image_pdfساخت پی دی اف مطالبimage_printچاپ مطالب

بسمه تعالی

عمر ها تمام شدنی است اما دنیا پابرجا خواهد بود.

 

عمر مجلس دهم با تمام توفیقات و ناموفقیت ها به پایان رسیده و مجلس یازدهم در حال متولد شدن است

 

از مجلس دهم تصویب حجم قابل توجهی قوانین تصویب شده به جا ماند که البته بسیار کمی از این مصوبات و قوانین مجالس شورای ملی قدیم و شواری اسلامی محصول انقلاب که اگر دولت ها خواسته اند ناقص و یا کامل درمسیر اجرا قرار گرفته و بسیاری نیز

در قفسه ها بایگانی و چنانچه متصدیان خواسته باشند سالانه چند بار گردگیری میشود.

 

بیشترین قوانین که حقوق اقتصادی مردم و فعالین اقتصادی را اگر اجرا میشده تامین می کرده از مجله قانون اصل ۴۴ و فضای مناسب کسب و کار به قفسه آرزوها سپرده شده اند.

مجلس دهم اگر چه در چند مورد از جمله تصویب توافقنامه برجام و… خوب عمل نمود اما باید گفت از منفعل ترین مجالس در نظارت بر اجرای قوانین بویژه در حوزه اقتصاد بخصوص تجارت کشور بوده است که قانون تجارت و فضای مناسب کسب و کار و احیای وزارت بازرگانی از آنجمله میباشد.

این مجلس در کنترل رفتار نمایندگان اصلا توفیقی نداشته که نتیجه آن در صلاحیت حدود یک سوم اعضای این مجلس که حالا باید گفت آن مجلس بوده ضمن اینکه بالاترین دخالت سیاسی در امور دولت با حمایت غیر اصولی از وزرا که نتیجه ای بجز عدم انسجام در کابینه نبوده که آخرین آن منجر به برکناری وزیر صنعت ، معدن و تجارت نداشته است .

این موارد نه برای تحلیل ضعف های مجلس دهم که حتما موفقیت هایی نیز داشته بلکه بمنظور کسب تجربه مجلس یازدهم از آنچه گذشته عنوان گردید،

اولا تصویب قانون مادامی که زمینه اجرای آنها فراهم نباشد و یا نشود فایده ای برای اداره کشور نداشته بلکه مزاحمت نیز ایجاد میکند ،دوما دخالت جزیره ای نمایندگان در امور کابینه نظارت محسوب نمیشود که بماند سهم خواهی و ناکار آمدی دولت را در بعضی حوزه ها که وزیر یا وزرای آن تحت نفوذ بخشی از نمایندگان قرار داشتند به دنبال داشته است که در دولت های یازدهم و دوازدهم شاهد بوده و هستیم .

اینکه ریشه ضعف مجلس بویژه نظارت بر نمایندگان که حاصل آن متاسفانه رد صلاحیت های غیر سیاسی و جناحی از آنجمله بوده کجا قرار داشته جای تحلیل و بررسی بسیار دارد اما بارز ترین آن را باید در انتخاب هیئت رییسه که سالانه نیاز به رای نمایندگان برای حفظ کرسی دارند و عدم اقتدار رییس در دوره دهم به همان دلیل ، جستجو کرد .

اکنون وقت بهره گرفتن از تجربه برای انتخاب هیئت رییسه مجلس یازدهم است که باید جدی گفته شود .

نمایندگان مجلس یازدهم میبایست رییسی انتخاب کنند که در بین سران قوا دارای سوابق اقتدار و استحکام باشد رییسی که بتواند در هماهنگی

با رییس جمهوری و رییس قوه قضائیه که خود از سوابق قوی در مدیریت کشور و هماهنگی با ستون خیمه نظام برخوردار و تحت تاثیر فضاسازی های سیاسی برای سهم خواهی از جایگاه آن عمود ندارند مانندآنان با اقتدار وارد شود.

هیئت رییسه بویژه رییس مجلس جدید در صورتی موفق خواهند بود که سوابق و داشته های آنها در دوران های مختلف مانند انقلابی بودن قبل از استقرار نظام اسلامی ، مقابله با انحرافات سال های اول پیروزی انقلاب ، حضور و فرماندهی در دفاع مقدس، خدمات موفق درسازندگی کشور ، مقابله با فتنه ها ، حفظ امنیت کشور از دیگر اعضای منتخب مردم بارزتر بوده و حرف برای گفتن در مرحله اول بین نمایندگان و بعد دولت و قوه قضائیه با توجه به شرایط فعلی کشور که هم زمان میبایست با نا امنی خارجی و داخلی و وضعیت اقتصادی ناشی از مداخلات دول متخاصم و لجباز و تحریم ها که معلول آن است و کرونا مقابله کند داشته باشد .

اینکه کاندیدای هیئت رییسه بویژه رییس آدم خوبی باشد برای این جایگاه و در این شرایط کافی نیست باید هم خوب باشند و هم با سابقه مدیریت مقتدر .

با شناختی که از روزهای انقلاب تا کنون در دوره های مختلفی که یاد شد از جوان انقلابی آن دوران ، فرمانده جوان لشکر پنج نصر ، قرارگاه سازندگی خاتم (ص ) ، ایجاد امنیت با تجهیز نیروی انتظامی به ابزار روز ، مدیر اجرای موفق در شهرداری تهران بنام حاج باقر قالیباف که پیشکسوتان دفاع مقد و همسنگر سرباز وطن سردار جهان اسلام عشق دل‌های ایرانیان و رزمندگان مقاومت برادر سلیمانی برادر باقر می نامند دارم مطمئن هستم نمایندگان منتخب مجلس یازدهم با لحاظ نمودن سوابق ایشان را بعنوان رییس مقتدر همراه با هیئت رییسه ای قوی انتخاب خواهند نمود.

حتما قرار گرفتن نمایندگانی که پیشینه اقتصادی پاک دستانه داشته باشند چون دکتر بحرینی در هیئت رییسه امید به توفیق مجلس آینده را تقویت می کند.

محمد حسین روشنک

همرزم کوچک برادر باقر

۱۳۹۹/۲/۳۰

 

 

0 دیدگاه