logoooo

برای فضای مناسب کسب و کار چه کرده ایم؟

برای فضای مناسب کسب و کار چه کرده ایم؟

 

 دیشب خواستم یادداشتی برای یکمین سالگرد صفحه چهار بنویسم، هرچه فکر کردم که این بار از چه موضوعی گله و شکایت کنیم، مطلبی به نظر نرسید که مربوط به فضای مناسب کسب و کار و تولید و تجارت باشد و در 43 شماره صفحه چهار به آن اشاره ای نشده باشد، قلم که حوصله نوشتن نداشت اضافه کرد اینقدر نوشتید و گفتید چه شد؟ چه مشکلی را حل کردید؟ مگر نه اینکه همین دیروز با بخشنامه غیرقانونی یک معاون وزیر بارالتجاره چندین صادر کننده که در صفحه چهار نام سربازان جبهه بیرونی اقتصاد مقاومتی به آنها داده اید روی واگن و کامیون در گمرک بلاتکلیف ماند و زیان میلیاردی روی دستشان گذاشت و سرانجام مشکل با همت و دلسوزی مدیرکل اقتصاد استانداری و رؤسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی بصورت موقت برطرف شد. آیا توانستید راهی برای برخورد با آن معاون وزیر که برای صادرات چای که محصول کشاورزی مازاد کشور است اشکال ایجاد کرد و دریافت خسارت وارده به سربازان اقتصاد مقاومتی پیدا کنید؟

 بیش از پنجاه درصد مرغداری‌های استان تعطیل و بدون بهره برداری مانده، نوشته‌های شما (در صفحه چهار) برای رفع مشکل این صنعت بزرگ روستایی که اگر فعال بود می‌توانست به اشتغال و اقتصاد روستا کمک کندنتیجه ای داشت؟ هر روز بگونه ای چوب لای چرخ صادرات تخم مرغ گذاشتند و باعث شدند بازارهای سنتی این محصول تولید روستا از بین برود. مطبوعات و صفحه چهار فراخبر چه کردند؟

 برابر قانون صادرات از هرگونه عوارض و مالیات معاف است صفحه چهار در چندین شماره به دریافت یک در هزار اعتراض کرد چه شد؟ به کجا رسید؟ فقط کاغذ سیاه و جوهر قلم آیا حاصل دیگری داشت؟

 تبعیض در مدت اعتبار کارت بازرگانی که مجوز تجارت است و تمدید هر ساله آن خسارت فراوانی را به تجار تحمیل کرده از دیگر اعتراضات صفحه چهار بود. آیا این اعتراضات را خواندند که توقع توجه داشته باشید؟

 

 برخورد ناعادلانه دراجرای قوانین از دیگر مطالب صفحه چهار بود، چندبار نوشتید و گفتید چرا قوانینی که به نفع فضای مناسب کسب و کار و سربازان اقتصادی تصویب میشود در اجرا با بی مهری مجریان همراه است؟ مگر ننوشتیم که قوانین را طوری اجرا میکنند که حاصل آن ایجاد زحمت و خسارت برای فضای کسب و کار است؟ این همه گفتند و نوشتید که مجریان در اجرای قانون عدالت را رعایت کنند؟ حاصلش این بود که بخشنامه خلاف قانون معاون وزیر نرسیده از حرکت واگن‌ها و کامیون‌های چای جلوگیری کردند با وجود اینکه قانون صراحت دارد مالیات ارزش افزوده کالاهای صادراتی میبایست فوری عودت داده شود فقط برای روی کاغذ مانده است؟ آیا توانستید به سازمان امور مالیاتی بگوید صادرات کسب درآمد ارزی برای کشور بوده و از مالیات معاف است. خواستید باور داشته باشند ارز حاصل از صادرات خود درآمد دولت است به آنجهت از مالیات معاف شده. بله شما گفتید و نوشتید آیا آنان که باید توجه میکردند نوشته‌های شمارا خواندند؟

 قبل از انتشار صفحه چهار مدعی بودید 14 درصد سود تسهیلات صادراتی دریافتی بانک توسعه صادرات زیاد است و درخواست کاهش آن را داشتید مگر نه اینکه به جای توجه به گفته‌ها و نوشته‌های مطبوعات در خصوص کاهش سود اکنون سود تسهیلات را تا 25 درصد افزایش داده اند، تازه با ایجاد تبعیض باعث اختلاف در فضای کسب و کار و فعالین اقتصادی نیز شده اند، نوشته‌های شما چه کرد؟ چه بسا اگر بیشتر بنویسید تا 30 درصد هم افزایش دهند.

 بارها گفتید و نوشتید چرا بانک توسعه صادرات از تجارت 6درصد سود اضافه دریافت میکند، آیا کوچکترین توجهی به گفته‌ها و نوشته‌های مطبوعات و صفحه چهار شد؟ حتی مسئولین تشکلها در بخش خصوصی هم توجه نکردند.

 حقوق تولید از اجرای طرح تعدیل اقتصادی که متولد نشده مٌرد پرداخت نشد؟ آیا هزاران نوشته مطبوعات و صفجه چهار، کاری از پیش بردند؟ چقدر نوشتید و گفتید این روش اجرای تعدیل اقتصادی و پرداخت یارانه نقدی باعث نابودی اقتصاد میشود که شد. آیا کسی توجه کرد؟

 از بانکها بخصوص تازه به دوران رسیده‌ها بسیار نوشتید همان بانکهایی که مشتریان خوش حساب را جریمه و باعث تشویق بد حسابها شده و تلاطم ارزی و تورم چهل درصد با خلق نقدینگی بی حساب و نابودی تولید و تجارت حاصلبه اصطلاح خصوصی‌هایشان بوده است نوشتید چه شد؟

 

 مگر این روزها شاهد بی ثباتی پولی و فعالیتهای اقتصادی غیر مولد نبوده و نیستم ، همه میدانند علاج مرض بیکاری، کار آفرین پروری است همان‌هایی که شما به زنبور عسل و بنگاه‌های اقتصادی را به کندوی زنبور عسل تشبیه کردید و نوشتید و خواستید به کارآفرینان توجه شود آیا شد؟ آیا فضای مناسب کسب و کار تقویت شد.

 اقتصاد و اشتغال روستایی باعث رونق اقتصاد سالم و جلوگیری از حاشیه نشینی و بعضی از ناهنجاریها و ده‌ها خوبی دیگر میشود، آیا توجهی به نوشته‌های مطبوعات در این موارد شده است؟

 زعفران افتخار خراسان بزرگ است صفحه چهار و دیگر رسانه‌ها هم بارها به آن پرداخته اند اما چه گلی بر سر گل زعفران زدند؟ تازه میگویند صادرکنندگان باید کیلویی پنجاه هزار تومان بدهند تا چراغ تشکلهایشان روشن بماند.

 از برند سازی و تولید بدون کارخانه و مشکل حاکمیت سیاسی بر فضای اقتصادی کشور گفتید و نوشتید به رفتار دوگانه و برخورد حذفی با بخش تجارت و تحت فشار قرار ندادن کارآفرینان توسط مجریان مالیاتی و تامین اجتماعی و بیمه‌های تحمیلی و اجباری بی خاصیت برای صادرات و واردات اشاره کردید، خواستید باگفتن و نوشتن از بایسته‌های اقتصاد مقاومتی نظر مقام معظم رهبری را پیاده کنید، در مواردی هم نیم نگاهی به حمایت از مذاکره کنندگان هسته ای کشور که تاثیر مستقیم بر فضای مناسب کسب و کار داشته و خواهد داشت، انداختید. به دنبال رسیدن به سرانه صادرات یک هزار دلاری در استان بوده و هستید. آرزوی تحقق یکصد میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی برای کشور را مطرح کردید، گفتید و نوشتید باید مدیران بخش صنعت از جنس صنعت و مدیران بخش بازرگانی از جنس تجارت باشند منشور تجارت استان را در سفر هیئت محترم دولت تقدیم کردید به کمبود واگن و انتقال گمرک و بدون برنامه و تفاوت نرخ ارز و عدم پرداخت جوایز صادراتی در مصاحبه‌ها و نوشته‌ها پرداختید و در مواردی حرفها و نوشته‌های تکراری ارائه کردید چه حاصلی داشت؟

 

 متوجه شدم قلم میخواهد با نگاه به نیمه خالی لیوان حاصل چهل و سه موضوع مطرح شده در عمر یک ساله صفحه چهار فراخبر که کرارا در دیگر مطبوعات سراسری و استانی نیز به آن پرداخت شده را کم نتیجه معرفی کند، اعتراض کردم وبا نوشتن آیا می‌دانی اگر مطبوعات و شبکه‌های اجتماعی نمی نوشتند و رسانه‌های دیداری و شنیداری نمی گفتند بسیاری از آنچه امروز یادآور شدی در جامعه مطرح نمی شد که انتظار تحقق صد در صدی آن بوده باشد، دست اندر کاران فراخبر به ویژه آقای فیاض مدیر مسئول محترم و آقای سپاهی سردبیر محترم و دکتر موسوی زاده مدیر صفحه چهار آنچه در توان داشتند را عرضه کردند و با گرفتن مصاحبه برای بسیاری از فعالین اقتصادی و مسئولین تشکل‌های بخش خصوصی و مدیران دلسوز دولتی استان زحمت ایجاد کردند تا اندک کمکی به فضای مناسب کسب و کار کرده باشند. شاید انتظارها برآورده نشده باشد، اما فراخبر و صفحه چهار فضایی بوده و هست که می‌خواهد تولید و تجارت را به عنوان دو بال مکمل یکدیگر مطرح و توسعه صادرات را پیگیری کند.

 قلم که متوجه شده بود از کم تاثیر دانستن یک سال تلاش فراخبر و صفحه چهاردلگیر شده ام اثر گذاشت، خواستم انتظار فضای مناسب کسب و کار را از مطبوعات و فراخبر بالا برده باشم وگرنه انصافا در یک سال گذشته کارگزاران دولت تدبیر و امید در استان تلاش فراوان برای تحقق فضای مناسب کسب و کار و توسعه صادرات داشته و دارند. بسیاری از مشکلات فعالین اقتصادی استان در شورای گفتگو به سرانجام خوبی رسیده است، بخش خصوصی استان توانسته کرسی مدیریت بالاترینتشکل خصوصی کشور را در اختیار بگیرد. با همه مشکلات تحمیلی بر کشور دست اوردهای دولت تدبیر و امید در عمر کوتاهش فراوان بوده.

 قلم با تقدیر از همه فعالین حوزه اقتصاد کشور به ویژه مدیران استانی نوشت، امیدواریم عیدی سالروز پیروزی انقلاب اسلامی امسال تسلیم قدرتهای سلطه گر در مقابل خواسته‌های به حق مردم ایران زمین در مذاکرات هسته ای که یکی از راههای گشایش وسیع فضای مناسب کسب و کار و رونق تولید و تجارت است، باشد. انشاله.

#دستکاری_در_ساختارها #کسب-و_کار #واگن #صادرات #دولت #سیاست #مرغ #روستا #تخم مرغ کارت-بازرگانی 3اتاق #شفافیت #حمل_و_نقل #مالیات #ارز #قانون #بانک #رسانه #فرهنگسازی #کارآفرینی #بیکاری #زعفران #تشکل‎ها #بیمه #واگن #گمرک #تولید #دولت #نشاط

 

 

فراخبر 8/11/1393

http://fara-khabar.ir/index.php?option=com_content&view=article&id=1444:1393-11-12-00-15-15&catid=2:eghtesad&Itemid=8

{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.singularReviewCountLabel }}
{{ reviewsTotal }}{{ options.labels.pluralReviewCountLabel }}
{{ options.labels.newReviewButton }}
{{ userData.canReview.message }}