی در عرصه رقابت برداشته شوند.
مزیتهای صادراتی
خراسان رضوی فاقد ذخایر نفتی است و اقتصاد آن بر پایه صنایع معدنی به ویژه فولاد، محصولات کشاورزی به خصوص زعفران، محصولات دامی، صنایع تبدیلی، گیاهان دارویی و صنایع دستی به ویژه فرش بوده و صادرات این استان برپایه همین اقلام شکل گرفته است.
خراسان رضوی با افغانستان و ترکمنستان هم مرز است. کشورهای هدف صادراتی استان به ترتیب افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان و کشورهای آسیای میانه و همچنین امارات، عراق، کشورهای آفریقایی و جنوب شرق آسیا هستند.
این استان پنج گمرک در لطف آباد، سرخس، باجگیران، دوغارون و مشهد و دو بازارچه مرزی در تایباد در مرز افغانستان و باجگیران در مرز ترکمنستان دارد. همچنین در کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب قرار گرفته و مسیر عبور کامیونهای ترانزیتی است.
عمده صادرات کالا از خراسان رضوی به کشورهای هدف از طریق مرز زمینی انجام می‌شود اما در این میان مسیر ریلی به ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه نیز برای صادرات بکار گرفته می‌شود.

 مشکلات صادرات خراسان رضوی از زبان فعالان این عرصه
رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: کاهش نرخ بهره بانکی در سال گذشته تاثیر نامطلوب بر اقتصاد کشور نهاد که امری بی سابقه در اقتصاد کشورهای دنیا بود.
محمد حسین روشنک افزود: با کاهش یکباره نرخ بهره بانکی، ارزش پس اندازهای مردم در بانکها کاهش یافت لذا مردم برای جبران این خسارت به سراغ بازارهای ارز و سکه رفتند و معاملات مردم در این بازارها در اوایل فروردین ماه امسال به اوج خود رسید.
وی اظهار داشت: برنامه صادراتی استان از سال گذشته تدوین شده بود و مسیر پیشرفت خود را طی می‌کرد تا اینکه اتفاقات بازار سکه و ارز و کاهش نرخ بهره بانکی، برنامه صادراتی استان را از مسیر خود خارج کرد و دیگر امکان طی مسیر براساس برنامه تعیین شده برای توسعه صادرات خراسان رضوی میسر نبود.
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی گفت: پس از افزایش نرخ ارز، دولت مبنا را بازگشت ارز حاصل از صادرات به سامانه نیما قرار داد اما در این میان تولیدکنندگان داخلی کالا را با نرخ ارز 4200 تومانی در اختیار صادرکنندگان قرار نمی دادند و صادر کنندگان ناگزیر به دادن ارز به قیمت 4200 تومان به سامانه نیما بودند که در این میان متضرر می‌شدند.
روشنک افزود: اگر در این شرایط مانند گذشته، صادرکنندگان را در تامین ارز آزاد بگذارند و ارز به خود صادرکنندگان واگذار شود، آنها متضرر نمی شوند.
وی اظهار داشت: در 6 ماه نخست امسال صادرات کالا از خراسان رضوی افزایش یافت اما اگر دولت صادرکنندگان را در تامین ارز آزاد می‌گذاشت، در شرایط افزایش نرخ ارز رشد صادرات استان به سه برابر حد معمول می‌رسید.
وی گفت: از سوی دیگر پس از نوسانات نرخ ارز، صادرات برخی کالاها مانند روغن نباتی، گوشت مرغ، رب گوجه فرنگی که سهم عمده ای در سبد صادراتی استان دارند، ممنوع شد که این امر میزان صادرات را کاهش داد.
روشنک افزود: از اسفند ماه امسال خراسان رضوی برای صادرات ریلی خود به کشورهای آسیای میانه دچار کمبود واگن شده است که این کمبود به مسائل بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان بازمی گردد و باعث شده که خراسان رضوی در نوبت دریافت 700 واگن بماند.

#دستکاری_در_ساختارها #صادرات #ارز #بانک #افغانستان #میانه #بانک #حمل_و_نقل #راه‌آهن #واگن

ایرنا : 29/7/97

http://www.irna.ir/fa/News/83073046

 

 

http://karafarinkh.ir/?p=1064

 

 

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}