زعفران ایرانی شناسنامه می‌خواهد

زعفران ایرانی شناسنامه می‌خواهد

image_pdfساخت پی دی اف مطالبimage_printچاپ مطالب

بی‌شک زعفران ارزآورترین محصول کشاورزی کشور ما به شمار می‌رود، محصولی که این روزها درپی توافقات هسته‌ای ایران با کشورهای ۱+۵ پس از ۱۵ سال تحریم بار دیگر فرصت صادرات به امریکا را یافته و بعد از سال‌ها ۴۱ کیلوگرم زعفران ناب ایرانی به‌طور مستقیم به این کشور صادر شد.رویداد نسبتا مهم صادراتی که البته بربازار داخلی نیز بی‌تاثیر نبوده و موجب شده دلالان زعفران به طمع افزایش قیمت صادراتی این محصول اقدام به ذخیره آن کنند. این درحالی است که آمارهای ارائه شده از سوی گمرک نیز از افزایش صادرات زعفران در فروردین و اردیبهشت و کاهش صادرات این محصول در خرداد و تیر سال ۹۴ خبر می‌دهد.

زعفران ایرانی شناسنامه می‌خواهد
گفته‌های این فعال بازار زعفران در حالی بیان می‌شود که محمدحسین روشنک، رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با صمت موفقیت ایران در صادرات مستقیم و بدون واسطه زعفران به امریکا را امری نمادین عنوان می‌کند و می‌گوید: این امر تاثیر چندانی در قیمت صادراتی این محصول و بالا و پایین شدن آن نخواهد داشت چراکه ما پیش از این نیز صادرات زعفران به امریکا را به شکل غیرمستقیم انجام می‌دادیم. او می‌گوید: اما آنچه موجب شده زعفران ایرانی نتواند ارزش واقعی‌اش را در بازارهای جهانی به نام خود ارائه دهد، غفلتی بوده که در این سال‌ها ما در حوزه نشان(برند)سازی انجام داده‌ایم. رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اضافه می‌کند: متاسفانه ما هنوز در داخل کشور نشان(برند)ی را به ثبت نرسانده‌ایم که به‌وسیله آن بتوانیم زعفران ایرانی را معرفی کنیم. موضوعی که به اعتقادوی تنها منحصر به زعفران ایرانی نمی‌شود و کالاهای دیگر مانند پسته را نیز در بر می‌گیرد. محمدحسین روشنک اضافه می‌کند: متاسفانه در این سال‌ها غفلت ما از نشان(برند)سازی و هزینه نکردن در این حوزه موجب شده امارات و اسپانیا با استفاده از این موقعیت زعفران ایرانی را به نام خود به بازار عرضه کنند. رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در ادامه تنها راه مبارزه با این مشکل را شناسنامه دار کردن زعفران و صادرات این محصول با نشان(برند) ایرانی عنوان می‌کند. به این ترتیب این‌طور می‌توان نتیجه گرفت که مطرح شدن زعفران به نام ایرانی‌ها و در دست گرفتن بازار این محصول منوط به کمک به ارتقای توان صادراتی واحدهای فرآوری و بسته‌بندی به منظور رقابت در بازارهای هدف، پوشش هزینه‌های تبلیغاتی برای زعفران ایران در خارج از کشور، پوشش بخشی از هزینه‌های حضور بنگاه‌های صادراتی در نمایشگاه‌های خارج از کشور، پرداخت بخشی از هزینه هیات‌های تجاری و بازاریابی اعزامی به بازارهای هدف، پوشش بخشی از هزینه‌های طراحی و بسته‌بندی و ثبت محصول یا نام و علائم تجاری در بازارهای هدف است.

0 دیدگاه